Svenska stationsförebilder...
Moderator: AndersB
Re: Svenska stationsförebilder...
En annan mycket kompakt station är Åstorp. Det var förr, när tågfärjorna gick över sundet, mycket livlig trafik i Åstorp. Det var då trångt om spårutrymmet. Absolut en intressant förebild för en modustation med flera utgående linjer.
PLj
PLj
Re: Svenska stationsförebilder...
Åstorp finns också hos ekeving http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/HHJ- ... 0-1937.jpgplj skrev:En annan mycket kompakt station är Åstorp. Det var förr, när tågfärjorna gick över sundet, mycket livlig trafik i Åstorp. Det var då trångt om spårutrymmet. Absolut en intressant förebild för en modustation med flera utgående linjer.
PLj
Re: Svenska stationsförebilder...
Åstorp skulle vara intressant att ha som ide för en modul.
Får ta och rita på en spårplan vid tillfälle.
Finns förbindelsen med Malmö kvar idag?
/Lars
Får ta och rita på en spårplan vid tillfälle.
Finns förbindelsen med Malmö kvar idag?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Svenska stationsförebilder...
Skall man behålla karaktären blir det ett rejält stort bygge även i bantad upplaga. Något för en skånsk klubb kanske?LLJ skrev:Åstorp skulle vara intressant att ha som ide för en modul.
Får ta och rita på en spårplan vid tillfälle.
Finns förbindelsen med Malmö kvar idag?
/Lars
Re: Svenska stationsförebilder...
Kisa tycker jag har potential, ligger fint också.
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/L/Kisa_1958-1988.jpg
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/L/Kisa_1958-1988.jpg
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Svenska stationsförebilder...
Jag kan bara hålla medJanFrelin skrev:Kisa tycker jag har potential, ligger fint också.
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/L/Kisa_1958-1988.jpg
Re: Svenska stationsförebilder...
Kisa var inte dum den heller.
Det intressanta med Åstorp är framför allt mängden linjer. Kan sysselsätta flera personer vid en modul förutom att man får intressanta möjligheter till ban- och trafikupplägg.
/Lars
Det intressanta med Åstorp är framför allt mängden linjer. Kan sysselsätta flera personer vid en modul förutom att man får intressanta möjligheter till ban- och trafikupplägg.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Svenska stationsförebilder...
Det är inte mängden linjer utan snarare hur många tåg som startar och slutar på en station som avgör arbetsbelastningen. Åstorp var framförallt möten och korsande linjer och egentligen bara linjen mot Höganäs som utgick därifrån. (En indikator på det är storlek på lokstation och antalet stationerade lok)LLJ skrev:...
Det intressanta med Åstorp är framför allt mängden linjer. Kan sysselsätta flera personer vid en modul förutom att man får intressanta möjligheter till ban- och trafikupplägg.
/Lars
Re: Svenska stationsförebilder...
Jag tänkte mig gods från en linje som kopplas av, delas upp och kopplas in i godståg till andra destinationer.
Borde kunna ge en del intressant rangering.
/Lars
Borde kunna ge en del intressant rangering.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Svenska stationsförebilder...
Ulricehamn. Den stationen skulle heller inte vara dålig som modul. Med fyra utgående linjer och relativt många spår. Men den skulle bli ganska lång då gods och persontågsdelen ligger efter varandra. Men som station mitt i en större modulanläggning skulle den vara bra. Plats för mycket godstågsrangering. Och även lokstall för uppställning av lok.
PLj
PLj