Fälla in smalspårsväxel i normalspår?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Fälla in smalspårsväxel i normalspår?

Inlägg av UBJ »

Undrar om någon har har testat eller har koll på om det funkar att lägga in en Peco 0e-växel i normalspåret för att på så sätt skapa ett treskensspår?
Rälhöjden 1,6mm räcker väl men är det till tillräckligt utrymme för normalspårshjulen i växeln?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fälla in smalspårsväxel i normalspår?

Inlägg av LLJ »

Ett sätt är att montera växeln och normalspår parallellt, använda normalspårsrälen på fel sida helt enkelt.
Sedan provrulla några fordon, helst med olika sorters axlar.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Fälla in smalspårsväxel i normalspår?

Inlägg av UBJ »

Ja, jag tänkte prova så, grejen är att jag inte har så många olika sorts axlar.
Bara Lenz och ett NMJ Di3.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fälla in smalspårsväxel i normalspår?

Inlägg av LLJ »

Se även detta dokument http://gmjs.se/standard/B01-01.pdf? från GMJS
Även Fremo normen sidan 7 har mått.

/Lars
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fälla in smalspårsväxel i normalspår?

Inlägg av Martin »

Har provat att bygga om 0e växlar till normalspår. Vinkel på en 0e växel är ju 12* och Lenz växlel 11,25* nästan samma, så det borde gå var min tanke.

Hjärtstycket fungerade bra, Lenz och Peco hjulflänsen dippar inte då hjulen rullar på rälerna hela tiden. Möjligen var det lite för smalt, men tyckte att det gick bra. Det som var besvärligt var ytterrälerna. Dom var man tvungen att töja ut något, eller bygga nya. Skulle säkert fungera kanonbra om alla back to back måtten var rätt - men det är dom ju inte - därför behövs marginaler.
Har även provat Lima vagnar med plasthjul och dom fungerade sisådär, men det gick faktiskt fortfarande.

Går säkert att göra något vettigt av iden (att bygga 0 växlar av 0e, eller treskenspår). Har själv lagt ner projektet (tillfälligt?) då jag nu fått tag på Roco växlar.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det fungerar bra vad gäller hjärtsycket, men min erfarenhet är begränsad.
Du får prova dig fram, Kul ide...
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Fälla in smalspårsväxel i normalspår?

Inlägg av UBJ »

Jag mätte i 0e-växeln nu och det är lite för trångt i korset, totalt sett en sträcka på ca 30 mm men av dom är det bara 3 mm av kurvspåret som har lite för lite avstånd till den andra rälen. Rakspårsdelen tror jag inte är kritisk?
Det är svårt att mäta detta exakt med ett skjutmått men jag får det till max 0,4 mm för litet avstånd.
Tror jag ska prova att fila 0e-växeln till 2 mm avstånd på den biten och prova hur det funkar.
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fälla in smalspårsväxel i normalspår?

Inlägg av Martin »

.... lite för trångt i korset...
Jag fick det till ungefär samma, att det gick, men visst - det var på gränsen i korset. Tror som du, om du använder den raka delen av korset till normalspår så kommer det (troligen 8-) ) att fungera. Filar man får man extra marginaler.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"