Höglandståg H0-banan

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1352
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Höglandståg H0-banan

Inlägg av StefanFjällemark »

Annorlunda trafikspel
Eftersom många vill kunna köra med egna tåg, kommer trafikspelet att bygga på att man bara kör egna tåg (eller frågar om man kan låna tåg av någon annan). Det innebär att vi kör trafikspel även under publika delen av träffen.

Så här kommer det att fungera:
  • Tjänsterna utformas så att de följer ett tågs omlopp, så att ägaren av tåget kan följa sitt tåg tillbaka till utgångspunkten. Då behövs inte heller lok- och vagnkort.
  • Tjänsterna bokas i förhand av deltagarna och man kan inte kan boka nytt tåg förrän man kört klart den förra bokade tjänsten.
  • Tjänsterna är av två typer: a) heltåg och b) vagnslasttåg där växling sker längs vägen. Heltågen är på förhand bestämda att vara persontåg eller godståg.
  • Man ska ha med eget körhandtag med kabel som passar till EkeBus.
  • Lokadress bokas i samband med att man bokar sitt tåg.
  • Heltåg, både person- och godståg ska plockas av när tjänsten är klar. Även godstågslok för vagnslasttrafiken plockas av när tjänsten är klar, däremot inte godsvagnarna som ingår i vagnslasttrafiken.
  • För heltåg (både person- och godståg) skall ägaren så för både lok och vagnar, alternativt ett motorvagnståg, dvs. komplett tåg.
  • För godståg med vagnslaster bidrar ägaren endast lok, men vagnarna kan komma från flera deltagare.
    Växlingen förenklas och sker utan vagnkort, så att alla kan bidra med vagnar.
  • På varje driftplats med godstrafik placeras ett lämpligt antal godsvagnar av olika slag ut. Antalet och eventuellt också littera skall vara bestämt på förhand och dokumenteras så att godstågen får rätt antal vagnar vid avgång.
  • På de driftplatser där växling skall ske, skall man byta ut angivet antal vagnar genom växling och utan hantering av vagnkort. Vi har testat detta växlingskoncept för några år sedan i KMJ och det funkade och deltagarna var nöjda.
  • Stationsbemanning och tågklarering sker som vanligt, här är det ingen skillnad.
  • Deltagare kan även bidra med växellok inkl. körhandtag. Även dessa lok kan bytas ut efter hand om man har lust att prova fler lok. De bokas t.ex. per spelomgång inkl. adresser innan de sätts på spåret.

Vad ska man ha med sig?
  • Moduler, moduler, moduler...
  • Alla driftsplatser som är över 2 meter långa skall ha egen booster av modell TAMS B4/B6 eller LENZ 102/103.
  • Bemannade driftsplatser skall ha minst 30x80 cm fri bordsyta minst 110 cm från golvet och ägaren skall tillhandahålla pennor!
  • Egna tågsätt man vill köra med, inkl. körhandtag. Här spelar koppel ingen roll.
  • Godstågslok och växellok, inkl. egna körhandtag: dessa måste ha bygelkoppel eller krok som funkar ihop med bygelkoppel.
  • Många godsvagnar med bygelkoppel för vagnlasttrafiken. Inga vagnkort behövs.
  • EkeBus paneler och kablar så det räcker för hela banan.
  • Telefonsystem (även Meldeboksar kan användas på enkelspårsträckor)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3586
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2024-06-19, 18:50
  • Många godsvagnar med bygelkoppel för vagnlasttrafiken. Inga vagnkort behövs.
Eftersom trafiken är utan vagnskort antar jag att det blir mycket viktigt att godsvagnarna är uppmärkta så det framgår vem som äger vilken vagn.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av AndreasSigfridsson »

daniel skrev: 2024-06-20, 22:34
StefanFjällemark skrev: 2024-06-19, 18:50
  • Många godsvagnar med bygelkoppel för vagnlasttrafiken. Inga vagnkort behövs.
Eftersom trafiken är utan vagnskort antar jag att det blir mycket viktigt att godsvagnarna är uppmärkta så det framgår vem som äger vilken vagn.
Precis ett annat knep är att man fota av sina vagnar innan man sätter upp dom. Då vet man hur många och vilka vagnar man satt upp
JohanKarlsson1
Inlägg: 1
Blev medlem: 2023-10-06, 17:50

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av JohanKarlsson1 »

Kommer det finnas möjlighet att använda wiFred?
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1352
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av StefanFjällemark »

JohanKarlsson1 skrev: 2024-08-24, 18:23 Kommer det finnas möjlighet att använda wiFred?
Nej, det har vi inte tänkt. Wi-Fi blir problematiskt när lokalen är full med folk med mobiltelefoner som söker Wi-Fi-nät. På träffar utan publik, som t.ex. Grimslövsträffen ska vi försöka få till det.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman
Inlägg: 796
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av StaffanWiman »

Man ska ha egna tåg. Ska man ändå ta köruppdragen på plats som vanligt, eller ska de anmälas i förväg? Jag har i varje fall inte sett någon hänvisning till sådan anmälan.
/Staffan
AndreasSigfridsson
Inlägg: 237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Bokas i förhand?

