Smalspår i nollan

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Smalspår i nollan

Inlägg av GöranA »

Det har ju funnits lite intresse för smalspår i nollan, så jag tänkte kolla lite om det är någon som bygger något.
Jag och bror min har ju jobbat lite med Smaland, våra kombimoduler med smal- och normalspår på samma.
Brorsan fixar med ballastering och landskap, och jag lägger räls och kopplar el.
Det är långt ifrån färdigt men nu det finns en hel del smalspår att köra på.
Tanken är att även om det inte finns fler smalspårsmoduler så kan man växla, rangera och ha kul ändå.

Spånar lite grand på om man ska göra så att det går att sätta en "smalspårsanslutning" på långsidan på ena modulen,
så att man kan ansluta rena smalspårsmoduler utan att det påverkar normalspåret.
Eller om man gör det med en "övergångsmodul".

Det är bara tankar än så länge och inget som blir färdigt till Grimslöv.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

Intressanta tankar.
De smalspårmoduler i 0n30 som jag byggde en gång i tiden är numera rivna, och de var inte så mycket att komma med iallafall, utan var mer ett försök att få igång byggandet av 0n30 moduler. Tyvärr blev jag ganska ensam och det hela lades på is.

Det finns en norm, som jag håller på att uppdatera. Men om ni har skapat en egen norm är det inget som hindrar att fler bygger efter den istället.
Viktigast är att moduler från olika byggare kan kopplas ihop.

/Lars
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av GöranA »

Någon ny norm är inte tanken utan bara kunna montera smalspårsmodul mot långsidan på en vanlig modul.
Räcker ju att borra ett par hål på långsidan som passar smalspårsnormen. Eller med en anpassningsdel.
Om det är någon som endast har smalspårsmoduler så skulle man kunna koppla ihop det med våra.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av kasoe »

Jag har en del smalspår i nollan, spårvidd 19.8 (On3s) och även något lite i 0n2 (12.7 mm spv).

Om jag någonsin kommer bygga moduler till det kommer jag sannolikt följa den norm som togs fram av lokputsaren:
https://lokputsaren.nollan.nu/moduler.html

Kanske ett förslag är att använda den men ändra spårvidden till den man önskar? (Om man nu inte vill gå på 19.8...).

När det gäller 0n2 har det då och då disktuerats men jag tror inte någon gått igång med moduler för den.
I det fallet tror jag det närmaste en gemensam norm man kom var att följa FREMOS Oe norm men med 12.7 mm spårvidd.

Det största "problemet" med smalspår i nollan är nog inte att hitta en gemensam norm utan att komma överens om vilken spårvidd man ska köra på... Jag har bytt flera gånger på grund av att jag stött på andra byggare som har kört på en viss spårvidd och där det har känts som det finns en lite större uppslutning. Men efter några år så har det ändrats...
Jag har slutat ändra, jag kör på 0n3s och 0n2, dyker det upp fler som kör på samma kan man överväga att bygga lite moduler, annars bygger jag för egen del. Det blir allt för krångligt att bygga om drivningar och ändra spårvidd beroende på "dagens spårvidd"... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

Jag har dålig koll på vad som finns som RTR i 0n3s och 0n2 men i 0n30 finns en hel del amerikanskt.
Och vill man bygga själv finns gott om H0 drivningar för 0n30.

Likaså hur är det med tillgång på spår i 0n3s och 0n2?
För 0n30 finns det både växlar och flexräls att köpa. Eller modifiera H0 räls.

Det känns som startsträckan för att komma igång känns mycket kortare med 0n30. Eller har jag fel?

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av kasoe »

0n2 finns från Model Engineering, jag har köpt flex och jag tror det finns växlar också. Till växlar har jag dock en jig från Fast Track.
Kilopriset på flex är kanske inget man skojar bort men det finns... ;)
Drivningar finns säkert också om man letar, tror bla Bullfrog fanns för 0n2. Det finns ju 12 mm spårvidd i Europa och i UK finns 14 mm så det finns säkert sådant som ganska enkelt går att spåra om.

