Ny station normalspår och 0e, tips önskas

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Ny station normalspår och 0e, tips önskas

Inlägg av UBJ »

Hej

När vi körde på Lidingö så blev jag enormt sugen på att dels bygga lite linjemoduler som jag kan få till landskap på och dels bygga en station för både normalspår och 0e.
Det blir 4 st 30x160 cm linjemoduler, dom ska jag kunna få ihop utan någon hjälp.:)

Sedan har vi stationen, jag har bestämt mig för att bygga normalspårsdelen och smalspårsdelen som var sin fristående modulstation.
Då kan jag använda dom fristående eller tillsammans beroende på typ av körning, tillgång på yta osv.
Det har också den stora fördelen att det blir relativt enkelt att sätta upp hemma och testa, kanske tom köra lite. :)

Båda bangårdarna får samma mått, 30x640 cm, tillsammans 60x640 cm.
Det är det enda som jag bestämt mig för och kommer såga plywa till.

På normalspåret så går det att pressa in 3 spår i bredd med 10 cm mellan spåren (jag tänkte ha stationshus, godsmagasin etc som kulisshus mot blåmålade bakgrunder som jag redan har till Tibro).
Det jag vill ha är ett mötesspår och sedan måste jag få in omlastning från smalspåret.
Går det att få in på 2 spårs bredd så blir det väl snyggare.

När det gäller smalspåret så tänker jag mig den delen som en ändstation men med möjlighet att ligga mitt på linjen också.
Ett krav här är väl plats för vändskiva modell mindre, och som sagt omlastning mot normalspåret.

Jag har inte någon bra koll på smalspårstrafik, ska man ha omlastning av smalspårsvagnar som körs upp på normalspårsvagnar eller tvärtom?
Kanske någon del där omlastning sker med liten kran?

Epokmässigt är jag sugen på att bygga något från äldre tid, 1920-40 sisådär.

Tacksam för alla tips. Vill någon slänga ner en slarvig skiss så ta ett foto och maila till ubjs snabela hotmail.com
(jag skrev en tråd om det här i början av året men startar en ny eftersom mina tankar har kommit lite längre nu).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny station normalspår och 0e, tips önskas

Inlägg av LLJ »

Omlastning kan även ske via ett gemensamt godsmagasin eller en lastkaj om du inte vill krångla till det med överföringstrafik.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"