Inlandsbanemodulerna
Inlandsbanemodulerna
Jag har långt om länge lyckats bygga klart två linjemoduler med Inlandsbanemotiv. Idén var att få till dem snabbt - det tog över tio år... Jag skyller på en misslyckad höftoperation och en pandemi.
Jag ville testa lite olika saker med dessa moduler. Jag ville få dem riktigt lätta, så alltihopa är byggt i 4 mm plywood, och som ett "tråg" efter en idé från Hp 1. Tråget styvas upp genom att man limmar markisolering i tråget. Gavlarna och sidorna är byggda i sandwichtekmik upp till trågets botten. Det ända jag skulle ändra idag är gavlarna. De fungerar men är onödigt tjocka.
Modulerna har också fått X-ben enligt en österrikisk idé. Fungerar men inte helt kompatibla med trågkonstruktionen.
Modulerna är kurvmoduler med radie 2 m. De är 120 cm långa på mitten - lite onödigt långa tycker jag nu. De hade kunnat kortas en bit utan att förlora så mycket.
Jag ville också testa moderna landskapsmetoder - inte minst för att det skulle gå "snabbt". Jag tycker de ser ok ut, men billigt blir det inte. Skulle jag ändra något här hade blivit mer ytor med statiskt grås.
Ett värmländskt kalhygge. Eget foto.
Linjen går längs Rämmen i Dalarna.
Jag ville testa lite olika saker med dessa moduler. Jag ville få dem riktigt lätta, så alltihopa är byggt i 4 mm plywood, och som ett "tråg" efter en idé från Hp 1. Tråget styvas upp genom att man limmar markisolering i tråget. Gavlarna och sidorna är byggda i sandwichtekmik upp till trågets botten. Det ända jag skulle ändra idag är gavlarna. De fungerar men är onödigt tjocka.
Modulerna har också fått X-ben enligt en österrikisk idé. Fungerar men inte helt kompatibla med trågkonstruktionen.
Modulerna är kurvmoduler med radie 2 m. De är 120 cm långa på mitten - lite onödigt långa tycker jag nu. De hade kunnat kortas en bit utan att förlora så mycket.
Jag ville också testa moderna landskapsmetoder - inte minst för att det skulle gå "snabbt". Jag tycker de ser ok ut, men billigt blir det inte. Skulle jag ändra något här hade blivit mer ytor med statiskt grås.
Ett värmländskt kalhygge. Eget foto.
Linjen går längs Rämmen i Dalarna.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- Simon Johannesson
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
- Ort: Sollentuna
- Kontakt:
Re: Inlandsbanemodulerna
Tack alla!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Inlandsbanemodulerna
Mycket vackert!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
-
- Inlägg: 388
- Blev medlem: 2015-08-30, 21:47
Re: Inlandsbanemodulerna
Det ser väldigt bra ut. Jag blir nyfiken på konstruktionen, var kan jag läsa mer om den?
Re: Inlandsbanemodulerna
Hej!Daniel Rydell skrev: ↑2023-08-02, 07:30 Det ser väldigt bra ut. Jag blir nyfiken på konstruktionen, var kan jag läsa mer om den?
Det finns en artikel i "Hp 1 - Modellbahn" (Fremos tidskrift) nr 1/2008 av Klaus Weibezahn.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 388
- Blev medlem: 2015-08-30, 21:47
Re: Inlandsbanemodulerna
Tack Jan, jag hittade den på Fremos hemsida. Nu ska jag bara försöka förstå tyskan också.
Re: Inlandsbanemodulerna
****
Mycket snyggt!
Tio år är väl ingenting. Åtminsone inte ur min synvinkel, med min byggtakt.
Huvudsaken är att man har roligt