Norm för H0e

Allmäna diskussioner och information
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Norm för H0e

Inlägg av StaffanWiman »

Jag bygger en modul som ska bli en omlastningsstation mellan normalspår och smalspår. Det skulle vara bra att ha en möjlig anslutning till en H0e-bana men jag hittar ingenstans någon modulstandard.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Norm för H0e

Inlägg av LLJ »

Fremo har Modulstandard för H0e:
H0e på Fremo hemsida

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Norm för H0e

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Lars!
Höjden mäts hos MMM från rälsöverkant, hos Fremo från modulöverkant. Jag lyckas inte få fram hur hög rälsöverkanten förutsätts vara över modulöverkanten. Det måste ju i alla fall innebära att Fremomoduler blir lite högre än MMM.
Göra lite större hål så att det går att anpassa :-)
/Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Norm för H0e

Inlägg av LLJ »

Har du några H0e mått för MMM?
Annars är det ju enkelt att mäta hur högt H0e spåret är och anpassa var hålen skall vara enligt Fremo.

Om du skall ha stora hål krävs även stora brickor.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Norm för H0e

Inlägg av StaffanWiman »

Nej, jag har inga H0e-mått för MMM. Spårets höjd kan jag ju mäta men det kan ju vara en banvall också. Jag tycker det verkar lite korkat att inte ha rälsöverkanten som mått. Det är ju den som måste stämma! Gissar att MMM-normerna är senare än Fremos och att de tänkt ett varv till.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Norm för H0e

Inlägg av LLJ »

Om du tittar på punkt 3.9 i normen ser du att rälsen läggs direkt på modul ovankant och banvallens mått.

OT: det finns även normer inom Fremo som räknar från räl överkant. Det varierar mellan normerna.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Norm för H0e

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Lars, jag ser och jag förstår men kan inte låta bli att tycka att det är mindre smart. Dels är väl oftast banvallen lite upphöjd över landskapet. Den dräneringen av banvallen får man visserligen genom de föreslagna dikena. Då ska de alltså "grävas" i själva modulmaterialet, plywooden. Om inte modulens övre del är av ett mjukare material, verkar det rätt svårt.
Men nu vet jag hur det ser ut i alla fall. Det enklaste är nog att göra en egen lösning och sedan en liten skarvmodul den dagen det behövs.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Norm för H0e

Inlägg av LLJ »

Jag tror att man resonerat (tror jag läste det) att ofta så fanns det inte något dike, och då behövs inte banvallen, vilket gör det enklare att bygga moduler.

H0e standarden är ganska gammal, var analog från början.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"