[På Byggbordet] Lindby
- AlexanderLindblom
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 2017-05-22, 23:14
[På Byggbordet] Lindby
Då var det dags att ta sig själv i nackskinnet och faktiskt starta igång sitt egna projekt.
Det blir kombinerat med gods- och persontrafik. Planen är att det erbjuds 3 perrongspår, 4 rangeringsspår och 5-6 godskunder. Kommer även ha 3 in/utfarter. Totalt ligger driftplatsen på ca 7m
Planerar använda mig av Pikart's byggsatser som grund på modulerna. Kommer dock behöva göra en egenbyggd längst i öster då den förgrenar sig.
Har önskan om ett fullskaligt signaleringssystem
Mått där fordon håller sig hinderfritt
Station:
Spår 1 - 2250mm
Spår 2 - 2000mm (1700mm perrong)
Spår 3 - 950mm (1710mm perrong)
Bangård:
Spår 21 - 1400mm
Spår 3 - 1150mm
Spår 4 - 1070mm
Spår 5 - 1660mm
I värstingfall kan bangården tåla 3000mm långa tåg
Tips är önskvärdigt, särskilt då jag inte vet vilken gavel jag ska ha. Pikart säljer E96, F96, flat och -4mm. Vad är rekommenderat att fästa med andras moduler? E96?
Det blir kombinerat med gods- och persontrafik. Planen är att det erbjuds 3 perrongspår, 4 rangeringsspår och 5-6 godskunder. Kommer även ha 3 in/utfarter. Totalt ligger driftplatsen på ca 7m
Planerar använda mig av Pikart's byggsatser som grund på modulerna. Kommer dock behöva göra en egenbyggd längst i öster då den förgrenar sig.
Har önskan om ett fullskaligt signaleringssystem
Mått där fordon håller sig hinderfritt
Station:
Spår 1 - 2250mm
Spår 2 - 2000mm (1700mm perrong)
Spår 3 - 950mm (1710mm perrong)
Bangård:
Spår 21 - 1400mm
Spår 3 - 1150mm
Spår 4 - 1070mm
Spår 5 - 1660mm
I värstingfall kan bangården tåla 3000mm långa tåg
Tips är önskvärdigt, särskilt då jag inte vet vilken gavel jag ska ha. Pikart säljer E96, F96, flat och -4mm. Vad är rekommenderat att fästa med andras moduler? E96?
Re: [På Byggbordet] Lindby
Ser spännande ut!
En fundering: På höger sida är båda gavlarna 500mm i förgreningen. Men en del "Fremo"-moduler är bredare, upp till 524 mm. Det beror på att några har utgått från en 500mm bred gavel och sedan satt sargerna utanpå. 500mm gavel + 2 x 12 mm sarg.
En fundering: På höger sida är båda gavlarna 500mm i förgreningen. Men en del "Fremo"-moduler är bredare, upp till 524 mm. Det beror på att några har utgått från en 500mm bred gavel och sedan satt sargerna utanpå. 500mm gavel + 2 x 12 mm sarg.
- AlexanderLindblom
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 2017-05-22, 23:14
Re: [På Byggbordet] Lindby
Fin iakttagelse!
I sådana fall kan det vara värt att förlänga för dom måtten plus extra för "felmarginal".
Re: [På Byggbordet] Lindby
Hej.
Tack för senast.
Ser trevligt ut.
Hur har du tänkt med spåranvändningen?
Rälsfabrikat?
MVH Thomas
Tack för senast.
Ser trevligt ut.
Hur har du tänkt med spåranvändningen?
Rälsfabrikat?
MVH Thomas
- AlexanderLindblom
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 2017-05-22, 23:14
Re: [På Byggbordet] Lindby
Förlängde in/utfarterna med 100mm, detta ska ge möjlighet till moduler på 541mm i bredd
Fabrikat har än så länge landat på Peco's cd75.
Spåranvändningen är jag lite osäker på vad du menar men kan ge en generell tanke.
De gröna plattformarna ska symbolisera möjliga godskunder och det gråa resenärer.
Spår 21, 3, 4, 42, 5 och 60 är tänkt att användas för rangering och vagnmagasin.
Spår 51, 52 och 53 ligger utanför signallerat område och kommer kunna manövreras av andra förare på plats, t.ex. för hämtning av lok i stall.
Spår 11 är jag sugen att sätta upp en lite större industri.
Hallå där Thomas! Tack själv för ett fint trafikspel
Fabrikat har än så länge landat på Peco's cd75.
Spåranvändningen är jag lite osäker på vad du menar men kan ge en generell tanke.
De gröna plattformarna ska symbolisera möjliga godskunder och det gråa resenärer.
Spår 21, 3, 4, 42, 5 och 60 är tänkt att användas för rangering och vagnmagasin.
Spår 51, 52 och 53 ligger utanför signallerat område och kommer kunna manövreras av andra förare på plats, t.ex. för hämtning av lok i stall.
Spår 11 är jag sugen att sätta upp en lite större industri.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1184
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: [På Byggbordet] Lindby
Hej!
Spännande projekt!
Är lite osäker på gavlarna, en vanliga platta enkelspåriga brukar vara använbar. Tänkte hänvisat dig till normen men den visar bara höga gavlar, antar att du vill bygga med låga gavlar. Vännerna i VMFJ bygger enligt Fremo, de kanske svarar här i tråden om vilken gavel du ska beställa.
När det gäller spårplanen hade jag verkligen försökt få mjukare kurvor på den högra modulen utan S-kruvor. Ser ut att finnas plats för att utjämna rälsen.
Spännande projekt!
Är lite osäker på gavlarna, en vanliga platta enkelspåriga brukar vara använbar. Tänkte hänvisat dig till normen men den visar bara höga gavlar, antar att du vill bygga med låga gavlar. Vännerna i VMFJ bygger enligt Fremo, de kanske svarar här i tråden om vilken gavel du ska beställa.
När det gäller spårplanen hade jag verkligen försökt få mjukare kurvor på den högra modulen utan S-kruvor. Ser ut att finnas plats för att utjämna rälsen.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- AlexanderLindblom
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 2017-05-22, 23:14
Re: [På Byggbordet] Lindby
Detta var en miss från mig! Samtliga kurvor har nu minst 2000mm i kurvradie.AlexanderEhn skrev: ↑2024-06-15, 23:26 När det gäller spårplanen hade jag verkligen försökt få mjukare kurvor på den högra modulen utan S-kruvor. Ser ut att finnas plats för att utjämna rälsen.
I och med ändringen av kurvradie så kändes det även rätt att ändra min specialmodul till höger.
Den övre biten blir samma som resten av modulbitarna (ökad längd) och den undre blir löstagbar för lättare transport.
Stationen har numera en längd på 7200mm samt en bredaste punkt på 1095mm.
Re: [På Byggbordet] Lindby
I ytterändarna rekommenderar jag att du använder F96. Det är den mest använda profilen i Sverige.
//Johnny
//Johnny
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1184
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: [På Byggbordet] Lindby
Hej,AlexanderLindblom skrev: ↑2024-06-17, 00:09Detta var en miss från mig! Samtliga kurvor har nu minst 2000mm i kurvradie.AlexanderEhn skrev: ↑2024-06-15, 23:26 När det gäller spårplanen hade jag verkligen försökt få mjukare kurvor på den högra modulen utan S-kruvor. Ser ut att finnas plats för att utjämna rälsen.
I och med ändringen av kurvradie så kändes det även rätt att ändra min specialmodul till höger.
Den övre biten blir samma som resten av modulbitarna (ökad längd) och den undre blir löstagbar för lättare transport.
Stationen har numera en längd på 7200mm samt en bredaste punkt på 1095mm.
Skärmbild 2024-06-17 000549.png
Det är lite svårt att förklara. Om du vill får du gärna posta Anyrail-filen så jag kan rita min input.
Annars tänker jag så här, ungefär.
Skraven vid oranga ringen behöver inte gå rakt över skarven.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- AlexanderLindblom
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 2017-05-22, 23:14
Re: [På Byggbordet] Lindby
Hej,Hej,
Det är lite svårt att förklara. Om du vill får du gärna posta Anyrail-filen så jag kan rita min input.
Annars tänker jag så här, ungefär.
Skraven vid oranga ringen behöver inte gå rakt över skarven.
Skärmbild 2024-06-22 204453.png
Jag funderade på något liknande först men tycker om när stationen har en jobbig del. Det ska kännas som en utmaning när man skickar iväg och tar emot tåg via den undre in/utfarten.
Det jag dock inte hade i åtanke var att det är näst intill omöjligt för två resandetåg att samtidigt mötas på stationen via den in/utfarten.
Förändring gjord och kom fram med bifogat nedan. Jag uppskattade din input Alexander och drog något liknande. Det jag önskar är att normalhuvudspåret från väst till öst ska ha ett genomgående spår utan att avvika i en växel (STH 80 rakt igenom). Tyvärr går det inte att lösa för det avstickande spåret i sydöst men det kan nog bidra till charmen. Ett fint exempel på det har man ju mellan Flen och Flens övre.
Plattformarna blev avkortade till 2160, 1700 samt 900mm.