Rallarsvängen #2

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Rallarsvängen #2

Inlägg av MickeWestberg »

Ny kurva MMModern påbörjad idag, tre stommar klara. Testade att även köra de inre gavlarna i mdf och det funkar bra om man limmar på lite plyfaklossar att dra skruv i. Har en liten ista på saker som jag fick göra om och göra rött på den första rallarsvängen, så denna gång slipper jag förhoppningsvis lite tabbar.
DSC_0128.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Rallarsvängen #2

Inlägg av MickeWestberg »

Gjorde en liten tabbe igår och det var att kapa ned gavlarna 5mm dvs i höjd med rälsbäraren minus korkbanvall detta för att kunna fästa de nya 3d printade dubbelspårstieplatesen från Tompa som vi kommer att använda till de nya MMModern dubbelspårsgavlarna. De nya gavlarna har en något annorlunda profil än de gamla. Men det var inga större problem att åtgärda. Bara att montera rälsbäraren och använda den som stöd när man kapar. Lite sandpapprande och sen blev det perfekt. Här är en bild på den kapade gaveln samt de Tompas tieplates som kommer att användas.
DSC_0129.JPG
mmmodern-tieplate-roco42401-1280-5657roc.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Rallarsvängen #2

Inlägg av MickeWestberg »

DSC_0130.JPG
Suttit och provmonterat rälsen i de nya tieplatesen och det kommer bli så jäkla bra.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Rallarsvängen #2

Inlägg av Tompa »

Ser bra ut. Ska bli spännande att se hur det funkar
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Rallarsvängen #2

Inlägg av MickeWestberg »

Japp. Bör tilläggas att rälsbärarna blev inte helt snyggt kapade men de kommer inte att synas under alla ballast.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Rallarsvängen #2

Inlägg av MickeWestberg »

God jul på er allihop. Fick en timme över idag och passade på att fortsätta på Rallarsvängen #2. Ibland är det så roligt att bygga att det går lite för fort och då måste man tyvärr backa tillbaka och göra om. I detta fall var det så kul att få det nya tieplatesen på plats att jag missade att montera stöden till rälsbäraren och finslipa mellan rälsbärare och gavel. Bara att skruva bort tieplatesen (som sitter fastskruvade med Märklin rälsskruv) och börja om. Nu var det kanske en fjärdedels mm i höjdskillnad på två ställen mellan rälsbärare och gavel men nu bygger vi modernt med precision och då var det bara att plocka fram slipmaskinen och fixa till.

Nästa steg var att montera stöden till rälsbäraren och här är det viktigt att rälsbäraren blir helt plan. Jag har en bit bänkskiva som är helt plan och som jag fäster modulen upp och ned. Sen drar jag åt rälsbäraren med tvingar mot bänkskivan så att den blir helt plan. Därefter fäster jag klossar på båda sidor om rvärstaget dikt ann mot tvärstag och rälsbärare. Använder vitlim mit rälsbäraren och smältlim modell tjock och extremt varm mot tvärstaget, sitter som ett berg. Förvirrade även klossarna med håll för de fyra genomgående strömkablarna. Fortsättning följer....
1_rallarsving2.jpg
3_rallarsving2.jpg
2_rallarsving2.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Rallarsvängen #2

Inlägg av MickeWestberg »

DSC_0128.JPG
Rälsläggning klar på alla sektioner och det blev kanonbra med det nya tieplatesen i skarvarna. Nästa gång jag bygger blir det köpegavlar i alla sektioner och inte hemmagjorda som nu. Allting passar ihop i mittensektionerna rent trämässigt och om man sätter ihop dem med tvingar men jag måste borra nya hål för styrstiften men det får bli imorgon.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Rallarsvängen #2

Inlägg av fs_toni »

Ser väldans snyggt ut! Ska bli spännande att testa själv med de nya tieplatesen den 14/1
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Rallarsvängen #2

Inlägg av MickeWestberg »

Fastlödning av matarkablar till rälsen stod på dagens lista. Provkörning med ett Green Cargo Re och allt funkar som det ska.
1_gcswing2.jpg
2_gcswing2.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Rallarsvängen #2

Inlägg av fs_toni »

MickeWestberg skrev: 2022-12-22, 13:13 Gjorde en liten tabbe igår och det var att kapa ned gavlarna 5mm dvs i höjd med rälsbäraren minus korkbanvall detta för att kunna fästa de nya 3d printade dubbelspårstieplatesen från Tompa som vi kommer att använda till de nya MMModern dubbelspårsgavlarna. De nya gavlarna har en något annorlunda profil än de gamla.
Jo det slog mig igår att denna kapning med 5mm måste göras även på samtliga nya MMM Modern-gavlar eftersom dessa i höjd motsvarar de ”gamla” 337mm (på byggdagen den 14/1 )
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"