Bederkesa Bahnhof

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Fredrik Dauber

Bederkesa Bahnhof

Inlägg av Fredrik Dauber »

Mitt senast påbörjade projekt är en station. En station som bygger på en verklig station, Bederkesa Bahnhof, som ligger i norra Tyskland.

Min fråga till er om ni har några tips eller idéer hur jag ska lägga rälsen på mina moduler? :?:

Stationen är fyra moduler, som tillsammans är 3,6m.

Ska jag lägga ut rälsen på hela stationen, och kapa rälsen i modulskarvarna efter jag fixerat rälsen, och då bara använda avståndsmallen för dubbelspår på de två yttre modulgavlarna?
Jag har en Dremel för att kapa, men hur tunn kapskiva ska jag använda för att inte skapa för stort mellanrum mellan modulerna?

Eller ska jag använda avståndsmall för alla modulgavlar, och lägga räls på respektive modul?

Eller finns det ytterligare någon lösning som jag missat?
Har ni andra tips och idéer i ämnet, för att göra så rätt som möjligt?
Något mer jag ska tänka på?
Jo, kork ska ligga på modulerna under rälsen.. så klart
Bilagor
20250702_134027.jpg
20250702_135028.jpg
20250702_222054.jpg
Vänliga hälsningar,
Fredrik Dauber
--------------------------------------------
Användarvisningsbild
thomas.carlson

Re: Bederkesa Bahnhof

Inlägg av thomas.carlson »

Hej Fredrik!
ka jag lägga ut rälsen på hela stationen, och kapa rälsen i modulskarvarna efter jag fixerat rälsen, och då bara använda avståndsmallen för dubbelspår på de två yttre modulgavlarna?
Jag har en Dremel för att kapa, men hur tunn kapskiva ska jag använda för att inte skapa för stort mellanrum mellan modulerna?

Eller ska jag använda avståndsmall för alla modulgavlar, och lägga räls på respektive modul?
Bägge metoderna har sina för- och nackdelar. Jag har använt bägge sätten men tror att jag föredrar att lägga ut rälsen på hela stationen.

Använda avståndsmall
Fördelar - du arbetar med en modul i taget.
Nackdelar - kan vara begränsande vid spårläggning då mallen är kopplad till gavelhålen.

Lägga ut all räls och kapa rälerna
Fördelar - mer flexibel spårläggning, du får en bra överblick. Mer känsla för slutresultatet
Nackdelar - kräver mycket utrymme, kapning av rälerna är lite meckigare, krångligare med tieplatsen.

Använd spårlägesmall i yttergavlarna. När det gäller Dremmeln, använd tunnaste kapskivan som är mindre än 1 mm i tjocklek.
Sätt gärna i styrstift i modulgavlarna så underlättar det montering och injustering av modulerna vid träffar.

/Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
Fredrik Dauber

Tack för svar Tomas
Har varit kluven hur jag ska göra, som sagt finns fördelar med båda

Men mer inne på att just lägga på hela stationen samtidigt, ännu mer så efter ditt svar, känns som att resultatet kan bli bättre på ett enklare sätt.
Men ska fundera vidare på den, lite.. har semester från bygget just nu. 😊

Jag använder MMMs mått på gavlarna även om jag tillverkat dom själv. Där finns det hål för plugg/styrstift, och nu när jag testat sätta ihop modulerna, med ett perfekt resultat.
Så jäkla kul att bygga! :D

Tack, vi hörs
Vänliga hälsningar,
Fredrik Dauber
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

Du bör absolut lägga ut rälsen på hela stationen och därefter kapa med dremel över interna skarvar. Du kan dessutom lägga en tunn bit kartong som mellanlägg i interna modulskarvar innan utläggning av räls. Kartongbiten motsvarar då dremel-skivans tjocklek vid kapning vilket betyder perfekt passform på rälsskarven sedan. Föreslår också styrstift i metall för de interna skarvarna i stationen.
Användarvisningsbild
Fredrik Dauber

Nu är stationens 4 moduler separerade.
I gavlarna mellan de olika interna modulerna blir det 8mm plugg för att få dom att sitta på exakt rätt plats mot varandra.
Rälsen kapades med Dremel-skiva.

Blev riktigt bra! ..tror jag, har ju inte monterat ihop allt igen, än. :D

Tack för kommentarer och tips, nästa blir det elekriska, få ström i rälsen, montera ihop allt igen och testköra!
Vänliga hälsningar,
Fredrik Dauber
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"