0n3 finns, men 0n3s är justerad med tiondelar för att ändra från 914 mm till 891 mm, dvs 23 mm skillnad hos förebilden. I nollan blir det ca 0.5 mm skillnad. Här finns inget, jag har provrullat en vagn med 0n3s på Tobias Ljungs 0n3 spår och det hoppar i växlarna.

Startsträckan har nog inte så mycket med vad som är enkelt att göra när det gäller smalspår i nollan. Lite det jag skrev innan, de som bygger väljer ganska fritt sin spårvidd, ofta har man ingen större förhoppning om att det ska komma igång modulrallande i någon större omfattning.
De driv som har erbjudits till svenska modeller brukar gå att beställa för spårvidder mellan 0n30 och 0n3, där spelar det nog mindre roll.

Jag lyfte frågan om att gå ut med en rekommendation om spårvidder för smalspår i nollan (och andra skalor) på ett styrelsemöte i Smalspårsfrämjandet för länge sedan. Jag försökte driva på att det skulle underlätta för framtida möjligheter till modulrallande för Smalspårsfrämjare om föreningen ställde sig bakom vissa spårvidder som rekommenderade för moduler. Dock vann jag inget stöd då, man tyckte att de som bygger modeller ska ha full rätt att välja fritt utan att föreningen ska lägga pekpinnar. Jag kan hålla med det beslutet.

Det är inte föreningens sak att bestämma spårvidder, det är som med mycket annat, den som är igång först och får med sig en eller två andra på sitt val har störst chans att få genomslag på sina val. Så det är bara att gå igång och bygga! :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

@GöranA: Du bygger 0n30?
Jag har en del materiel i 0n30 och kan tänka mig att bygga 0n30 moduler på nytt.

Fler som är intresserade av 0n30 och 0n30 moduler här på forumet?

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av LLJ »

Hittade mer material för 0n30 (0-16.5):
Hattons

/Lars
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av GöranA »

LLJ skrev: 2023-10-23, 12:23 @GöranA: Du bygger 0n30?
Jag har en del materiel i 0n30 och kan tänka mig att bygga 0n30 moduler på nytt.

Fler som är intresserade av 0n30 och 0n30 moduler här på forumet?

/Lars
Jajamän, det On30 och jag planerar att bygga någon/några rena smalspårsmoduler någon gång nästa år.
Därav tanken på att ansluta kortsidan på en smalspårsmodul till långsidan på en av våra normal/smalspårsmoduler.
Anslutningsdelen löser jag, och på den blir det i sedan den uppdaterade smalspårsgaveln
Då kan det bli rätt mycket att köra på, för vi har redan en hel del smalspår även om det är långt från färdigt.
Gäst-lok och vagnar är mer än välkomna att köra på det som finns

Pecos smalspårsräls är ju billigast i världen här i Sverige, verkar det som:
https://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?qsLang=swe&c=231
https://www.modellhobby.se/sv/261-rals- ... =1-48-on30
Dom säljer ju bevisligen en del räls, så någonstans byggs det.

Det mesta rullande är ju Bachmann, på gott och ont. Vill man ha annat än amerikanskt blir det bökigare.
Begagnat Bachmann finns det gott om, tyvärr mest i England och USA, men det dyker upp här i Sverige med.

Hattons säljer även begagnat, för två veckor sedan hade dom ett 20-tal Bachmann vagnar, jag köpte 2 av dom.
Tror allt såldes slut på ett par dagar. Kolla den här länken och se vad som finns:
https://www.hattons.co.uk/stocklist/pre ... tock/d/180

Har även köpt begagnat från tyska Ebay och nytt från Aliexpress!!

Kommer nog att starta en tråd på MJ-forumet för att pejla intresset för On30/0e även där.
Jag gillar att konstruera, bygga och hitta på lite roliga saker.
Senast redigerad av 1 GöranA, redigerad totalt 2023 gånger.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Smalspår i nollan

Inlägg av UBJ »

Planer finns på en station i 0e, jag är ju mest inne på tyskt/svenskt men vi kör väl blandat som i normalspåret.
Jag har inte kollat efter lok/vagnar men det borde väl finnas en del för 3d-skrivare som passar på H0-underreden?
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"