Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Information om kommande träffar
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av hakang »

UBJ skrev: 2023-05-21, 22:51Jämförelsen med SSM är intressant, jag tror inte det genomförts någon träff där alla moduler uppfyllt kraven i SSM-standarden.

Om Seth mfl som anordnat SSM-körningar krävt att alla moduler skulle uppfylla SSM-normen så skulle det inte blivit mycket till körningar.
Precis min reflektion också. Dessutom bör man inte glömma att SSM inte är en del av MMM utan Seths eget sidoprojekt (som ändå fått visst genomslag, om än inte så stort som folk tycks tro). Jag tror f.ö. inte det existerar ens fem moduler överhuvudtaget som uppfyller de mest grundläggande grejerna i SSM-normen. Det enda som har slagit igenom på bred front är väl de svarta sidorna. Och likväl har det arrangerats stora och lyckade "SSM-körningar".

Det är väldigt lätt att göra det bästa till det godas fiende verkar det... :shock:
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av MickeWestberg »

Det är precis det jag menar. Vi har inte tillräckligt med moderna moduler för att köra en ren modern träff ännu. Men vi bygger som sat*n i Huddinge för att kunna få ihop moduler inom en snar framtid. Återigen är det bättre att säga att det är en MMM 2r träff med modern trafik istället för MMModern träff så det inte misstänkte ökad inför framtiden. Men jag hoppas den blir av och har absolut inget emot att man kör modern trafik på befintliga moduler även om jag själv inte kommer att delta.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av fs_toni »

Tompa skrev: 2023-05-21, 14:26 Tycker det blir synd om MMModern blir enkelspåriga körningar på träslipers bara för att det existerar sådana banor idag, både i verkligheten och som moduler. Att befintliga moduler är beskaffade så må vara. Ta med dessa till passande körningar och bygga nya moduler för att passa moderna körningar. Gamla moduler kan också konverteras till betongspår med grövre grus och kontaktledning om ägarna så vill. Vi i Modern gänget hjälper gärna till med sådan konvertering.

Ang denna körning,
Om inriktningen på denna körning inte övervägande följer rekommendationerna i Modern Normen så anser jag att det inte rör sig om en Modern körning och då uteblir även jag :-)
Jag har (förhoppningsvis) samma inställning som Tompa d v s att denna träff ska bli en träff som "övervägande följer rekommendationerna i Modern Normen".

Att ordna en träff ger inspiration, intresse och en boost i mycket högre grad än att bara sitta i en källare och bygga för de nya som bygger modernt eller vill komma igång i - och det vill jag bidra till och motivera! Därav att jag är beredd att vara pragmatisk så att vi alls får ihop en bana så här i början av MMM Moderns tillblivelse utan att för den skull kompromissa bort det Moderna temat som måste överväga. Mycket hänger ju då på vad vi har för moduler och om dess ägare kan/vill deltaga med modulerna?

Förhoppningsvis kan vi vara några stycken - inklusive Tompa - som kan hitta en samsyn här om träffinriktningen som gör att träffen kan bli av. Vi får snacka ihop oss.

EDIT: sen vad vi kallar träffen är mindre viktigt för min del. Men om det måste bli så att vi inte kan kalla träffen för MMM Modern för att alls få ihop en bana så förfelas ju syftet helt för min del om det leder till att alla moderna moduler därmed uteblir! Som Håkan sa: det bästa får inte bli det godas fiende så här i början när vi försöker bygga upp MMM Modern.
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av thomas.carlson »

Jag är intresserad att delta, tidpunkt egal.

En notering jag har gjort vid mina otaliga exkusrsioner i verkligheten är att det vanligast förekommande moderna spåret är ett enkelspår. Dock förstår jag och gillar tanken med dubbelspår.

I övrigt avstår jag från att delta i debatten.

