Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Information om kommande träffar
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av MickeWestberg »

Får börja snickra på en enkel ändstation på typ 4 spår a 4 meter som vi kan ha i ena änden om vi har Rotebro i den andra. 2r magasinet passar inte in i en modern körning då det har träslipers och sand som makadam dvs 60-tal.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av fs_toni »

MickeWestberg skrev: 2023-05-18, 14:09 Bra Toni att du påpekade det där om Tesslor och elsparkcykla. Vill inte se några Telefonkiosker eller nått orange rc lok. Redan nu känns det som att det tummas på mycket av det vi skrivit i den moderna normen typ träslipers och enkelspår men å andra sidan är det ju en vanlig mmm träff med enbart modernt rullande.
Vi får se till att inte träslipers tar över, men å andra sidan så kan man vilja ha större bana med längre körsträcka. Vi får diskutera i arrangörsgruppen vad som blir rätt balans. Även en del befintliga dubbelspårsmoduler har ju träslipers… Jag förespråkar en helhetsbedömning nu i början av MMM Modern första träffar. Tror det blir svårt att gå från 0 till 100 direkt
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av MickeWestberg »

Då tror jag att jag hoppar denna träff och lägger den tiden på att bygga moduler istället. Det är just där det brister (modulbrist) om vi ska uppnå 100 procent modernt. Däremot lånar jag gärna ut mina moderna moduler.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av Henrik Maude »

Tycker tyvärr det blir synd om MMModern ska vara så begränsad att den endast innefattar modernt dubbelspår med betongslipers när det finns gott om enkelspårig sträckor idag samt även förekommer träslipers.
Mina moduler är enkelspårig och med träslipers just för att det är så det ser ut på Ofotbanen idag och utifrån normen känns dessa moduler inte accepterade.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av Oskar OH »

Oskar OH skrev: 2023-05-18, 10:42 Vet inte i nuläget hur jag jobbar de dagarna, och jag har inte så mycket modernt skandinaviskt material, men nog vore det kul att vara med.
Efter att ha dubbelkollat vilka år som faller under epok Vb (2001-2010?) så verkar jag åtminstone ha två tågset jag skulle kunna köra med. Om vi ska hålla oss till Skandinavien, dvs.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av UBJ »

Jag tänkte också på det här med verkligheten 2023, det finns väl en hel del banor kvar med enkelspår och träslipers?
Man kan väl placera enkelspårsmoduler på en bibana och låta huvudlinjen vara dubbelspårig.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av Tompa »

Tycker det blir synd om MMModern blir enkelspåriga körningar på träslipers bara för att det existerar sådana banor idag, både i verkligheten och som moduler. Att befintliga moduler är beskaffade så må vara. Ta med dessa till passande körningar och bygga nya moduler för att passa moderna körningar. Gamla moduler kan också konverteras till betongspår med grövre grus och kontaktledning om ägarna så vill. Vi i Modern gänget hjälper gärna till med sådan konvertering.

Ang denna körning,
Om inriktningen på denna körning inte övervägande följer rekommendationerna i Modern Normen så anser jag att det inte rör sig om en Modern körning och då uteblir även jag :-)
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av hakang »

Läge för nån att starta 'MMModern(r)'...?
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av MickeWestberg »

Jag håller med Tompa. Jag, Tompa och Elmis har jobbat väldigt hårt med MMModern och i princip haft kontakt var och varannan dag angående den moderna normen vi tillsammans med några andra skapat. Meningen med den norm vi tagit fram är att den ska följas vid en MMModern träff. Vill man köra modern trafik på enkelspår, träslipers och oelektrifierat så är det INTE en del av MMModern utan en helt vanlig MMM-träff med trafik från epok V. Vill man vara med på en riktig MMModern träff då är det bara att bygga nytt efter normen eller riva upp och bygga om med nya tieplates, betongslipers och grov makadam.

Precis som SSM har sina krav på stängsel och rätt färg och typ på räls samt ballast så har vi våra krav. Vill man bygga på ett annat sätt så är det helt fritt men då är det en helt"vanlig" 2 eller 3r modul som man kan ha med på de flesta träffar men inte på MMModern. Vi har haft funderingar på att byta ut namnet på MMModern till något annat då det är lätt att tro att bara för att man bygger en modul med dubbelspår så är det modernt.

Som den sk "moderna" träffen på spårvagnsmuseet ser ut att bli i nuläget så faller den inte inom ramen för MMModern utan man har kompromissat ner den för att alla ska kunna ha med sina moduler som ser någorlunda modern ut och köra moderna tåg mycket för att vi inte hunnit bygga sitt många moduler ännu och då avstår jag som jag tidigare skrev och jobbar vidare på att tillverka nya moduler för framtiden.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av UBJ »

Jämförelsen med SSM är intressant, jag tror inte det genomförts någon träff där alla moduler uppfyllt kraven i SSM-standarden.
Om Seth mfl som anordnat SSM-körningar krävt att alla moduler skulle uppfylla SSM-normen så skulle det inte blivit mycket till körningar.

Jag tycker man ska göra som på SSM-körningarna, man placerar alla moduler som är byggda efter den nya moderna normen på bästa platserna och stöttar sedan med en del befintliga dubbelspåriga MMM-moduler för att få en tillräckligt intressant bana.
Man kan sedan lägga en bibana med enkelspårsmoduler inuti i dubbelspårsbanan, dom behöver inte ens vara synliga på nära håll för publiken.

Ska man bara använda MMModern-moduler så lär det ta några år innan man får ihop en tillräckligt stor bana för Spårvägsmuseet.
Kanske bättre att göra den här körningen som en MMM2r, där vi som vill kan delta med moderna moduler?
Skriv svar

Återgå till "Kommande träffar"