Skansen 2022

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Skansen 2022

Inlägg av MickeWestberg »

Tack som fasen alla inblandade för helgens körning. Tyvärr jobbade jag både lördag och söndag men hann vara med nån timme när det var publik iallafall. Viktigaste var att man var med och skruvade upp och sedermera skruvade ned banan. Mycket trevlig respons från publiken som mest bestod av vanligt folk och inte så mycket "tågnördar". Stort jobbat av Anders och Micke L med planering. Hoppas på en repris nästa år. Tog tyvärr inte så mycket bilder.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Skansen 2022

Inlägg av Henrik Maude »

Kan bara hålla med Micke. Det blev en mycket trevlig och gemytlig träff. Kul att få köra inför publik igen. Så många tack till Anders och Micke härifrån också för att ni dragit det stora lasset.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Skansen 2022

Inlägg av Östvall »

Tack till alla som deltagit med och utan moduler. Publiken har överöst oss med positiva kommentarer och mail. Vi har även fått förbättringsförslag som vi tar med oss. Mycket är sånt vi tänkt på själva som till exempel fler pallar, ramp till rullstol, mer info mm. Svårigheten när man genomför offentliga tillställningar är att kraven på tillgänglighet och säkerhet blir betydligt hårdare. En ramp till rullstol kräver vissa lutningar, bredder, överkörningsskydd mm. Samma med ramp till åskådare, fallskydd, uppmärkningar mm. Brandmyndigheterna ställer krav på utrymningsvägar och avstånd mm.

Mer info är nått vi bör få till, namn på moduler, byggare, kanske info om vad de avspeglar mm. Lite mer tid och några fler i arbetsgruppen så blir det ännu bättre till nästa år.

Stort tack för 2022!
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Skansen 2022

Inlägg av AlexanderEhn »

Klipper in lite feedback från ett håll som de flesta här kanske inte läser, N-Skala Sverige gruppen på FB.

Tog mig friheten att ge vissa svar, tror inte jag är för långt ifrån intentionerna.
Skärmbild 2022-10-03 185930.png
Skärmbild 2022-10-03 185930.png (111.44 KiB) Visad 1443 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Skansen 2022

Inlägg av Östvall »

Tack så mycket.

Många antar att alla andra är intresserade av det man själv är intresserad av. För många av våra besökare är modulerna i sig mer intressanta än tågen. Generellt vill barn och tågintresserade se tåg medan flertalet besökare tycker om att titta på de otroligt detaljrika modulerna.

Det är svårt att göra alla nöjda. Visningen på Skansen riktar sig inte främst till barn utan till alla besökare inklusive barn. Syftet är att visa moduler som är intressanta att titta på och komplettera med fina rullande modeller som passar landskapet.

Av 40 tal moduler var 3 st ”felvända” det var lite tråkigt men då vi hade ont om kurvor och fick lösa det på så sätt.
29790522-407C-437B-923B-7D1D74B49087.jpeg
A3BB5FF3-6E87-48C6-ACA5-89E872630478.jpeg
BE2FDAC3-101B-4B02-8334-2D2E2BF599B5.jpeg
A4A43403-1DD5-427D-8F3D-017588167030.jpeg
B0999016-30E6-47A2-984B-2696ED1FDB20.jpeg
555942D0-17D4-4F36-8562-65BAF97A8D38.jpeg
E930D438-8D6C-4355-BA29-D083F3941DAD.jpeg
46109798-6380-435D-9492-A7B6FDBA756F.jpeg
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Skansen 2022

Inlägg av UBJ »

Om man nu kör rundbana så varför inte styra allt via dator och låta medlemmarna ta hand om publiken?
Datorn är mycket bättre på att få trafiken att flyta, problemen med trafiken beror så gott som alltid på människorna som kör tågen.
Det är ju omöjligt att ta hand om publiken och samtidigt köra tåg eller sköta växlarna på stationen.

Jag har deltagit i den här typen av visningar i snart 20 år, det har aldrig funkat.
Alltid samma klagomål på för få tågrörelser.

