Sida 1 av 1
Munkeröd
Postat: 2025-04-30, 11:58
av StefanFjällemark
Munkeröd är ett projekt som startade hösten 2024 när jag köpte mina första moduler från Pikart och som det berättas om i
denna tråd.
Tanke var att ha något klart hösten 2025. Men projektet fick höjd prioritet i samband med att modulen Gässlösa skulle utebli från Grimslövsträffen i ett sent skede. I stället för att planera om trafiken, satsade jag på att bli klar med en första version av Munkeröd. Det var ett intensivt arbete från mitten av januari till dagar innan träffen.
Resultatet var en 7.2 meter lång huvudmodul samt infarter på 2,7 meter på var sida (inklusive MMM-FREMO-övergångar).
Re: Munkeröd
Postat: 2025-04-30, 12:12
av StefanFjällemark
Tanken bakom projekt Munkeröd
Modulerna är bygga enligt FREMO-standard. Bland annat är dubbelspåret i ändarna med 46 mm avstånd och inte 57 mm som MMM-standarden. När man kör med MMM-dubbelspår krävs övergångsmoduler MMM-FREMO, vilket jag också byggt två av.
- Användning: Driftplatsen kan fungera både som slutstation/tågmagasin eller ligga på linje mellan två andra driftsplatser. Driftplatsen är avsedd för dubbelspår men kan även fungera på en enkelspårig linje. Driftplatsen kan användas för både vänstertrafik och högertrafik.
- Persontrafik: Persontåg som gör uppehåll för utväxling av passagerare använder spår 1 och 4, de enda som har perrong. Spår 1 och 4 är sektionerade och två persontåg kan få plats på vardera spåren.
Genomgående persontåg tåg utan uppehåll använder företrädesvis spår 2 och 3.
- Godstrafik: Genomgående godståg använder spår 2 och 3. Godståg som startar, slutar eller gör uppehåll för rangering vid driftsplatsen använder godsbangården spår 5-7. Godsbangården har utdragspår i bägge ändar avsett för rangering. Det finns också uppställningsspår för växellok i bägge ändar av godsbangården.
- Lokstall: Modulen **Munkeröd lokstall** kan anslutas till högra änden av modulen. Den finns idag att beskåda hos Rälsbiten i Vänersborg.
- Vagnhall: Modulen **Munkeröd vagnhall** kan anslutas till vänstra änden av modulen. Vagnhallen är avsedd för motorvagnståg och personvagnar. Tåg på spår 1-4 kan köra in/ut från vagnhallen. Detta är en planerad modul som inte är byggd ännu.

Re: Munkeröd
Postat: 2025-04-30, 12:42
av StefanFjällemark
Elinstallationer
Ambitionen var att göra en elinstallation som klarar att man packar, transporterar och packar upp modulen ofta. Varje sektion skall dessutom kunna köras separat, viktigt för test och eventuell reparation. Därför använder jag kabelkanaler och Wago-klämkontakter. INGA lödningar annat än anslutning av matning till spåren.
- Varje sektion har ett eget el-kort, med jag har kopplat samman el-kortens 12V-matning, så det krävs endast två 12V matningar, en i var halva av modulen.
- Varje sektion har genomgående DCC-kabel med 2,5 kvadrat ledningsarea. Det sitter dragavlastningsklämmor på kabeln i bägge ändar och det finns en krok att hänga upp kabeln vid transport.
- Boostern kan anslutas vid valfri sektionsskarv. Boostern monteras på ett ben och därmed krävs ingen hylla eller att boostern ska ligga på golvet. Benfästet kommer från VMJF.
- Växlarna styrs med växelmotorer MTB MP5 och senare även MTB MP4. Båda typerna har den fördelen att alla anslutningar görs via en kontakt som gör att byte av växelmotor är enkelt. MP4 har den fördelen att kablarna skruvas fast i kontakten. MP5 har klämmor.
- Växelmotorerna styrs via Möllehems växeldekoder för motorer. Möllehems dokumentationen för hur man kopplar in MTB-motorer är onödigt krånglig. MTB-motorerna kan anslutas både med 2-tråd (som t.ex. Tortoise) eller 3-tråd (som magnetspolar). Möllehems dokumentation saknar helt alternativet med 2-tråd som ju är betydligt enklare att ansluta.
- Sektionerna har ett genomgående internt LocoNet, med korta kablar för att koppla ihop sektionerna med varandra. Det interna LocoNet är helt separat från en eventuell körhandtagsbuss med LN-boxar, men kan kopplas ihop för testkörning.
- Varje sektion har ett spårledningskort för 8 spår. Så allt är förberett för att senare kunna använda spårledningar för signalstyrning och visning i ställverk.
- De dubbelspåriga infartsmodulerna har separerad matning till de båda spåren, för att kunna förlänga spårdetektering i samband med att in- och utfartssignaler ska installeras.


Re: Munkeröd
Postat: 2025-04-30, 12:58
av StefanFjällemark
Styrning och ställverk
Jag köpte en Android surfplatta för att använda till att konfigurera Möllehems system. Men den fick en helt ny användning...
Jag fick ett tips från en av Rälsbitens tekniska gurus om att Z21-appen kan användas för att rita upp en spårplan och kan användas för att lägga växlar och tågvägar. Efter lite experimenterande fick jag till en överskådlig spårplan. Jag gjorde två versioner, en för varje sida, så plattan kan ställas på valfri sida och ändå vara rättvänd. Appen kräver att man använder Z21 som "central" för styrningen av växlar och tågvägar.
Att lägga enskilda växlar är inget problem, men att använda appen för tågvägar räcker inte för mina behov. Så motstående växlar och tågvägar har jag lagt in i Möllehems växeldekodrar. Eftersom det finns 8 spår och dubbelspår i bägge ändar behöver man (2+2)x8=32 tågvägar för att hantera både in- och utfart. Vissa tågvägar har fler än de 6 växlar Möllehem medger i varje tågväg. Lösningen var att ha "halva" tågvägar som är gemensamma för flera spår, och sedan ange dessa som första växeladress i den fulla tågvägen. Dessa tågvägar styr jag tills vidare med min trådlösa ROCO-multimus.
Re: Munkeröd
Postat: 2025-04-30, 20:49
av daniel
Snyggt!
