Vkröken

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Vkröken

Inlägg av fs_toni »

MickeWestberg skrev: 2022-12-14, 08:29 Kollade in denna benlösning igår i Huddinge och kommer att använda den på mitt nästa modulbygge.
Ja det ska bli spännande att studera t ex på byggdagen den 14/1
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Idag blev det fortsatt arbete med Vkröken. Det måste bli helt plant i internskarvarna så jag finslipar det sista med slipmusen när modulerna sitter ihopsatta med sina styrpluggar

Bild

Märker ut var spårcentrum är. Mallen för att positionera 3D printade tieplates har en extra funktion att visa spårcentrum.

Bild

Ritar på en limningsrand som korken ska limmas efter

Bild

Har gjort 3D printade Tieplates som håller rälsen på 57mm c-c. Den svarta mallen positionerar den rätt över gavelns hål
Tieplatesen skruvas mot gaveln. Det som sticker ut utanför gavelkanten är en styrning så att rälsen kommer ut 90gr mot gaveln. Den tas bort när rälsen är lagd.

Bild

Korken limmas med shims för att göra plats för 3R punktband, så kallat Pukoband

Bild

Man tar rälsen till hjälp att positionera in sektionernas Tieplates

Bild

Men va nu, en 2R modul som får punktkontakter... Yes, detta blir en 2R/3R kombimodul

Bild

Modulen nu klar för rälsläggning

Bild
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av MickeWestberg »

Riktigt snyggt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Vkröken

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul att se! Tack för utförliga instruktioner.

Förstår jag det rätt om du inte limma spåret över internskarvarna och sen kapar, utan limmar räls på varje modul för sig med spårmallen?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

AlexanderEhn skrev: 2023-01-09, 23:17 Förstår jag det rätt om du inte limma spåret över internskarvarna och sen kapar, utan limmar räls på varje modul för sig med spårmallen?
Man kan göra vilket som. Får se vad jag väljer. Fortsättning följer...
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Vkröken

Inlägg av fs_toni »

Tompa skrev: 2023-01-10, 11:15
AlexanderEhn skrev: 2023-01-09, 23:17 Förstår jag det rätt om du inte limma spåret över internskarvarna och sen kapar, utan limmar räls på varje modul för sig med spårmallen?
Man kan göra vilket som. Får se vad jag väljer. Fortsättning följer...
OBS att om man INTE använder de nya dubbelspårs-tieplats med mallar enligt ovan, så rekommenderar åtminstone jag att limma/löda/fästa räls tvärs över skarven (med tunn schimms mellan) och först därefter kapa. Detta för bättre exakt spårskarv i sektionerade moduler.

Annars är det ju en av fördelarna med Tompas nya tieplates - att precisionen ökar.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av MickeWestberg »

Jag har testat att göra på båda sätt på min sektionsindelning kurva och det blir lika bra hur man än gör det. I mitt fall så blev det bara 99,9% exakt då jag använde för dåligt byggmaterial i gavlarna och borrade lite fel för styrstiften. Men fortfarande hör man knappt ett rälsdunk och jämfört med de fungerande men stora skarvar jag sett under årens lopp så är vi det en 200% förbättring. Som att jämföra skarvjärn med helsvetsade skarvar i verkligheten.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Vkröken

Inlägg av AlexanderEhn »

Går det att få ta del av denna tieplatemall för att printa själv? Finns den också för andra rälssorter än Roco 42401?
Tycker de verkar vara suveränt bra!

Sen den stora frågan som jag inte ser på bilderna, är tiplaten anpassade till radien på kurvan? Eller är de raka? Alltså, om det är en pågående kurva som ovan, kommer kurvan få två så raka sektioner över skarven?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Jag har ingen plan på att publicera mallfilerna men säljer mallar till dom som vill ha, Se min lilla shop här
https://www.proprat.com/butik/
Finns i dagsläget för Roco 42401, Peco SL-102F och Märklin K

Mallarna håller spåret rakt för de 3 sista syllarna närmast gaveln så övergången blir ett kort rakspår.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Vkröken

Inlägg av TomasJ »

Är det här weichen walter punktkontakter? Jag försöker använda dessa men vad jag kan se passar de inte alls med avståndet mellan slipers på Roco flexrälsen. Man skulle behöva kapa dem varje 5-10 cm och då blir det ju väldigt mycket lödning?
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"