Kommer det ut fil som man går in och boka i dom olika trafikspelen eller görs detta på plats med först till kvarn?
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1352
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av StefanFjällemark »

Bokning av tjänster
Inför starten av varje omgång av trafikspelet kan man boka sig på tjänster. Tjänsterna är både stationstjänst och lokförartjänst. Stationstjänsterna måste vara besatta innan bokning av lokförartjänster startar. Bemannade platser är: Sydpolen/Westerhavet, Loudden, Syltenäs, Nättelund, Vagnsta, Devsjö, Sävsjö och Nässjö.

Man kan bara boka sig på en tjänst åt gången och man skall ha rätt typ av tåg för tjänsten. Ny tjänst bokas när man är klar med den förra. Bokningen av lokförartjänster kommer att hanteras av magasinskötaren i Nässjö. Tjänsterna bokas i nummerordning för att det inte skall bli avbrott i trafiken.

Rätt tåg till tjänsten
För att boka sig på en tjänst måste man ha rätt typ av tågsätt. Följande typer av tågsätt kan vara bra att ha med sig:
  • Persontåg typ express- eller snabbtåg. Man kör en dubbeltur på hela sträckan per tjänst. Max längd 2,5 meter.
  • Persontåg av typ regionalt tåg. Man kör en dubbeltur som vänder i Sävsjö. Max längd 2,5 meter.
  • Lokaltåg. Man kör två dubbelturer och vänder i Vagnsta. Max längd 1,5 meter.
  • Helgodståg: Man kör en dubbeltur på hela sträckan per tjänst. Max längd 3 meter.
  • Lokalgodståg: Man utväxlar vagnar på ett eller fler ställen längs vägen. Du skall ha med godstågslok och 8 godsvagnar med bygelkoppel till denna typ av tåg.
  • Tjänstetåg: ett gruståg och ett arbetståg. Man kör en dubbeltur Sävsjö - Vagnsta eller Nättelund - Vagnsta Dessa kan i vissa fall göra uppehåll på linjen och kräva enkelspårstrafik på en del av dubbelspåret.
Har man inte alla typer av tågsätt, kan man på plats fråga om man kan låna någon kompis tågsätt.

Allmänna krav på lok och vagnar
  • Vi kör endast 2-räls och DCC. Dekodern skall ha analog körning frånslagen.
  • Alla lok och vagnar skall ha NEM eller RP25-hjul.
  • Du ska ha provkört tågsättet hemma eller på klubb-banan så du vet att det fungerar.
  • Du förväntas ha med egen körhandtag med EkeBus-kabel/adapter.
  • Lokadress bokas i samband med att man bokar tjänst. För "dekorfordon" med dekoder bokas adress INNAN man sätter upp fordonet på spåret.
  • Man kan använda valfria koppel alla tåg UTOM lokalgodstågen, där både lok och vagnar skall ha bygelkoppel och helst FL 6511.
Sätta upp och ta ner tågsätt
Spår kommer att vara reserverat för uppsättning av tågsätt en speltimme (ca 10 min) innan avgångstid. Efter ankomst vid tjänstens slut skall tågsättet plockas av omedelbart, det är reserverat en spelhalvtimme (ca 5 min) för detta. Tjänsternas start- och sluttid har dessa tider inberäknade.

Växellok
Det behövs växellok på flera driftsplatser: Loudden, Syltenäs, Nättelund, Gässlösa, Borås Västra, Lekby, Vagnsta, Devsjö och Sävsjö.-Ägaren av respektive driftsplats tillhandahåller växelloken, men om andra erbjuder växellok kan man med fördel byta efter hand. Notera att vi inte behöver särskilda växlare på stationerna, all rangering utförs av lokalgodstågens lokförare.

Andra lok och vagnar
Spår om inte används för trafiken, t.ex. lokstallar eller uppställningsspår som inte används till trafiken eller godsutväxlingen, kan användas för att ställa upp lok och vagnar som dekoration.

Körning under öppet hus på lördagen
Vi kör trafikspel även under lördagen. Deltagarna får anpassa sina bokningar av tjänster så de kan äta lunch. Tågklarerare får avtala med avlösare under deras lunch.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 985
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av jhjelm »

Efter en del sena ändringar så är äntligen H0-banan klar. :)
Bilagor
HLT2024_v0.93_utan_bord.pdf
(4.8 MiB) Nerladdad 55 gånger
HLT2024_v0.93_utan_bord.jpg
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 985
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av jhjelm »

Här kommer en liten uppdatering för att få bättre plats med handlarbord.

MVH Jonas
Bilagor
HLT2024_v0.94_utan_bord.jpg
HLT2024_v0.94_utan_bord.pdf
(4.86 MiB) Nerladdad 54 gånger
HLT2024_v0.94_utan_bord_med_linjer.pdf
(5.86 MiB) Nerladdad 57 gånger
Skriv svar

Återgå till "Höglandståg 2024"