Då jag gärna vill kunna köra med både NEM hjul och RP25/110 hjul på mina moduler så undrar jag hur känslig växeldesignen är för den lilla skillnaden mellan dessa två hjulstandarder. Jag har inte studerat kraven på växeldesign enligt normerna, men på grund av att NEM har lite mindre back-to-back mått (14,30 mot 14,40 mm) så måste moträlerna placeras enligt NEM-standard för att dessa inte skall klättra då man kör genom växeln. Hur stor är då risken att RP25-hjulen klättrar på korsningsspetsen?
/Erik
Växlar för både NEM och RP25/110 hjul
Re: Växlar för både NEM och RP25/110 hjul
Jag använder nästan enbart RP25-hjul på såväl 2R som 3R utan några problem. Dock är det av avgörande betydelse att back-to-back måttet är justerat. Gäller f ö även NEM-hjul eftersom justeringen från fabrik kan vara lite si och så. Jag använder ett justermått från H0-fine.de vilket ger B-B 14,35 mm. Funkar alldeles utmärkt på alla rälstyper som jag träffat på.
//Johnny
//Johnny
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 2012-12-12, 20:02
Re: Växlar för både NEM och RP25/110 hjul
På sporvekselene du får kjøpt spiller det ingen rolle da ingen tilfredsstiller kravene til RP25. Alle har for store toleranser. Men hvis du bygger sporbeksler selv som tilfresstiller RP25 får du problemer. Nå har NEM kommet med nye krav til hjul, som er tilsvarende RP25, medd back to back 14,4 - 14,6mm. Det enkleste er å justere gamle NEM hjul slik at de får 14,5 back to back, og da fungerer de utmerket også i våre selvbygde sporvekser etter RP25 standard. Dette gjelder jo spesielt lok hvor det kan være vanskelig å få tak i andre hjul. På vogner er det enklere å bare bytte til finere hjul fra - http://www.luck-feinmechanik.de/ - Finescale hjulene code 88 ser flotte ut og går meget bra i sporet. Mesteparten av vogner som brukes på FREMO-treff i Norge har fått slike hjul nå.
http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf
http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf