Relän på Servo5-dekoder MGP

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Göran Pettersson
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-08-30, 21:23

Relän på Servo5-dekoder MGP

Inlägg av Göran Pettersson »

Hade tänkt att använda reläna på Servo5-dekoder för att kortsluta en Lenz BM1-modul via ett externt relä. Jag har frikopplat reläna från servona (SV49 -> idle) och givit dom en adress (SV418 -> 200). Hur gör jag för att reläet ska slå om när huvudsignalen slår om från rött till grönt resp grönt till rött? Hittar inget ställe där jag kan lägga upp villkor för att aktivera reläet på dekodern. Är det i Signal-dekodern eller i Servo5-dekodern? Se bifogat kopplingsschema
Bilagor
Relä-BM1.jpg
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Relän på Servo5-dekoder MGP

Inlägg av daniel »

Jag har tyvärr inget svar på frågan. Men jag hade övervägt att sätta en motkopplad diod över reläet BM1 för att skydda reläet på servokortet. Alltså att diodens anod är kopplad till jord och katoden mot servodekoders utgång.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Relän på Servo5-dekoder MGP

Inlägg av LLJ »

Fungerar det verkligen att sätta en diod så?
Består inte en bromsmodul av just dioder?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Relän på Servo5-dekoder MGP

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2023-12-12, 10:58 Fungerar det verkligen att sätta en diod så?
Består inte en bromsmodul av just dioder?
Titta på ritningen i första inlägget. Det är ett relä mellan servokortet och bromsmodulen. Servokortets relä är inritat inuti servokortet.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Relän på Servo5-dekoder MGP

Inlägg av daniel »

Men jag inser nu att BM1 inte är beteckningen på reläet utan bromsmodulen. Det jag syftade på var spolen till reläet, att dioden sitter motkopplad över spolen till reläet för att skydda servokortet.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Relän på Servo5-dekoder MGP

Inlägg av LLJ »

Varför inte använda reläet och dess kontakter som sitter på servokortet och skippa mellanreläet?
Servokortets reläer slår om samtidigt som man styr servot, även om det inte finns något servo anslutet.
Så man borde kunna styra varje relä som om det vore en växel med en egen DCC adress.

/lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"