RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Då har provbygget satt igång för min första sektionsbyggda kurvmodul enligt MMM Modern, jag döpte den till M-SBKM#1 som en förkortning men ändrade mig och döpte den till Rallarsvängen istället. Konstruerade tidigare en jigg för en 10 graders kurvsektion med mmm-dubbelspårsgavel med bredden 337 mm. Längden på varje sektion är 550mm, detta för att få plats i en vanlig flyttlåda. En hel kurva består av tre st sektioner som då bildar en 30 graders kurva med stor radie.

Började igår med att fixa gavlar, på den första och sista sektionen är det köpegavlar däremellan är det hemmasnickrade plywoodgavlar. Det viktiga är att de hemmasnickrade ska passas ihop med styrstift för att slippa justeringskrångel, det ska bara vara att smälla ihop. Modulsargen är i 6mm mdf och i mitten sitter en stabil 45x45 regel. Byggde den första grundstommen också igår och det funkade som det skulle så tillvida att jag smällde ihop den andra sektionen idag på en tredjedel av tiden. Imorgon ska jag kapa till en mall för rälsbärare. Detta bygge är tänkt som ett test för massproduktion både för kurvor och rakspår så det kommer att bli spännande att se det första resultatet. Går allt som det ska så finns planer för en instruktionsvideo om hur man bygger sin första Moderna Modul. Har inte så mycket bilder i nuläget men det kommer.
DSC_0091.JPG
Senast redigerad av 2 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Då var den sista sektionsramen till modulkurvan klar. Imorgon eller ikväll blir det montage av rälsbärare.
[attachment=0]DSC_0107.JPG[/attachment]
Bilagor
DSC_0107.JPG
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

DSC_0109_copy_1962x575.jpg
Dagens arbete är klart och nu är samtliga sektioner klara för rälsläggning. Väntar på tieplates sen så är det bara att köra igång. Bygget har gått relativt fort om man ser till arbetstimmar och lite korrigeringar av misstag på den första sektionen. Är i valet och kvalet som vanligt om man ska köra gips eller cellplast som landskapsgrund, blir ju mest makadam och lite grönt och inga träd så då funkar det med gips men å andra sidan är gips lite känsligare för stötar. Håller på att rita på en enkel mall till en infästning för luftledningstolpar att limma fast i rälsbäraren. Hitills är jag jättenöjd med grundkonstruktionen.
Bilagor
DSC_0108.JPG
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av fs_toni »

Turbo-Micke! Man hinner inte ta nån dags paus från forumet så är du halvvägs klar redan. Jättekul!
Sååå bra med exempel och instruktion för alla på moduler enligt MMModern norm.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av hakang »

Kommer det bli rälförhöjning på de här modulerna? Vore rackarns läckert i så fall!
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av fs_toni »

hakang skrev: 2022-11-10, 17:05 Kommer det bli rälförhöjning på de här modulerna? Vore rackarns läckert i så fall!
550mm x 3 är ju ändå lite för kort kanske för att våga "banka" rälsen utan att riskera problem... Jag tror personligen att man kanske måste upp mot en total om minst 4 meters sektionerad modul för att det ska låta sig göras utan att nåt hjul på en lång vagn skulle riskera hänga i luften.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Vore häftigt med doserad kurva men det får bli nästa gång jag bygger kurvor.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Henrik E
Inlägg: 36
Blev medlem: 2014-01-16, 14:05
Ort: Solna
Kontakt:

Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av Henrik E »

Jerkers och mina kurvor med 37° och 53° är doserade. Enkelt gjort med en kabel under slipers och banvallen i ytterkanten under yttre spåret.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Det är ju ganska enkelt att få till men den här kurvan är för kort för att det ska vara nån mening.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag har funderat ganska på hur en kan bygga doserade kurvor. Det behövs ju en övergångsbit från o-doserat till doserat, och tillbaka igen. Helst ska över adapterbiten ha övergångskurvor för att gå mjuka övergågngar.

Tyvärr har jag inte hittat något bra sätt än.

I nedan skiss är modulerna vid de gröna strecken övergångskurvor och doseringsstart.
Skärmbild 2022-11-10 170531.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"