Fågelby omlastningsplats till smalspår

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Fågelby omlastningsplats till smalspår

Inlägg av StaffanWiman »

Jag håller på att bygga en kurvmodul med radie 154 cm med stickspår och omlastningsplats mellan normal- och smalspår.
Några frågor:
- Är gavelmåtten 42 resp. 44 cm ok? Om inte, kan jag minska men då blir det bara ett litet enkelspår på smalspårsidan.
- Sargfärgen. Jag hade för mig att det fanns en bestämd grön färg med en RAL-kod men kan inte hitta den längre. Alternativ vore Fremos gråa nyans trots att det i övrigt är MMM-standard. Dessutom, är det något speciellt färgmärke som är lämpligt, som alltså finns i lagom stora burkar.
- Spårlägena för normalspåret känner jag ju till, däremot har jag inte hittat någon MMM-standard för smalspåret.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Fågelby omlastningsplats till smalspår

Inlägg av UBJ »

Smalspår finns det ju en del att välja på 9 mm, 10,5 eller 12?
När det gäller sargfärg så rekommenderar väl MMM 2r svart nu för tiden. Tidigare har det funnits minst två gröna nyanser.
MMM 3r håller fast vid den ursprungliga gröna.
Fremos grå är väl ett alternativ också beroende på vilka körningar du siktar på men observera att SSM har krav på svart vilket i praktiken gjort att många målar sina sarger svarta.

För egen del så målar jag svart nu för tiden men det är ju ingen stor sak, man rollar ju några moduler på en kvart och det är snyggt att fräscha upp sargerna ofta, dom tar ju en del stryk i transporter etc. Jag tycker det är smidigt att måla med såna där små 50 mm rollers så slipper man penselränder och det går lite fortare.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Fågelby omlastningsplats till smalspår

Inlägg av UBJ »

Jag måste rätta mig själv, mmm 2-r verkar inte rekommendera någon nyans alls nu.
Färgen ska vara halvblank och slät står det i normen som jag hittade på MMMs sida:
https://www.malarmodulmote.se/wp-conten ... 2R-2.3.pdf
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Fågelby omlastningsplats till smalspår

Inlägg av UBJ »

Du skulle kunna göra din modul med två olika gavlar, en som stämmer med MMM, tex 28 cm bred och en som stämmer med Fremo H0e (såg nu i en annan tråd att du ska bygga H0e).
Vad jag vet finns ingen standard för en gavel med H0 normalspår och H0e.
Eller så gör du gavlarna som du vill och sätter en ny standard!
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fågelby omlastningsplats till smalspår

Inlägg av StaffanWiman »

Hålbild och gavel för normalspåret motsvarar MMM. Eventuell gavel för H0e gör jag separat som liten anpassningssektion till modulen så att man kan ansluta en normal Hoe-gavel till den. Tyvärr har jag inte hittat hur den gaveln ska se ut. När ni hade H0e-körningar i Stockholm förra året (?), hur såg då gavlarna ut? Var det kanske Fremos H0e-norm?
När det gäller färgen, så har det gröna "receptet" tydligen tagits bort. Jag undrade om någon har det kvar. I annat fall går det kanske att fotografera en tidigare modul och be färgaffären försöka fastställa den. Eller som sagt, Fremos ljusgråa.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Fågelby omlastningsplats till smalspår

Inlägg av UBJ »

Dom H0e-moduler som deltagit i körningar i Stockholm är byggda efter Fremos H0e-norm.
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Fågelby omlastningsplats till smalspår

Inlägg av Östvall »

Det stämmer som Urban skriver, det finns inga rekommendationer inom MMM gällande färg på sarger- De flesta målar svart.

MMM standarden är utformad för H0, som Urban skriver är det antagligen bäst att använda Fremos normer för H0e (eller annat smalspår).

MVH

Anders Östvall, MMM
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fågelby omlastningsplats till smalspår

Inlägg av StaffanWiman »

Jag ska ordna en sådan anslutning för det fall någon någon gång skulle vilja hänga på ett smalspår. Än så länge får man bara tänka sig smalspåret mot Vasstena och Ödeshög...
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"