Sida 1 av 2

Flex track

Postat: 2013-02-10, 01:23
av SvenLövström
Jag håller på att se på flex track för min bana.

Enligt normen skall det ju vara Atlas code 55 eller ME code 55.

Atlas sporet verkar vara väldigt svårt att få tag i?
Så var det ju för några år sedan men fortfarande?

Jag bor inte i Sverige så kan inte titta in hos Anders som jag vet har.I alla fall på nettbutikken.
Men är det gammalt som bara blitt kvar?
Sven

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 11:22
av SvenLövström
Har inte lust att ringa utlandet. därför jag frågade här.

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 13:25
av MikaelB
Rätta mig om jag har fel men jag tolkar det som att PECO också går att använda: Peco Streamline Code 55 track and turnouts can also be used. Turnouts must be modified that the frog has its own current supply and is not supplied through the points exclusively.

http://www.youtube.com/watch?v=T_yEypyxW9c

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 13:38
av MickeC
Pratar vi americaN så är det Atlas (eller Micro Engineering) som skall användas numera. Förr fanns Peco C55 med men det är struket då det är ett typiskt europeiskt spårbygge...

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 13:48
av MikaelB
MickeC skrev:Pratar vi americaN så är det Atlas (eller Micro Engineering) som skall användas numera. Förr fanns Peco C55 med men det är struket då det är ett typiskt europeiskt spårbygge...
Ahh tackar för informationen och rättelsen, jag får ut och leta upp en nyare PDF över standarden hör jag.

EDIT: Hittar ingen nyare än Utgåvan 2011-10-01 och enligt den går PECO 55 bra :?

Mvh
Mikael

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 13:49
av SvenLövström
Jag har en känsla av att det blir Micro engineering för mig.

Sven

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 13:56
av MickeC
SvenLövström skrev:Jag har en känsla av att det blir Micro engineering för mig.

Sven
ME är ett bra val, till och med lite snyggare än Atlas men lite mer svårjobbat vad gäller lödning...

Atlas har ju varit ojämnt i leverans, det var ju torka på flexsidan ett tag och nu är det växlar i stället (ryktet på US-forum säger leverans i maj)

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 14:01
av MickeC
MikaelB skrev:
Ahh tackar för informationen och rättelsen, jag får ut och leta upp en nyare PDF över standarden hör jag.

EDIT: Hittar ingen nyare än Utgåvan 2011-10-01 och enligt den går PECO 55 bra :?

Mvh
Mikael
??, följande är klippt ut senaste (2011/10) och där nämns väl inte Peco
4 Gleis
4.1 Zulässiges Gleismaterial
Die maximal zulässige (sichtbare) Profilhöhe ist 1,4mm, entsprechend Code 55. Auf dem
Markt gibt es derzeit zwei optisch befriedigende Gleissysteme zur Nachbildung nordamerikanischer
Gleisanlagen:
- - Atlas Code 55 und
- - Micro Engineering Code 55
Betriebsstellen sollten aus Atlas Code 55 Flexgleis und den #7-Weichen oder größer
aufgebaut werden. Atlas-Weichen sind ohne weitere Nacharbeiten „DCC-friendly“. Das
Micro Engineering Code 55 Flexgleis bietet den Vorteil, dass es auch mit alten Micro-Trains-
Radsätze (Spurkranzhöhe 0.85mm) befahrbar ist.
Selbstbaugleis ist zulässig, wobei die Abmessungen dem NMRA-Standard S-3.2 Trackwork,
Standard Scales entsprechen müssen.

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 14:08
av SvenLövström
Vad gäller växlar så är det ingen fara Micke.
Mina blir hemmabyggen a la Fastrack. Har 6 er och 10or

Sven

Re: Flex track

Postat: 2013-02-10, 15:21
av MickeC
SvenLövström skrev:Vad gäller växlar så är det ingen fara Micke.
Mina blir hemmabyggen a la Fastrack. Har 6 er och 10or

Sven
Det ser vi fram mot att få bilder från dom byggena!