Jag kommer ihåg att Otto, Smj:s gamla ordf som tyvärr inte finns bland oss längre, redan vid en av MMM:s första stora visningar på Tekniska museet erbjöd sig att ta fram en datorstyrd lösning för modultrafik. Jag tror att han gjorde ett förslag till lösning, kanske läge att damma av.
Man borde testa det en gång i alla fall.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Skansen 2022

Inlägg av hakang »

Passar på att nämna idén som framfördes för några år sen om att bygga spår i ett plaströr som sätts upp på barnhöjd (de som saknar tåg som rör sig på banan är företrädesvis barn) framför modulerna där X2000-tåg kan få köra runt i hög fart. Det skulle ju effektivt lösa problemet med att för få tåg rör sig.

Det är annars rätt få som klagar överhuvudtaget. Närmare 99% av alla kommentarer man får på Facebook, forum och i verkligheten är nånstans mellan väldigt positiva och lyriska.

Som exempel vill jag gärna dela med mig av det email jag fick under lördagen från ett par som slank in sent på fredagen. Vi hade ju inte visningstid men det slank in en och annan i alla fall som välkomnades varmt.

//
Hej!
Min man och jag var på Skansen i går eftermiddag.

Vi var lyriska när vi kom hem. Det du och dina vänner åstadkommit är helt fantastiskt. Ni/ du gav oss så mycket information och vi var så tacksamma över den tid ni gav oss. Kändes som vi fick en privat visning av allt arbete ni lagt ner.

Jag hade gul jacka och min man blå dito. Vi ville egentligen inte cykla hem. Hade kunnat titta och beundra i flera timmar till.
I dag hoppas jag att det kommer många intresserade och att ni har krafter kvar att berätta och förklara för nya åskådare.

Tusen tack än en gång för allt ni gav oss i går.
Hälsa dina tågentusiaster .
Vänliga hälsningar, Britt 77 år ( gul jacka och hästsvans ) Och Ronald 75 år ( blå jacka och grått hår)
//
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Skansen 2022

Inlägg av UBJ »

Jag tycker själv att det är rätt segt, men jag är ju lite barnslig. :)
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 743
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Skansen 2022

Inlägg av tobbeo »

När jag första gången hälsade på moster och morbror i Åsarna sommaren 1964 framförde jag klagomål på att det nästan inte kom några tåg.
Vill minnas att det kanske var ett godstågspar draget av T43 och två par rälsbusståg i form av Y6. Eftersom jag var van vid norra stambanan i Järvsö där jag vistades sommartid, och ett ständigt flöde av tåg även på sommaren tyckte jag att det var öken. Så verkligheten kan ibland vara motsvara modellen.Eller tvärtom;)
Jag tycket trafikflödet och kommunikationen med publiken fungerade väl på Skansen. Men mina krav är ju inte så stora och jämfört med de modulträffar jag besökte innan jag kom ut som modellist för tio år sedan är skillnaden stor. Då var det svårt att få kontakt med personerna bakom modulerna. Undantag fanns ! Datorstyrning är nog nog en god idé men 1967 var ju det mesta analogt ännu.
Nån som ska fixa programmeringen och bristande underhåll av banan är problem som behöver lösas innan detta blir verklighet.
Datorstyrd körning är väl något som MMM-modern kan anamma om och när det blir verklighet?
Tycker och undrar Torbjörn som tyckte det var bättre förr, ju förr dess bättre
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Skansen 2022

Inlägg av UBJ »

När man har dubbelspår så gör nog inte datorstyrning så stor skillnad när det gäller tågrörelser.
Med dubbelspår på hela banan så blir trafiken säkert tillräckligt tät även med människor som lokförare och klarerare.

Men det finns andra fördelar, datorn glömmer inte att ställa om signaler, aktivera vägskydd etc.
En dator kan säkert simulera vilken tågtrafik som helst bättre än människor.
Oavsett om det är 1862 eller 1962.
Datorn ska ju simulera, är det bra gjort ska det inte märkas att det är en dator som styr, man kan tom lägga in ¨mänskliga¨ misstag i simuleringen.

Sedan måste man förstås testa med något litet, tex två, tre stationer och gradvis bygga ut det om man tycker att det ger tillräckligt i förhållande till arbetsinsats.
Det jag kom att tänka på är att det gått ca 15 år och vi har inte ens testat.

Det skulle kunna frigöra medlemmar till annat, visa bygge, ha en testbana för barn och vuxna, ha lite försäljning och demo av modulgavlar etc. Sånt som man sällan orkar med eftersom banan kräver så mycket folk.
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"