Mvh Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av Tompa »

Arbetet med Modern Normen har sitt ursprung i önskan att köra långa tåg, av modern snitt, i högre fart och med tätare trafik än dagens typiska Modulkörningar. En lösning på detta är dubbelspår, större radier och bättre utförda modulskarvar. Vi skulle kunnat kalla normen för Moderndubbelspårsnorm. Diskussionen hamnar därför snett när det här i tråden diskuteras enkelspåriga sträckor i dagens svenska järnvägsnät. Modern normen handlar om dubbelspår. Det är vad vi i Moderngruppen bygger med mål att köra moderna tåg på. Alla andra smaker av Modulhobbyn Moderna som Nostalgiska, 2R/3R, Era I-II, SSM osv är naturligtvis helt OK att bygga men de fyller inte intentionen för körningar enl Modern Normen. Vi kanske ska kalla det för ett "Koncept" :-)

Ang denna körning så ser jag fram emot mycket dubbelspår, långa moderna tåg i tät trafik. Så alla ni som är sugna på att få lufta era moderna modeller, bygg en Modern dubbelspårsmodul och häng på. Vi i Moderndubbelspårsgruppen hjälper dig gärna att komma med.
Vi kanske inte når hela vägen vid tidpunkten för denna körning men det är Modernt Dubbelspår som är intentionen framåt.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av Johnny »

Som jag läser det så skiljer sig alltså ”konceptet” från normen. Exempelvis punkt 6.2 i normen.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av fs_toni »

Johnny skrev: 2023-05-22, 19:54 Som jag läser det så skiljer sig alltså ”konceptet” från normen. Exempelvis punkt 6.2 i normen.
Nja ”konceptet” som jag läser Tompa handlar om vilka träffar och körningar man har målet att ordna. Jag kan inte se framför mig att de för närvarande allra mest engagerade någonsin kommer att vilja ordna en MMM Modern träff med enbart enkelspår (även om dessa enkelspår uppfyller MMM Modern normen). Men vill någon annan ordna renodlade enkelspårsträffar enligt MMM Modern norm så står det dem såklart fritt.

Att det i en framtid kan komma att inkluderas modernt enkelspår i en MMM Modern träff som domineras av dubbelspårsmoduler är en annan sak.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av Per Widell »

Johnny skrev: 2023-05-22, 19:54 Som jag läser det så skiljer sig alltså ”konceptet” från normen. Exempelvis punkt 6.2 i normen.
Punkt 6.2 är ju mer undantag då ”sido” inte är ”huvud”, sen kanske man skall läsa syftet och inte enskild detalj?
Under introduktion, vision och mission framgår tydligt ”tätare trafik, högre hastighet”. Men vill man inte förstå så vill man inte.
Tycker Tompa uttrycker det hur tydligt som helst.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av Johnny »

Syftet med min fråga är inte att skapa irritation. Så vi kan lämna den därhän.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Intresse för MMModern träff på Spårvägsmuseet?

Inlägg av UBJ »

Jag tror att en blandad dubbelspårsbana med nya moduler enligt den nya normen och äldre dubbelspårsmoduler enligt MMM-normen kommer att visa hur mycket bättre den nya normen är.
Så jag tror att en sådan bana skulle funka som en ögonöppnare för många och på så sätt vara positiv för MMM-modern.
Tågen kommer gå bättre och se bättre ut på den nya delen.
Det kommer också gå snabbare att sätta upp modulerna som är byggda enligt den nya normen och skarvarna kommer att stämma bättre.

När det gäller det här med en ev enkelspårslinga som en bibana så handlar det för min del om att jag tror det blir bättre om så många medlemmar som möjligt kan vara med. Kanske en och annan enkelspårare inspireras till att bygga sig en dubbelspårsmodul?
Men det kommer förstås funka även med en ren dubbelspårsbana, det kommer troligen behövas en hel del tåg om vi får ihop en rejäl bana, så att medlemmar utan moduler får tillfälle till att köra sina moderna tåg.
Skriv svar

Återgå till "Kommande träffar"