Vkröken

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Vkröken

Inlägg av SethSwede »

Tompa skrev: 2023-09-28, 21:30 Betongslipers, det är Modernt
Roco flexräls code83 med betongslipers tycker jag är den som mest liknar svenska moderna spår av dom stora tillverkarna. Med sliprarna är ju plastigt grå så dessa behöver målas. Jag målar sliprarna med pensel. Rälsidorna målas rostiga, också med pensel. Man kan tro det tar lång tid men det går fortare än man tror.

Bild

Sen får delar av landskapet sågspån som limmas med utspätt vitlim med handdiskmedel i.
Passar på att nyttja solen på balkongen för torkning.

Bild

Sågspånen målas sedan med grön/brunt

Bild

Och så på med turf som undervegetation.

Bild

Och grusning av spåren med den så kallade Stockholmsblandningen påbörjas. Blandningen finns beskriven i MMModern normen som kan laddas ner här
https://www.proprat.com/modern-modulnorm.pdf

Bild

Målar sargen svart med så kallad krittavelfärg

Bild

Även Ostkrokarna får sig en svart sargskrud

Bild
Snyggt👍🏻🙌🏻
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Vkröken

Inlägg av UBJ »

När jag försökte med dragstift så hjälpte det en del att tejpa maskeringtejp under linjalen så det blev lite luft mellan plasten och linjalen.
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Bygget fortsätter
Modulen har fått gräs. Rälsen rostwash och ogräset har växt till sig
Ogräs får man till genom att pensla grässtråna med vitlimwash

Bild

Sen tar man ett papper, viker, häller på fin turf av valfri färg och med en luft puffare då puffar man på turfen så den landar bland dropparna

Bild

Bild

Bild

utmed kabelkanalerna finns också ett elskåp och signalschakten har fått sina signalhållare målade men ännu utan signaler

Bild

Spåret har fått balisrar. De mittersta balisrarna är NIR-reflektionsdetektorer som förhoppningsvis ska kunna detektera när ett tåg passerar över dessa

Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vkröken

Inlägg av daniel »

Mycket snyggt! :)
Tompa skrev: 2023-10-08, 20:13 Spåret har fått balisrar. De mittersta balisrarna är NIR-reflektionsdetektorer som förhoppningsvis ska kunna detektera när ett tåg passerar över dessa
Det får du gärna berätta mer om!
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"