Diskussion om Pålsbodaträffen

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2113
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av MickeWestberg »

Ja eller så tar du själv tag i och fixar en egen körning så får du själv bestämma vilken inriktning du vill ha på det hela. Nu blir det en modern del som följer dom kraven med möjligheter till en enkelspårig tarm efter magasinet med lastplatser. Sen en 3r del där man väljer själv vad man vill köra.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Oskar OH »

Det var bara en tanke. :roll:
Jag skulle älska att arrangera en egen körning, och hoppas kunna göra det vid något tillfälle.
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av LasseHerneklint »

Det moderna temat gäller ju bara den moderna 2R-delen av banan. Nu låter det ju på denna diskussion som om det gäller hela banan, och så är det inte.
På 3R-banan gäller fri körning med det man tycker är kul att köra, liksom att ha med moduler byggda i vilken epok som helst. D v s vi har samma regler som vi brukar ha, alltså typ Spånga och Norrköping.
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Fredman »

Hej.
I modern standarden står det epok Vb och framåt 2001 och framåt
MVH Thomas
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av TomasJ »

Hej!

Diskussionen om modernt gäller som sagt bara 2R delen, på 3R delen är det fritt fram för alla epoker.

Jag tror att det är naturligt att vi har lite olika tankar om vad som är modernt utifrån våra intressen, kanske var vi bor och vilka erfarenheter från järnvägen vi har. Den ena uppfattningen är ju inte mer rätt än den andra. Att kalibrera hur snäv eller hur tillåtande man ska vara i olika delar av det moderna är en pågående process som jag ser det. Jag tänker att erfarenheter från träffar och diskussioner som den här kan vara till hjälp i den processen. Tack för alla åsikter som delats i detta, som jag förstår med syftet att göra träffen så bra som möjligt. Det moderna och den här träffen engagerar!

Ni är alla varmt välkomna till träffen i Pålsboda. 2R banan kommer vara modern utifrån MMModern. MMModern har ju uppstått utifrån ett intresse att köra långa moderna tåg i en svensk modern miljö framförallt på elektrifierat dubbelspår. Vi vill alltså vara tydliga med att det är ett svenskt modernt tema på 2R delen och det innebär ju att inte t ex ICE, TGV tåg och inte heller ånglok, "brunlok" och liknande passsar in i känslan som MMModern vill skapa. Som ett riktmärke kan vi använda moderna tåg som rullat i Sverige från år 2001 och framåt. Det är ju det som gällt hittils i MMModern och även utifrån normen som Thomas säger.

När det gäller utländskt rullande materiel så finns det ju väldigt mycket utländska godsvagnar som rullar på svenska spår. Det har funnits exv tvåströmslok EG med röd DB målning som har gått upp t ex till Hallsberg. Sverige är ju ett avlångt land och det man inte är van att se i vissa delar av landet kan man se på andra håll.

Alltså: Målet med 2R banan är känslan av svensk modern miljö med modern trafik från ca 2001 och att dela intresset för modernt tillsammans, kanske skapa nya bekantskaper och intressen.

Med vänliga hälsningar
Tomas
Träffansvarig
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Oskar OH »

2001 och framåt, eller 2010 och framåt, det gör en ganska stor skillnad.
LasseHerneklint skrev: 2023-10-29, 08:41 Det moderna temat gäller ju bara den moderna 2R-delen av banan.(...)
På 3R-banan gäller fri körning med det man tycker är kul att köra(...)
Det är lite det jag tycker blir så konstigt när anläggningarna sitter ihop, vilket det i nyhetsbrevet låter som att de kommer göra. Det kommer ju fortfarande möjliggöra möten mellan, säg, ett Green Cargo godståg draget av ett Re lok och ett preussiskt ångtåg från sent 1800-tal. Och jag antar att hela vitsen med att anläggningarna sitter ihop är att tillåta trafik från ena delen till den andra. Så jag förstår inte riktigt vitsen med restriktionerna på 2R delen i det här fallet eftersom enhetligheten ändå försvinner.

Hade det varit en ren MMModern körning, fair enough, då förstår jag restriktionerna. Likaså om det hade varit en ren SSM körning. Men när det är en blandad körning, som det är här?
Senast redigerad av 1 Oskar OH, redigerad totalt 2023 gånger.
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Tompa »

Mata inte trollen
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av LasseHerneklint »

Det finns några av oss som kör 3R som kör modernt och gärna långa tåg. Hänger banorna ihop kan man köra på båda. Jag störs inte av att den ena banan har ett mer specifikt rullande material och den andra ett friare.

Vi har publik körning på lördagen och min erfarenhet från publika körningar är att besökarna gillar olikheter och många tåg i rörelse. Då har man också något att prata om.

