Sida 2 av 3

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-11, 12:19
av plj
En annan mycket kompakt station är Åstorp. Det var förr, när tågfärjorna gick över sundet, mycket livlig trafik i Åstorp. Det var då trångt om spårutrymmet. Absolut en intressant förebild för en modustation med flera utgående linjer.
PLj

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-11, 15:55
av MickeC
plj skrev:En annan mycket kompakt station är Åstorp. Det var förr, när tågfärjorna gick över sundet, mycket livlig trafik i Åstorp. Det var då trångt om spårutrymmet. Absolut en intressant förebild för en modustation med flera utgående linjer.
PLj
Åstorp finns också hos ekeving http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/HHJ- ... 0-1937.jpg

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-11, 16:55
av LLJ
Åstorp skulle vara intressant att ha som ide för en modul.
Får ta och rita på en spårplan vid tillfälle.

Finns förbindelsen med Malmö kvar idag?

/Lars

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-11, 22:34
av MickeC
LLJ skrev:Åstorp skulle vara intressant att ha som ide för en modul.
Får ta och rita på en spårplan vid tillfälle.

Finns förbindelsen med Malmö kvar idag?

/Lars
Skall man behålla karaktären blir det ett rejält stort bygge även i bantad upplaga. Något för en skånsk klubb kanske?

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-12, 00:39
av JanFrelin
Kisa tycker jag har potential, ligger fint också.

http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/L/Kisa_1958-1988.jpg

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-12, 00:46
av MickeC
JanFrelin skrev:Kisa tycker jag har potential, ligger fint också.

http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/L/Kisa_1958-1988.jpg
Jag kan bara hålla med :)

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-12, 01:51
av LLJ
Kisa var inte dum den heller.

Det intressanta med Åstorp är framför allt mängden linjer. Kan sysselsätta flera personer vid en modul förutom att man får intressanta möjligheter till ban- och trafikupplägg.

/Lars

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-12, 17:02
av MickeC
LLJ skrev:...

Det intressanta med Åstorp är framför allt mängden linjer. Kan sysselsätta flera personer vid en modul förutom att man får intressanta möjligheter till ban- och trafikupplägg.

/Lars
Det är inte mängden linjer utan snarare hur många tåg som startar och slutar på en station som avgör arbetsbelastningen. Åstorp var framförallt möten och korsande linjer och egentligen bara linjen mot Höganäs som utgick därifrån. (En indikator på det är storlek på lokstation och antalet stationerade lok)

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-12, 17:15
av LLJ
Jag tänkte mig gods från en linje som kopplas av, delas upp och kopplas in i godståg till andra destinationer.
Borde kunna ge en del intressant rangering.

/Lars

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-13, 12:05
av plj
Ulricehamn. Den stationen skulle heller inte vara dålig som modul. Med fyra utgående linjer och relativt många spår. Men den skulle bli ganska lång då gods och persontågsdelen ligger efter varandra. Men som station mitt i en större modulanläggning skulle den vara bra. Plats för mycket godstågsrangering. Och även lokstall för uppställning av lok.
PLj