Modulbibliotek N

Databas med moduler och de lokaler där vi har våra möten
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av kasoe »

Det finns helt klart fördelar med CAD även för H0. Nackdelen är inlärningströskeln. Det hade varit bra med en nybörjarinstruktion på svenska för hur man ritar en modul samt planerar en modulbana i ett gratis CAD-program. Sen är bara frågan vem som ska skriva dokumentet....
Hmmm, jag tycker det är svårare att göra en modulritning i Power Point än i CAD, det finns trösklar åt båda hållen... ;)

Om man vänder och vrider lite på frågan om vem som ska skriva... Jag skulle vilja föreslå att man kontaktar MJ-magasinet och frågar om det finns intresse för en artikel. Fler och fler bygger idag moduler och kommer förr eller senare att "drabbas" av att de måste dokumentera sin modul i någon form så den har växande allmänt intresse.
Någon som är skapligt grön på CAD får installera föreslaget program (gratis version), lära sig det som krävs för att rita upp en modul OCH hur man mäter upp och kontrollerar sin modul mot det man har ritat (som är lika viktigt som att den blir ritad...). Stämmer av resultatet mot någon gammal räv i gemet så allt blir "rätt".
Då tror jag man får en kanonartikel som kan vara ett bra referensverk. Om man sen lirkar lite med redaktionen så kanske man kan få dom att lägga upp artikeln som PDF så det går att länka till den från alla håll...

Kanske kan det öka motivationen att sno ihop något, eller så blir det tvärt om... ;)

Per, kanske du är sugen?

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
PerRosqvist
Inlägg: 38
Blev medlem: 2012-09-01, 23:50

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av PerRosqvist »

jodå jag kan tänka mig att ställa upp, som villig om än ljusgrön CAD användare.
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Personligen tycker jag att ett svenskt centralt register över N-moduler, N-Re såväl som AmericanN, är att föredra. Gärna med information om var i Sverige (typ postnr) som modulerna bor till vardags. Om det är öppet för allmänheten så är det lätt för intresserade nykomlingar att se var det finns rallare . I Stockholm börjar det röra på sig lite grann med N-Re men en stor tröskel är att hitta andra som är intresserade i närheten. Man ser inte rallarna för alla människorna!

Mina N-Re-moduler har varit med på AmericaN-banan i Timmele 2013 och det fungerade utmärkt. Klarén bygger sitt stora tågmagasin i AmericaN med Peco cd55 för att det ska fungera med N-Re-hjul. Så det finns helt klart moduler som kan vara med i båda lägren. Onödigt att bygga barriärer som egentligen inte behöver finnas. Nog för att det finns specificerade skillnader i standarderna (som t.ex. lådans färg) men om det rent operativt fungerar att köra en viss modul från en standard tillsammans med moduler i en annan standard och det blir roligt så kan vi väl tillåta oss själva att göra det? Och då är det ju en styrka om vi samlar informationen på ett ställe.

Så funktioner / egenskaper jag skulle vilja se är:
* Typ av modul: N-Re / AmericanN
* Fungerar modulen att köra med N-Re / AmericanN med avseende på det fria rummet?
* Typ av räls?
* Är modulen körklar eller planerad? Naken eller beströdd?
* Modulritning, 2D (jag röstar för .DWG-format)
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av Eke »

Bra idé med postnumret John!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av MickeC »

Det är bara att sätta igång att administrera den som är hugad...

Lägg gärna till en post i registret om modulen är provad vid träff. Och ev. avvikelser från norm som ex nödkurvor mm.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av MickeC »

Så här ser arvet från det gamla forumet ut (med datering 2010)

Planbibliotek v1.30
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av MickeC »

Uppdaterat första posten om Hökerum med data efter ditt förslag John.

Hökerum, Uppdaterad modulbeskrivning

(Det kanske räcker att vi uppdaterar första posten om våra moduler i underbiblioteken till att börja med?)

Sedan taggar jag mina moduler med "[Modul] Namn" för att skilja från allmänna inlägg.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Modulbibliotek N

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Uppdaterat första posten om Lillehamn (f.d. Hamnen) med ungefär samma format som MickeC. Även fixat Svarta Passet.

Lillehamn: http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... 4814#p4814

Svarta Passet: http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=641
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Skriv svar

Återgå till "Modulbibliotek"