Problem med Roco-växlar?

Allmänt om H0
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Problem med Roco-växlar?

Inlägg av fs_toni »

Roco är en av få som har växlar med stora radier (edit: inte med betongsyllar). Därför är det intressant att fördjupat fråga sig om det VERKLIGEN är fortfarande problem med Rocos växlar? Och i så fall om det är verkligt allvarliga problem som leder till urspårning - eller bara skönhetsproblem?

Det som har sagts är att problemen består i att hjul av typen RP25 lider av att avståndet mellan spetsräl och vingräl på Rocos växlar är för stort. Det gör att hjulens rullyta inte kontinuerligt kan ligga mot rälerna utan att hjulen dippar ner i hålet då de passerar korsningspunkten. Roco antar att hjulen har flänsar som är 1,2 mm höga och att hjulen kan rulla på flänsen då de passerar korsningspunkten. Det ska då leda till att hjulet inte kontinuerligt får stöd av en räl hela vägen genom växeln.

Men vad blir konsekvenserna av ovanstående?
Och vilka vagnar och lok har RP25 snarare än NEM hjul?

(Och stämmer ovanstående fortfarande idag?)
Senast redigerad av 1 fs_toni, redigerad totalt 2022 gånger.
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av Martin »

Svaret på din andra fråga: tror inte att det kommer att rulla många vagnar med Rp 25 genom dina växlar, ffa inte om du kör modernt och håller dig till Sverige och Kolding.

Men om man vill utveckla det lite och om man tar RP 25 först - så står det på fremos hemsida: ”RP25 rekommenderas starkt”…..

Tittar man tillbaka i tiden har väl genom åren RP 25 kommit starkt och många bytte till RP 25. Men mest på vagnar, det var/är svårt att byta på lok. Under en tid var på vissa träffar i princip alla vagnshjul bytta till RP 25, men inte på loken. Det kostar nämligen mer att på ett ånglok från NEM till RP 25 än loket kostade från början – hur motiverad är man då. Och om man bytt på alla vagnar på en träff men inte på loken – vad är poängen då?

Alla har väl inte uppskattat ”RP 25 hysterin”. Tex Danskarna, och även i Sverige, har väl aldrig RP 25 anmanats utan man har hållit sig till NEM.
Senare tid har väl RP 25 diskussionen minskat mer och mer (uppfattar jag det som). Kanske för att Fremo har växt så oerhört, har dom nya medlemmarna från ffa forna öst aldrig överhuvudtaget brytt sig om RP 25. Och Tyskland har en hel del träffar dessa länder emellan.

Älskar man flänshöjdens magiska värld så finns ju flera fler grupper att välja mellan, H0-fine och
FREMO:87 tex. Dessa kommer att vara vara representerade i Magdeburg förövrigt – så man kan studera dom närmare där ;)
Från Fremonormen, Flänshöjd:
Förebild EBO 25 - 38 [mm]
1:87 0,29 - 0,44[mm]
NEM 1,20[mm]
RP25/110 0,64[mm]
H0-fine 0,60[mm]
FREMO:87 0,32 – 0,35 [mm]


När det gäller Roco växlar så finns (finns fortfarande?) ”ersättnings hjärtstycken”. Små satser som man köper genom fremo och byter hjärtsycket, då kommer inte hjulen att dippa utan rullar endast på rälsen (som Peco) och både RP 25 och NEM klarar sig fint.

Kanske ska ni titta närmare på den möjligheten, att byta ut hjärtstycket, om ni vill vara på den säkra sidan. Satsen fungerar kanonbra men är inte gratis och en del jobb (fungerar kanonbra om man gör rätt – annars ...inte).

Rocos långa växlar fungerar kanonbra i övrigt vill jag påstå. Och med visserligen begränsad erfarenhet, vill jag även påstå att det inte är speciellt stora problem att köra RP 25 hjul genom dessa växlar. Vilket är det något svävande svaret på din första fråga.....
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av fs_toni »

Martin skrev: 2022-11-20, 13:01
Rocos långa växlar fungerar kanonbra i övrigt vill jag påstå. Och med visserligen begränsad erfarenhet, vill jag även påstå att det inte är speciellt stora problem att köra RP 25 hjul genom dessa växlar. Vilket är det något svävande svaret på din första fråga.....
Jo det var ungefär däråt jag anade att verkligheten låg, d v s att kör man mer ”hard core” och byter ut sina vagnars hjul mot RP25 så får man lite svagt hoppande gång genom Rocos växlar men inga frekventa urspårningar.

Men om man använder hjul som vagnar säljs med ur kartongen så har man inga alls problem med Rocos växlar.

Om ovanstående stämmer rimligen så ser åtminstone jag varken något skäl att förbjuda eller ens avråda från Rocos växlar i MMM Modern normen (där vi troligen tycker det är viktigare med växlar med stor radie än med RP25 hjul). Däremot kan man inför Moderna träffar istället stämma av om någon tänkt ta med vagnar med hjul utbytta till RP25…
Senast redigerad av 1 fs_toni, redigerad totalt 2022 gånger.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av Johnny »

Flertalet av mina vagnar är utrustade med RP25-hjul. Dessa påstås ha bättre gångegenskaper jämfört med dito NEM. Hur det är med den saken vet jag inte, men det är ett krav på en del träffar.

Har inte lyckats hitta några växlar med betongslipers i Rocos sortiment. Vilket artikelnummer har de?
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av Fredman »

Hej.
Någon som vet var man får tag på utbytes hjärtstycken?
Thomas
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av fs_toni »

Johnny skrev: 2022-11-20, 20:18
Har inte lyckats hitta några växlar med betongslipers i Rocos sortiment. Vilket artikelnummer har de?
Kanske ett missförstånd från min sida. Jag hittar dem inte heller… Dock är det t ex denna som har lämpligt stor radie. https://www.modellbahnshop-lippe.com/Sk ... 22679.html
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av Henrik Maude »

Jag har själv Rocoväxlar hemma för när jag låter tågen rulla på vardagsrumsgolvet och har nog ganska bra koll på deras sortiment. Har inget minne av att jag sett växlar med betongsyllar från dem.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av fs_toni »

Slutsatsen blir då att samtliga växlar med den radie som krävs, behöver "betong-målas" för att passa ihop med den flexräls med betongslipers som leverantörerna säljer.
Peco, Roco och Tilligs växlar med deras respektive största kurvradie möter MMM Modern norm, men man bör vara medveten om fabrikatens funktion och ev svagheter. (Har t ex hört från Charlottendal att Tilligs stora växlar mår bra av viss justering för att inte riskera urspårning - kom dock inte ihåg exakta detaljer vad detta gällde...).

Troligen har även Weinert och småtillverkare som t ex weichen-walter växlar med tillräckligt stor radie men där har jag aldrig hört om några svenska erfarenheter. Piko har jag inte sett någon växel från med stor radie.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av Henrik Maude »

Wienert har växlar med 2180mm radie. De har även en korsningsväxel med 2180mm radie.
De har också vanliga växlar, korsningväxel, y-växlar och kurvväxlar med 1450mm radie.

Jag har själv funderat på dessa, främst pga korsningsväxlarna, men inte köpt in några.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Problem med Roco-växlar?

Inlägg av MickeWestberg »

Jag har mest positiva erfarenhet av Pikos växlar då jag har dom på hemmabanan nackdelen är att radien är på runt 900 och att dom inte är electrofrog. Men för normala lok är det inga problem.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"