RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av fs_toni »

Angående doserade kurvor: tips från en "vän": I verkligheten så börjar rampen i övergångskurvan - det ska fungera för långa 2-axliga vagnar utan 3-punktslagring och kopplet ska inte "twista" mot vagnarnas vridning.
Vissa boggievagnar har ena boggien fast upphängd i längsled och den andra i tvärsled. Med ett stumt kortkoppel blir vridning avsevärd - speciellt då vagnarna är kopplade mot/från varandra.

Så det är en sak att det funkar med korta tåg med vanliga vagnar, en helt annan sak med lååånga tåg med låånga containervagnar... Därför klokt tror jag att enbart använda på lång sektionerad modul om man vill undvika problem. Dock vore det sååå häftigt om nån ville bygga!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Blev en heldag i Huddinge med fortsatt jobb på kurvan. Nu är allt spår på plats och skarvarna mellan sektionerna är nästan osynliga. Det hörs och märks ingenting när man drar en vagn över sektionsskarvarna. Däremot har jag delat upp rälsen i två delar på varje sektion där den sitter med skarvjärn och en tummnagels avstånd för att ta höjd för temperatursförskjutningar.
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Så här långt har jag kommit hitills. Alla tre sektioner går perfekt ned i en vanlig flyttkartong.
[attachment=2]DSC_0130_copy_1612x1209.jpg[/attachment][attachment=0]DSC_0129_copy_1612x1209.jpg[/attachment][attachment=0]DSC_0129_copy_1612x1209.jpg[/attachment]
Bilagor
DSC_0130_copy_1612x1209.jpg
DSC_0121_copy_1612x1209.jpg
DSC_0129_copy_1612x1209.jpg
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: M-SBKM#1 Modern sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av LarsRobert »

Elegant!
kenneth_s
Inlägg: 14
Blev medlem: 2020-09-04, 05:11

Re: M-SBKM#1 Modern sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av kenneth_s »

Vad har den lilla fyrkantiga pinnen i mitten för funktion?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: M-SBKM#1 Modern sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av AlexanderEhn »

Synnerligen inspirerande att se! Tack.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Pinnen är till för att fästa luftledningsstolpar i
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
kenneth_s
Inlägg: 14
Blev medlem: 2020-09-04, 05:11

Re: M-SBKM#1 Modern sektionsindelad kurvmodul

Inlägg av kenneth_s »

MickeWestberg skrev: 2022-11-21, 13:22 Pinnen är till för att fästa luftledningsstolpar i
Självklart! Smart att planera innan...
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Eldragningen blev klar igår så nu borde allt funka, hade dock inget lok i Huddingelokalen igår för att provköra så det får jag ta nästa tisdag. Idag ska jag äntligen ta mig iväg för att köpa rampamuffar så att jag kan skruva i benen. Slipers skall även grundmålas i en matt vit kulör för att sen smutsas, även rälsen skall få nån form av mörkare rostbrun kulör.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Här följer nu en liten byggbeskrivning på modulben som oftast är ett ständigt problem. Ivarhyllor i all ära men de är något klumpiga att släpa med sig och det innebär en risk den dagen IKEA lägger ned hyllserien - vilket iofs aldrig lär hända.

Mina variant av ben bygger på en idé hur IKEAs soffbord LACK är konstruerad dvs bordsben som du skruvar in i själva bordsskivan.
I det här exemplet använder jag inte kurvan RALLARSVÄNGEN då jag inte har den hemma för tillfället, en sektion av TÖVA får agera provplattform då den dessutom är bredare, tyngre och större men bygger på samma modulkonstruktion med tvärreglar 45x45mm.

1. Det man behöver för att montera fyra ben är förutom modul följande:
Regelben 01.jpg
Skruvdragare, en 13mm borr av den typ som bilden visar, 4 rampamuffar med innergänga m8, 4st skruvstift m8, Torxbit nr 25, 10mm borr och 4st reglar 45x45mm så raka som möjligt som man kapar i passande längd, man kan använda klenare dimensioner men jag hade dessa hemma. Vill man dessutom ha justerbara fötter kan man lägga till 4 islagmuttrar, 4st passande fötter samt en hammare.
Regelben 02.jpg
Regelben 03.jpg
Regelben 04.jpg
2. Vi börjar med att rita in var benen skall sitta. I mitt fall så sticker modulsidorna ner nån millimeter så för att kunna skruva in benen så vred jag dem 45 grader, placerade dem mot insidan av sargen och gjorde en markering. Vred tillbaka benen och drog en linje på var sida därefter gjorde jag diagonala kryss för att enkelt veta var mitten ligger.
Regelben 05.jpg
Regelben 06.jpg
3. Nu plockar vi fram 13mm borren, rampamuffarna och skruvdragaren. Borra hål i mitten av kryssmarkeringarna, försöka att borra så rakt som möjligt.
Regelben 07.jpg
Regelben 08.jpg
4. Placera rampamuffen ovanför borrhålet. I rampamuffen så finns ett spår där borren passar perfekt. Nu är det bara att skruva in rampamuffen med hjälp av borren på skruvdragaren, kör inte högsta hastighet utan ta det lugnt till du skruvat in den så mycket så att ingenting sticker upp - då är momentet med beninfästningen i själva modulen klar, nu fortsätter vi med benen.
Regelben 09.jpg
Regelben 10.jpg
5. Ta en av regelbenen som du har kapat i lagom längd typ modulens höjd till rök minus 130cm och lite justermån för fötter brukar bli bra. Gör en kryssmarkering och skruva sen i skruvstiften, man kan förborra men det funkade bra för mig ändå. Skruva i stiften med torxbit 25 hela vägen till dess att endast den gängade m8 bulten sticker ut.
Regelben 11.jpg
Regelben 12.jpg
Regelben 13.jpg
6. Vill man ha justerbara fötter (hade bara en fot hemma tyvärr) gör man en ny kryssmarkering i andra sidan benet, borrar ett 10mm hål, bankar in en islagsmutter och skruvar in möbelfoten. Min fot hade gänga m8 därav 10mm borr för islagsmuttern.
Regelben 14.jpg
Regelben 15.jpg
7. Nu till det roliga. Jag lägger min modul på sidan och skruvar först i de två nedre benen då får jag stabilitet så att inte modulen tippar. Skruvar därefter i de två övre benen och ställer sen modulen på plats. Står hur stabilt som helst. Vill man överkursa så kan man säkert bygga in en hylla och få det ännu mer stabilt men detta klarar sig gott och väl mot det mesta.

8. Det enda man behöver släpa med sig förutom modulen är fyra regelben.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"