Jämförelse flexräls med betongsyllar

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Inlägg av hakang »

Väldigt bra och intressant genomgång av vad som finns tillgängligt! Man skulle önska att någon (ständigt denne 'någon'...) kunde göra lika bra genomgångar av andra ting.

Samtidigt, på en modul med 'fel' rälbefästning kommer den lilla detaljen vara det absolut minsta avsteget från verkligheten! Bli inte hypnotiserade av sånt! Vi modellrallare har betydligt mer angelägna utmaningar att jobba med! Ordstävet med mygg och kameler travar alldeles oförhappandes in i medvetandet...
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Inlägg av kasoe »

...I utseende och övrigt skulle jag personligen kanske valt Roco i dagsläget. Dels för utseende, men än mer för att lämpliga växlar finns med betongsyllar i WL10/Wr10. För Pico och Peco måste ju lämpliga växlar med träsyllar väljas.
Åtminstone Peco har Cd75 växlar (Medium) med betongslipers:

https://www.habohobby.se/sv/modelljarnv ... ofrog.html

https://www.habohobby.se/sv/modelljarnv ... ofrog.html

(Finns säkert på Pecos hemsida också, men jag blir lite störd av deras "filter" som inte underlättar för mig...)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Inlägg av Per Widell »

Kasoe, Pekos växel du länkar till har bara radie 915 medan standarden säger 1500.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Inlägg av fs_toni »

kasoe skrev: 2022-11-09, 09:23
...I utseende och övrigt skulle jag personligen kanske valt Roco i dagsläget. Dels för utseende, men än mer för att lämpliga växlar finns med betongsyllar i WL10/Wr10. För Pico och Peco måste ju lämpliga växlar med träsyllar väljas.
Åtminstone Peco har Cd75 växlar (Medium) med betongslipers:

/Anders Ö
Large växlar är det man bör ha från just Peco.

Konsekvenserna av för snäva kurvspår i växlar är endera behov av märkbart lägre körhastighet och/eller större risk för urspårning. Som nämnts några gånger är dock dessa resonemang alltid en glidande skala och beror också på HUR växlar kommer trafikeras på en träff. Men MMModern normen för långa moderna tåg tar sikte på god tillförlitlighet så att sådana speciella hänsyn inte ska behöva tas och att urspårningsrisken minimeras.

Jag har inte själv fysisk tillgång till växlar och är inte heller så duktig på utvärdering av funktion, så jag är inte någon som kan jämföra olika fabrikat tyvärr, men skulle någon annan kunna och vilja så hör gärna av er 😄

Annars kan de som kommer på vår byggträff ta med växlar dit. https://www.modulsyd.se//forum_3.3/viewtopic.php?t=4703
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Inlägg av kasoe »

Ska inte ge mig in på en standarddebatt, jag vände mig bara mot påståendet att Peco inte hade växlar med betongslipers... :)
...medan standarden säger...
Vilken standard? ;) FREMO säger också Cd83 och att Cd100 inte ska/bör användas vid nybygge (tolkning av google översatt tyska...), då faller ju Piko bort av den anledningen även om det råkar finnas betongväxlar... MMM har jag inte tillgång till (vad jag känner till).
...endera behov av märkbart lägre körhastighet och/eller större risk för urspårning...
Har svårt att se att det är ett faktiskt problem, jag tror ändå att en mycket stor andel av UK byggda anläggningar är byggda med "Peco Medium" även i huvudspår och att så länge man kör i "skalamässig" hastighet så borde det inte vara några som helst problem med medium, tror tom att man har goda chanser att komma igenom utan problem med "full fart". De flesta modeller är byggda för att klara "R1" som jag tror är neråt 400 mm eller mindre, har svårt att se att vare sig hastighet eller urspårning är en reell risk i 900 mm radie...

Att använda "Large" är väl i första hand en estetisk fråga... som jag utan omsvep ställer mig 100% bakom! Föreslår inte något annat
Poängen var, Peco har växlar med betingslipers, mest det jag tänkte bidra med...

/Anders Ö - over and out...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Inlägg av AlexanderEhn »

kasoe skrev: 2022-11-10, 10:31 Ska inte ge mig in på en standarddebatt, jag vände mig bara mot påståendet att Peco inte hade växlar med betongslipers... :)
...medan standarden säger...
Vilken standard? ;) FREMO säger också Cd83 och att Cd100 inte ska/bör användas vid nybygge (tolkning av google översatt tyska...), då faller ju Piko bort av den anledningen även om det råkar finnas betongväxlar... MMM har jag inte tillgång till (vad jag känner till).

I den nya MMM Modernstandarden som håller på att arbetas fram på MMM's interna medlemssidor.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Inlägg av fs_toni »

AlexanderEhn skrev: 2022-11-10, 11:19

I den nya MMM Modernstandarden som håller på att arbetas fram på MMM's interna medlemssidor.
Ja sorry.
Å ena sidan ville jag dela med mig till ALLA angående betongspår, men jag borde förtydligat att bakgrunden är diskussioner om vilket som är ”bäst” kopplat till vår nya norm för dubbelspårsmoduler för moderna 3,5 meter långa tåg.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Inlägg av Per Widell »

kasoe skrev: 2022-11-10, 10:31 Ska inte ge mig in på en standarddebatt, jag vände mig bara mot påståendet att Peco inte hade växlar med betongslipers... :)
...medan standarden säger...
Vilken standard? ;) FREMO säger också Cd83 och att Cd100 inte ska/bör användas vid nybygge (tolkning av google översatt tyska...), då faller ju Piko bort av den anledningen även om det råkar finnas betongväxlar... MMM har jag inte tillgång till (vad jag känner till).
Sorry, jag som blandade ihop trådarna då det precis innan var just om MMMModern från Toni där det framgick att man skall ha betongslipers och då kopplade jag Tonis andra inlägg till den diskussion, my misstake.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"