Långa tåg på modulkörningar

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av FredrikB »

Hej alla!

Under DT-13 uppstod viss friktion i trafiken (och mellan deltagarna) när några rejält långa tåg kördes runt banan. För att minska risken för framtida tåglängdsorsakade konflikter skulle det kanske vara nyttigt att diskutera detta lite. Här kommer lite osorterade funderingar i ämnet:

Alla har vi olika preferenser. En del gillar bibanor och nostalgi, andra dras till nutid och stambanor. Somliga vill ha det kort, smalt och krokigt och jag har full respekt för det. För egen del är det tyngden, längden, farten och mängden som får mig att ticka.

En av N-skalans fördelar är att man kan få plats med mer tåg på samma utrymme jämfört med H0. Modulträffarna ger en unik möjlighet att koppla ihop tåg som man helt enkelt inte får plats med hemma, i den mån man över huvud taget har en hemmaanläggning att köra på. Det kanske inte blir så praktiskt att dra runt förebildsenligt långa containertåg, men under den fria körningen borde det ändå kunna vara möjligt att kroka ihop något tillräckligt långt för att ge den rätta känslan. Multade TMY och tre containervagnar känns lite ... tunt.

Jag skulle vilja lobba lite för att framtida trafikplatsbyggen som är tänkta att ligga på huvudlinje skall ha möjlighet till möte mellan tåg med en längd på åtminstone 1,5 meter. På det utrymmet får man plats med till exempel:

- Åtta 26,4-meters personvagnar + lok, eller
- Sju dubbelcontainervagnar av typ Sggmrss 90 + lok, eller
- 13 GATX-tankvagnar + lok, eller
- En hel skrälldus Mas-vagnar + lok, eller
- Ett 10-enheters TGV, eller
- 13 Y6:or (ok, kanske inte så sannolikt), eller eller eller ...

Jag skulle tro (utan att egentligen ha frågat någon ;) ) att de flesta långtågsvännerna kan acceptera detta som en rimlig kompromiss.

Med trafikspelen är det en annan femma. Som jag förstår det är den begränsande faktorn där hur många vagnar man har en rimlig chans att hinna rangera. Men med längre spår har man ju lite mer manöverutrymme, och det behöver ju inte vara dåligt när folk skickar till en mer än man klarar av att hantera. ;)

Lite blandade tankar för att få igång diskussionen. Vad tänker ni?

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Bra skrivet.

Kanske kan det vara läge att man på ett tidigt trafikmöte på en nyuppsatt anläggning bestämmer tillsammans vad absolut maximal tåglängd får vara på fri körning. Rimligen baseras beslutet på hur långa tåg som får plats att mötas / snurra runt i vändslingor.

Tes: Med långa tåg flyttar fokus i spelet till rangering (speciellt om man bara är en person per station). Med korta tåg blir fokus istället mer på linjetrafiken. Man kan t.ex. som extremfall tänka sig ett trafikspel som bara utgörs av lok utan vagnar vilket skapar väldigt lite rangeringsutmaning.

På N-skalan hade vi en rekommendation om att inte skicka mer än några få vagnar med varje godståg. Jag tror att det kan ha fått till följd att en del vagnar aldrig kom fram till sin destination - eller att bara en eller ett par vagnar behövde rangeras - vilket i sin tur minskade arbetsbördan på ändstationerna. Bakgrunden till rekommendationen var som jag förstod det oro för att det inte skulle finnas vagnar kvar till kommande godståg. Å andra sidan fick man inte heller då in så mycket nya vagnar så det blev totalt sett lite tunnsått (på ändstationerna). På Klågerup fick jag dock mina fiskar varma :-) och fick ta till extrainkallad personal för att hinna med att rangera.

Summering av min ståndpunkt: Långa tåg (t.ex. max 1,5m) möjliggör fler rangeruppdrag vid ändstationerna. Fler vagnar som ska iväg från mittstationer i början på spelet ökar arbetet (och glädjen) på ändstationerna.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av MickeC »

FredrikB skrev:
Alla har vi olika preferenser. En del gillar bibanor och nostalgi, andra dras till nutid och stambanor. Somliga vill ha det kort, smalt och krokigt och jag har full respekt för det. För egen del är det tyngden, längden, farten och mängden som får mig att ticka.

...

Jag skulle vilja lobba lite för att framtida trafikplatsbyggen som är tänkta att ligga på huvudlinje skall ha möjlighet till möte mellan tåg med en längd på åtminstone 1,5 meter. ...

