Fråga angående normen

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Fråga angående normen

Inlägg av UBJ »

Tyskan är sådär, jag funderar nu över om det finns något minimiavstånd från gaveln till en växel?
+
Sedan läser jag något om minst 35 cm mellan växlar, men jag tror det gäller växlar som kan skapa en s-kurva?

Om det stämmer så hamnar man väl på att växeln måste ligga minst 17,5 cm från modulkanten eftersom man inte vet hur nästa modul ser ut?

I praktiken kan man förstås bryta mot detta bara man ser till att alltid ha en modul med rakspår eller växel som inte skapar s-kurva närmast.
Oftast har man väl linjemoduler kopplade till en station.

Har jag läst normen rätt och hur ser ni andra på det här?

Jag ska snart börja fästa växlarna på min nya station.

Mvh Urban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fråga angående normen

Inlägg av LLJ »

Jag har lagt en kort raksträcka, 50 mm eller så, mellan gavel och växel. Detta för att förhindra skador på växel ifall fästet av spåret i gaveln skadas.
Avståndet mellan två motriktade växlar med sina kurvspår är 350 mm från spårkors - spårkors. Och då skall spåret vara rakt. Detta för att undvika S-kurva där buffertar kan gå omlott och andra problem kan uppträda.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fråga angående normen

Inlägg av StaffanWiman »

Jag kan inte minnas att det skulle stå något om hur nära en växel får vara modulgaveln. Risken att det bildar en s-kurva vid skarven, det är väl banläggarens problem. Och så tvära växlar sätter man väl inte på en modul idag.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Fråga angående normen

Inlägg av UBJ »

Det är 3.2.3 i den här normen som jag funderade över:
https://www.fremo-net.eu/index.php?eID= ... rm_V10.pdf
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fråga angående normen

Inlägg av LLJ »

Du behöver inte ta hänsyn vid modulgavel för S-kurva. Det löser banplaneraren. Men internt på modulen får det inte vara S-kurva.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fråga angående normen

Inlägg av StaffanWiman »

Kände mig tvungen att läsa normen och det är nog som Lars säger. Däremot fick jag fundera en stund över ett ord innan jag fattade: "Bogenüberhöhungen" borde betyda dosering i kurvor. På järnvägar ska det tydligen heta rälsförhöjning, vilket ju faktiskt liknar det tyska ordet.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"