Diskussion om Pålsbodaträffen

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av MickeWestberg »

Inte riktat bara mot dig Oskar utan jag tycker det är tråkigt att 99% av denna hobbyn är cementerad i 30-60-talet och att det hela tiden ska kompromissas om man vill bygga nått enhetligt, framförallt modernt. En tvådelad bana visar ju på 3r sidan allt möjligt rullande som många äldre känner igen med telefonkiosker, telegrafstolpar, semaforer och volvo amazoner medans den moderna sidan visar det som rullar dags datum på spår som ser ut som det gör idag och som de yngre och eventuella arvtagarna i till denna hobby känner igen. En baktanke var ju också att lyfta fram det moderna snittet och att det finns alternativ till ånglok och telefonkiosker.

I mitt fall så kommer jag att ge järnet med träffen på spårvägsmuseet sen drar jag mig tillbaka till Huddinge och fokuserar på att producera en större mängd moderna moduler. Om ett år så kanske vi kan köra en renodlad träff med vår vision.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Tompa »

Å där tackar vi Oskar för ett väl genomfört trolleri.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Oskar OH »

Suck... Jag är inte ett troll. :roll:
Mitt förslag att tillfälligt lätta på kraven var menat med all välmening i ett försök att få en längre bana och kanske flera deltagare. Om det behövs flera moduler och/eller förare på 2R sidan, vilket det tycks göra, men för få ställer upp, ja... *Rycker på axlarna*
Vad hade du gjort för att göra träffen mera attraktiv?

Menmen, kalla mig ett troll om det får dig att känna dig bättre. Det var aldrig min avsikt att Micke eller någon annan skulle dra sig ur pga mina kommentarer, och om det är pga det jag skrivit så ber jag om ursäkt.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Per Widell »

Oskar OH skrev: 2023-10-29, 19:15 Om det behövs flera moduler och/eller förare på 2R sidan, vilket det tycks göra, men för få ställer upp, ja...
Förstår din tanke och den är ur ett perspektiv fullt logisk. Samtidigt byggdes inte Rom på en dag. Det finns trots allt många som inte känt sig hemma i det ”gamla” med ånga och brunt. Flera av dessa har avstått från att bygga moduler just för att det saknades körning och man snyter inte en modul ur näsan. Så då kan det hindra den moderna utvecklingen att ha fokus på så många deltagare som möjligt (med några ”rätt”) än banor där allt är ”rätt”.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av hakang »

Min tur att "trolla" då...

1 Jag tror det är ett ENORMT misstag att inta en så starkt antagonistisk attityd gentemot modulrallare med andra huvudinriktningar som en del av kommentarerna ger uttryck för.

2 Innan det finns tillräckligt många MMModernister/MMModern-moduler för att bygga en fullt ut kompatibel bana med visst omfång vore det vist att ha en mer tillåtande inställning till dels moduler, dels rullande materiel.

3 Man kan jämföra med pionjären i genren, SSM. Det har, ganska exakt sex år sen presentationen av SSM-normen, inte genomförts en enda renodlad SSM-körning i Sverige! Spännvidden avseende såväl modulers utformning som vad som rullat runt på "SSM-körningar" har varit närmast gränslös. (Skansen ville exv. visa ett visst år, 1967 resp. 1971, men även i de fallen saknades all form av polisiär verksamhet för att rensa bort opassande mojänger).

4 För att hamra in punkt 2 ytterligare, de planer för MMModernbanor jag har sett hittills har haft typ 2 tåglängder mellan ytterändarna och tar med X2000 c:a 35 sekunder att befara. Tillåt vidare ramar och ha en mer tillåtande och positiv syn!

5 Fall alltså inte i fällan att bilda en exkluderande sekt, framförallt inte om antalet sektmedlemmar är för få för att själva fylla kyrkan.

6 Att beskylla någon som ställer frågor om upplägget och ramarna för den här träffen för "troll" är improduktivt, otillständigt och i högsta grad oförskämt! Uruselt!!! :evil:

Avslutningsvis, här är två citat från den här tråden som visar en betydligt trevligare inställning till sina medmänniskor:
a) "Vissa träffar har modernt, som denna, medan andra likt SSM har gammalt. Alla träffar är helt enkelt inte till för alla. Själv tycker jag det är underbart att vår hobby förnyar sig och kan locka till sig en ny publik som inte har några kopplingar till ånglok eller ens knappt brunlok."
b) "Målet med 2R banan är känslan av svensk modern miljö med modern trafik från ca 2001 och att dela intresset för modernt tillsammans, kanske skapa nya bekantskaper och intressen."
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Tompa »

Ja Håkan, eller så vänder man på det och försöker hjälpa falanger inom MMM att nå sina mål, SSM sommar 67 och Modern 2001+.och andra när sådana dyker upp. Gäller särskilt tongivande personer som du själv.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av hakang »

Min poäng är att MMModern behöver bli FLER, inte elakare...
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av MickeWestberg »

Gränslös på vad som rullat inom SSM och alla övriga träffar inom mmm är en sak, att det sen nästintill alltid har rullat samma tåg med samma tidsepok som kretsar runt 60-talet. Nästintill alla moduler har SSM stuk med färg på ballast, räls landskap och allt annat. Ytterst sällan kan det dyka upp ett Rc-lok men då i orange färgsättning och bruna vagnar ger ju intrycket att ska du bygga moduler så är det det här som inofficiellt gäller. Och det är klart att alla som älskar denna period håller hårt på det och kanske ser det moderna som ett hot mot den stillsamma lunkande folkhemssverige. Men ni äger redan typ 100% av alla träffar, är det då hela världen om vi önskar ha en renodlad modern sida av banan. Vi har redan nu ett gäng med moduler och fler är på gång.

Tråden har kanske fått lite negativ framtoning men ska jag engagera mig att bygga, planera och åka på en modern träff då är det en modern träff och inte ett långt Hectorrail fliståg i snigelfart förbi 60-tals miljö med telefonkiosker, piprökande gubbar, nya amazoner, räls på ballast av sand utan kontaktlefningsstolpar. Då stannar jag hellre hemma och bygger tills vi får fler moderna moduler det är bara det jag poängterar.

Ett bra exempel på det här med uteslutning var på skansen första året då en av deltagarna inte fick köra med ett par vagnar bara för att det var en plattform på vagnarna som tillkom vintern 1967 och således absolut inte fick rulla på dessa moduler med tema sommaren 1967. Jag har markerat vad jag står som medgrundare i det Moderna. Vill man nu släppa kraven och köra en modern träff med blandade moduler så är det upp till träffarrangören att bestämma men då stannar jag och mina moderna moduler hemma, svårare än så är det inte. Nu låter vi tråden fortsätta med planering för de som vill åka på träffen och fakta runt den.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Tompa »

Bra beskrivet Micke. Nu fokuserar vi på modernt. Och ni som vill köra modernt är välkomna på flera sätt. Vi kommer som sagt ha moduler som behöver värdpersoner. Du som inte hinner bygga kan alltså hjälpa till med att handha annans modul och ta med den till Pålsboda.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Henrik Maude »

Spontant känns det rätt tråkigt när det ska behöva användas otrevliga etiketter på varandra. Det gör det inte särskilt mycket roligare att engagera sig och skrämmer nog bara iväg potentiella intressenter.

Vi bör kunna uttrycka oss trevligt och respektabel emot varandra även om vi har olika syn i specifika frågor.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"