Mvh

Fredrik
Det beror nog alldeles vilka referensramar man har... Jag hör definitivt till falangen som tillbedjer skröpliga bibanor... och ändå tycker jag 1,5 fritt mötesspår låter kort om man vill efterlikna verkligheten och huvudlinje. Hökerum som typiskt station med rälsbusstrafik och vagnuttagningar har upp mot 2m i hinderfri längd.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av FredrikB »

MickeC skrev:Hökerum som typiskt station med rälsbusstrafik och vagnuttagningar har upp mot 2m i hinderfri längd.
Tja, jag är inte den som är den, ju längre desto bättre. ;)

/f.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av Eke »

En liten reflextion från en H0-gubbe!
Jag gillar att köra både långt och kort, och när jag får frågan om hur långa spåren minst ska vara i halvnollan brukar jag säga 3,5 meter som det minsta men helst lite längre, kan kanske motsvara 2 meter i N-skala! (har inte räknat exakt)
Att det körs långa tåg då och då är ofrånkomligt, det finns alltid någon som vill göra det och när man kör kortare tåg så ser det ändå mer estetiskt ut om inte spåren är för korta så snåla inte på spårlängden tycker jag!

Jag tycker att en stations storlek mäts i antal spår inte längd! Spårlängder skiljer nog inte så jättemycket mellan små och stora stationer i verkligheten och borde inte göra det på moduler heller! Det som gör stora stationer längre är snarare växelgator, utdragsspår och lokstationer som gör stationen längre!

Mvh. Peter
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av AndersB »

Vill å det kraftigaste protestera mot ...
FredrikB skrev: - 13 Y6:or (ok, kanske inte så sannolikt), eller eller eller ...
Fredrik
... just dom bör hålla sig på max 8 ;)

Man får väl hålla isär trafikspel och fri körning.
På fria körningen kan man brassa på med vad man vill så länge det inte stör alldeles för mycket. Publik t.ex. blir ofta impade av extremtågen :-)
Och det går ju alltid att mötas om det ena tåget är kortare. Problemet var på DT att det sedan inte finns nånstans att parkera dessa tåg.

De minsta skånska stationer har idag runt 1.5 meter fri möteslängd. En station på 2 modulmeter hamnar ungefär där om man inte har fler saker på längden. Sen kan man ju bygga sin station så att man kan stoppa in en förlängning om det skulle behövas.

Men till trafikspelet.
Finns två typer av tåg:
- enhetstågen som hanteras i sin helhet. Dom ska oftast från ett ställe till ett annat. Dom kan ju gärna vara så långa som är naturligt och som fungerar på resp. station. Men glöm inte att dom tar upp spår medan dom väntar på nästa körning.
- de övriga godstågen däremot bör man tänka efter noga vad gäller längder. Inga av stationerna vi hade på DT skulle klara av att få in ett tågset med 20 godsvagnar som ska sorteras upp och ställas undan på rimlig tid, alltså innan spåren behövs för nästa tåg - eller när kanske ytterligare 20 vagnar kommer in :lol:
Riksgodstågen som tar godset från en knytpunkt till en annan kan möjligen vara så långa OM avsändaren har sorterat upp vagnarna ordentligt. Men vagnarna ska ju sedan ta vägen någonstans och få plats där.

Egentligen skall det fungera enligt följande:
Varje stationsägare har på sig att göra en stationsbeskrivning.
I stationsbeskrivningen finns bl.a. ett avsnitt om godstrafiken. Här anges vilka godsmottagare/godsavsändare som finns på stationen och hur många vagnar dessa genererar per vecka.
Inför en körning så tar stationsägaren fram sin beskrivning och trycker på "skapa-knappen" och då produceras fraktsedlar enligt vad som angetts för stationen. Dessa fraktsedlar tas med till körningen och används i trafikspelen - dom räcker då till 5 trafikspel dvs en trafikvecka.
Här bestämmer alltså stationsägaren trafikintensiteten på stationen - är det en intensiv hamn med bra rangeringsmöjligheter så kan man ha mycket frakter, är det en trött liten landsortsstation så är det väl kanske bara ett par vagnar per spel.

När vi kör trafikspelen så blir det sen antingen destinationernas kapacitet eller banan/knytpunkternas kapacitet som bestämmer. Det kan ju vara så att stationerna producerar mer trafik än vad banan klarar av att få igenom och då får vi begränsa pga det.

