Sida 1 av 1

Fråga angående normen

Postat: 2023-01-29, 13:50
av UBJ
Tyskan är sådär, jag funderar nu över om det finns något minimiavstånd från gaveln till en växel?
+
Sedan läser jag något om minst 35 cm mellan växlar, men jag tror det gäller växlar som kan skapa en s-kurva?

Om det stämmer så hamnar man väl på att växeln måste ligga minst 17,5 cm från modulkanten eftersom man inte vet hur nästa modul ser ut?

I praktiken kan man förstås bryta mot detta bara man ser till att alltid ha en modul med rakspår eller växel som inte skapar s-kurva närmast.
Oftast har man väl linjemoduler kopplade till en station.

Har jag läst normen rätt och hur ser ni andra på det här?

Jag ska snart börja fästa växlarna på min nya station.

Mvh Urban

Re: Fråga angående normen

Postat: 2023-01-29, 18:27
av LLJ
Jag har lagt en kort raksträcka, 50 mm eller så, mellan gavel och växel. Detta för att förhindra skador på växel ifall fästet av spåret i gaveln skadas.
Avståndet mellan två motriktade växlar med sina kurvspår är 350 mm från spårkors - spårkors. Och då skall spåret vara rakt. Detta för att undvika S-kurva där buffertar kan gå omlott och andra problem kan uppträda.

/Lars

Re: Fråga angående normen

Postat: 2023-01-29, 19:38
av StaffanWiman
Jag kan inte minnas att det skulle stå något om hur nära en växel får vara modulgaveln. Risken att det bildar en s-kurva vid skarven, det är väl banläggarens problem. Och så tvära växlar sätter man väl inte på en modul idag.

Re: Fråga angående normen

Postat: 2023-01-29, 23:39
av UBJ
Det är 3.2.3 i den här normen som jag funderade över:
https://www.fremo-net.eu/index.php?eID= ... rm_V10.pdf

Re: Fråga angående normen

Postat: 2023-01-30, 08:27
av LLJ
Du behöver inte ta hänsyn vid modulgavel för S-kurva. Det löser banplaneraren. Men internt på modulen får det inte vara S-kurva.

/Lars

Re: Fråga angående normen

Postat: 2023-01-30, 20:40
av StaffanWiman
Kände mig tvungen att läsa normen och det är nog som Lars säger. Däremot fick jag fundera en stund över ett ord innan jag fattade: "Bogenüberhöhungen" borde betyda dosering i kurvor. På järnvägar ska det tydligen heta rälsförhöjning, vilket ju faktiskt liknar det tyska ordet.