Dessutom är det roligt att ha en stor bana när man har en stor lokal.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2113
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av MickeWestberg »

Jag tar tillbaka det jag skrev om 2010, hade tänkt skriva 2023 bara för att markera att vi skulle slippa diskussionen om bruna museiföremål då dom som älskar detta tema gör allt för att hitta ett kryphål för att få stånka in ett ånglok eller ett D-lok på moderna spår. För visst rullar det ju koppelstångslok varje dag och lika ofta som pendel och regionaltågen därute i nutida verkligheten likaså som ett preussiskt ångtåg eller ett brittiskt persontåg, det ser man ju jämnt på Stockholms central.

Jag ger snart upp det här med att försöka implementera vår moderna "norm" i mmm då hobbyn är cementerad i 60-talet. Vi kanske ska bryta ut det moderna helt och köra ett eget race då slipper man alla dessa Tyckare som aldrig bygger nånting men har åsikter om allt. Och vi som vill köra modernt kan ju istället vara en grupp som jobbar åt samma håll istället för att hela tiden jobba med kompromisser. Jag drar mig ur Pålsboda.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av Oskar OH »

Tompa skrev: 2023-10-29, 13:04Mata inte trollen
Och nu var man ett troll också. :roll:
Det har ju framkommit att det behövs både moduler och folk till 2R sidan, är det då ett så konstigt förslag att lätta lite på kraven?

Jaja, jag står över denna körning, både 2R och 3R.
LasseHerneklint skrev: 2023-10-29, 13:32 Det finns några av oss som kör 3R som kör modernt och gärna långa tåg. Hänger banorna ihop kan man köra på båda. Jag störs inte av att den ena banan har ett mer specifikt rullande material och den andra ett friare.

Vi har publik körning på lördagen och min erfarenhet från publika körningar är att besökarna gillar olikheter och många tåg i rörelse. Då har man också något att prata om.

Dessutom är det roligt att ha en stor bana när man har en stor lokal.
Som sagt, jag har inget emot att köra modernt, och jag kör mer än gärna långa tåg. Gärna på stora banor, och gärna framför publik. Och allra helst med mina egna fordon, som ju är lite udda, och som tyvärr inte passar in hos MMModern.

Men det är just den delen, i tjock text, som stör mig. Inte din åsikt, Lasse, utom just restriktionerna. Hade det varit två separata anläggningar hade jag inte brytt mig om restriktionerna på 2R, eller om båda anläggningarna varit fria från restriktioner. Men det faktum att de sitter ihop, den ena med ganska tajta restriktioner och den andra utan, det är det som väckt både frågor, funderingar, och åsikter hos mig.
MickeWestberg skrev: 2023-10-29, 14:14 Jag tar tillbaka det jag skrev om 2010, hade tänkt skriva 2023 bara för att markera att vi skulle slippa diskussionen om bruna museiföremål då dom som älskar detta tema gör allt för att hitta ett kryphål för att få stånka in ett ånglok eller ett D-lok på moderna spår. För visst rullar det ju koppelstångslok varje dag och lika ofta som pendel och regionaltågen därute i nutida verkligheten likaså som ett preussiskt ångtåg eller ett brittiskt persontåg, det ser man ju jämnt på Stockholms central.

Jag ger upp det här med att implementera det moderna i mmm då hobbyn är cementerad i 60-talet. . Vi kanske ska bryta ut det moderna helt och köra en eget race då slipper man alla dessa Tyckare som aldrig bygger nånting men har åsikter om allt. Och vi som vill köra modernt kan ju istället vara en grupp som jobbar åt samma håll istället för att hela tiden jobba med kompromisser. Jag drar mig ur Pålsboda.
Micke, du behöver inte dra dig ur, för det gör jag. Troll-kommentaren från Tompa fick mig att tappa intresset helt och hållet, för båda delarna av anläggningen.

Vill dock be dig läsa det jag skrivit lite noggrannare. Jag har inga problem med att köra modernt. Jag har ganska många moderna modeller. De faller dock utanför MMModerns normer då nästan inga är svenska, lite beroende på var man drar gränsen för modernt.

Jag bara undrar vad vitsen är med att ha dessa restriktioner på halva banan, och varför man ska vara stenhård på dem när ett litet tillfälligt lättande kan göra mycket för att få en större anläggning och kanske kan locka flera deltagare.

Vad det gäller "Tyckare som aldrig bygger nånting men har åsikter om allt" så har jag många planer, men av diverse anledningar som jag inte gärna går in på i ett offentligt forum så ligger de på is. Några av dem moderna, några av dem lite äldre, några av dem lite 50/50. Dock inget svenskt, för tillfället åtminstone.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"