En station vi idag saknar är "Hallsberg" - dvs en knytpunkt som effektivt kan plocka isär och sätta ihop stora och många tåg.
De två "stora" stationerna idag, Fossie och Klågerup, är inga rangerstationer annat än för egna behov. Mögholmen/Spårlösa klarar nog en del rangering men hur mycket (i Älmhult var det svettigt). Ev. kommer Klågerup att kompletteras med en rejäl rangersdel men det får ju gärna komma fler :D

mvh/anders
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av MarcusHorn »

AndersB skrev: En station vi idag saknar är "Hallsberg" - dvs en knytpunkt som effektivt kan plocka isär och sätta ihop stora och många tåg.
De två "stora" stationerna idag, Fossie och Klågerup, är inga rangerstationer annat än för egna behov. Mögholmen/Spårlösa klarar nog en del rangering men hur mycket (i Älmhult var det svettigt). Ev. kommer Klågerup att kompletteras med en rejäl rangersdel men det får ju gärna komma fler :D

mvh/anders
AndersB har kastat handsken, frågan är vem som plockar upp den! Det är lite frestande... :o Men jag inser mina begränsningar (tror jag...).
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av MickeC »

Hallsberg låter lite ambitiöst men jag förstår tanken...

Jag har lite egna favoriter på små grenstationer ;) Landeryd eller varför inte Ulricehamn

Fler ritningar finns att söka...

En viktig sak är att förebilden har haft funktionen med tågbildning och tåg som börjar och/eller slutar där...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av MickeC »

Landeryd finns i modernare form med uppställningsspåren vid lokstationen också. Sen blir ju även en så "liten" station ganska rejäl, ca 8m om man inte komprimerar längsdskala men i byggbar upplaga runt 6-7m ;)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Långa tåg på modulkörningar

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

AndersB skrev: Egentligen skall det fungera enligt följande:
Varje stationsägare har på sig att göra en stationsbeskrivning.
I stationsbeskrivningen finns bl.a. ett avsnitt om godstrafiken. Här anges vilka godsmottagare/godsavsändare som finns på stationen och hur många vagnar dessa genererar per vecka.
Inför en körning så tar stationsägaren fram sin beskrivning och trycker på "skapa-knappen" och då produceras fraktsedlar enligt vad som angetts för stationen. Dessa fraktsedlar tas med till körningen och används i trafikspelen - dom räcker då till 5 trafikspel dvs en trafikvecka.
Här bestämmer alltså stationsägaren trafikintensiteten på stationen - är det en intensiv hamn med bra rangeringsmöjligheter så kan man ha mycket frakter, är det en trött liten landsortsstation så är det väl kanske bara ett par vagnar per spel.

När vi kör trafikspelen så blir det sen antingen destinationernas kapacitet eller banan/knytpunkternas kapacitet som bestämmer. Det kan ju vara så att stationerna producerar mer trafik än vad banan klarar av att få igenom och då får vi begränsa pga det.
För mig som nykomlig tycker jag det är jättesvårt att göra en stationsbeskrivning av hur mycket frakt min hamn tar emot och producerar varje vecka. Jag kan förstås gissa och justera efter varje körning så att det på sikt blir en nivå som blir rimlig i ett genomsnittligt trafikspel och det är väl kanske så man får gå till väga.

En stations trafik beror väldigt mycket på den "värld" den finns i, vilket varierar mellan körningarna. En station kan i teorin inte producera mer än vad andra mottagare på anläggningen kan ta emot och vice versa (vilket AndersB nämner ovan). I ett spel kanske min hamn ska producera 40 timmervagnar i veckan medan det i ett annat spel är rimligare att göra 40 oljetankvagnar per vecka. På DT13 var det rätt intensiv lokalpersontågstrafik i Hamnen men så kanske det inte ska vara en annan gång? Mot denna bakgrund tycker jag det är minst sagt knepigt att beskriva trafiken i Hamnen. En lösning för att slippa stiljte vore förstås att beskriva maxat med inkommande och utgående trafik i stationsbeskrivningen och sedan låta den aktuella uppställningen begränsa trafiken, som AndersB nämner ovan.

Med risk för att bli överteoretisk :ugeek: Borde man inte kunna ta fram en matematisk modell som räknar fram lagom trafikmängd i varje station i en tänkt bana, baserat på totala banans topografi, spårantal i de olika stationerna, längder på mötesspår, rangerspår och stationer m.m.? Stationsbeskrivningarna skulle i detta fall mer täcka in vilken kapacitet som finns rent spårmässigt och sedan räknas lagom godsmängd, tåglängd m.m. fram utifrån den samlade bilden. Har det gjorts några sådana ansatser tidigare?
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Skriv svar

Återgå till "N-RE"