Det är kul med modern trafik!

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Det är kul med modern trafik!

Inlägg av fs_toni »

:D :D
Jag är nere på FREMOdern träff nu i Kolding och jag tänker då på hur mycket (negativa tyvärr) fördomar som finns angående körning med tema i nutid… :-(
En av de vanligaste är just att man bara kör runt, runt med heltåg och utan växling. Det hade inte heller jag gillat kan jag säga…

Även i modern trafik förekommer vagnslaster men ännu mer används vagn/tåg-stammar. Det betyder att man snarare än att rangera 100 enskilda vagnar som ofta ger trafik-infarkt på bangården med åtföljande långa väntetider för de stackars godstågsförarna, så i nutida trafik växlar man snarare grupper av vagnar in och ut i speciella terminaler. Här i Kolding kommer vi t ex köra post, DHL, lax från Norge, öl från Danmark och livsmedel för Lidl m m från och till olika terminalspår. Allt försiggår på dubbel-spår. Sammantaget ger det mycket INTENSIV trafik med många tåg som rullar och bara minimal väntetid för lokförare samtidigt som de som sköter en terminal ändå har fullt upp med att växla in och ut hela tågstammar ur terminaler (och några få vagnslaster) OCH samtidigt släppa igenom passagerartåg.

Lägg till ovanstående en uppsjö av operatörer som kan ha olika ”kontrakt” och ”uppdrag” så borgar det hela för mycket kul och komplexitet som dessutom kan utvidgas än mer med olika lastbärare om man skulle vilja.

Den ”gamla” tidens trafik har såklart sin charm men precis som i verkligheten går numera mycket mer trafik och större på spåren vilket gör trafiken spännande om man har ett genomtänkt upplägg.

Ni som skulle vara intresserade av att börja bygga mer dubbelspårmoduler och t o m godsterminaler och liknande får gärna svara här i tråden så kanske vi kan få ihop en grupp i höst som hjälps åt med målet att om något år eller så kunna ordna en modern Epok 6 träff?
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av Niklas »

Hejsan,

Kul! Skulle gärna gå med i MMM igen om det kördes moderna träffar. Kan även tänka mig att bygga en dubbelspårsmodul i modernt tema, har blivit lite sugen igen. Efter att jag nu sorterat mina MJ tillbehör, för att få fram vad jag ska sälja i helgen i Strängnäs. Det har gjort efter jag sett allt modernt jag har haft oanvänt gör mig sugen på att gå med igen och bygga en dubblespårsmudul. Där jag kan använda mina vindkraftverk och mina solrosfält bl.a..

Jag håller kolla på håll här i tråden och avvaktar som en "liten piraya" på ett byte.

Niklas
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av Östvall »

Det är fritt fram att ordna moderna träffar, det är inte styrelsens uppdrag att ordna träffar, det ligger på medlemmarna. MMM styr inte träffens innehåll det gör träffarrangören.

MMM stöttar med infrastruktur kring träff samt vissa funktionsmoduler.

//Anders Östvall, ordf MMM
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 744
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av tobbeo »

Jag tycker att du/ni ska ta hjälp av Anders eller Lasse Herneklint och göra ett massutskick om MMM-modern. Forumet når inte ut är min erfarenhet. Mail, forum och Facebook behövs.
Arrangera en bygghelg i januari. Låta folk anmäla sig och utifrån detta ta fram allt material som behövs. Woody i Huddinge brukar vara bra på att såga virke efter beställning. Satsa på raka 48 gånger 100 cm eller 33,7 cm gånger 100. 2R eller 2/3R med K-räls alternativt 2R. Du kan också vara med på Hobbylördagen hos MJ-hobby lördag 15 okt och göra reklam för detta. Värva intresserade! Ta upp anmälningar. Det behövs en eldsjäl som drar i sådana här grejor.
De 4 modulbyggarhelger som jag arrangerade var vi i Huddingelokalen. Vi betalade 50:- per deltagare och jag är ju med i Huddinge så det underlättade (bra om man hittar någon från Huddingegänget som är intresserad)

Jag skulle gjort på detta sättet om jag var intresserad av detta. Om du vill vara med på Hobbylördagen hör av dig till mig!
Hälsningar
Torbjörn
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag bygger modernt och gärna dubbelspår!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av Niklas »

Har redan 1 modern industrimodul däremot utan landskap. Jag vill gärna lära mig först att krypa sedan i modulvärden, innan det blir för seriöst. Att bygga en rak dubbelspårig kan jag nog lyckas med under vintern.

1/600/1 är "av moderniserad" för att passa i sommarmodulerna som va populärt när jag sist höll på.

Håller koll i denna tråd.

Niklas
Bilagor
Ngs.JPG
Ngs.JPG (35.84 KiB) Visad 830 gånger
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av fs_toni »

Niklas skrev: 2022-09-22, 19:28 Har redan 1 modern industrimodul däremot utan landskap. Jag vill gärna lära mig först att krypa sedan i modulvärden, innan det blir för seriöst. Att bygga en rak dubbelspårig kan jag nog lyckas med under vintern.
Hej Niklas (och ev andra intresserade - skriv och anmäl intresse då här i tråden!).
Tanken är att jag och ev flera andra är med och stöttar och vi kan t ex samlas kvällar och helger och hjälpas åt att bygga dubbelspårsmoduler av modernt snitt både rakor och kurvor. Man kan t ex bygga 3 st 1,20m långa raka moduler med inbördes styrstift istället för MMM-gavel. Det blir smidigt och driftsäkert och enkelt att montera upp! Då får man 3,60 lång raksträcka på en gång! Är vi en liten grupp som bygger så vardera har vi snart många meter spår tillsammans! 😊

Vill vi sen ordna Modern träff så finns både MMM och Sv Modulforum som kan stötta.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av UBJ »

Jag är intresserad, har en en ca 5 meter lång station och ca 4 meter dubbelspår. Samtliga har Trix C-räls som spår och stationen har Trix C-räls växlar.
Jag vet inte om radien på växlarna är ok, det står ca 111 cm men jag är osäker på om det är samma radie i hela växeln eller om det är som med Peco växlarna som har lite olika radier i en och samma växel (om jag fattat det hela rätt).

En idé skulle kunna vara att bygga två anslutningsmoduler med dubbelspår i ena änden och övergång till två enkelspår med delning så att dom passar mot mmm enkelspår (spårläge 14 cm från kanten) i den andra. Då skulle man kunna sätta enkelspåriga moduler som redan finns mellan dom här anslutningsmodulerna och få till ett långt dubbelspår.
En vits med det är att många som har såna moduler också kan delta på en modern körning. Det finns väl en massa järnväg med träslipers kvar även idag?

Annars funderar jag kring hur en minsta tänkbar modern trafikbana skulle kunna se ut.
Jag kan tänka mig att bygga om min Trix-station om vi behöver något annat tex.
Sedan är det bra att kunna svara när folk frågar vad dom ska bygga.
Om vi har en bild av hur en bana ska se ut, vad som redan finns i modulväg och vad som saknas så kan vi ge ett bättre svar på den frågan.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av Henrik Maude »

Som jag skrev i den andra tråden så är jag intresserad av att köra modernt. Dock inte primärt med dubbelspår för egen del, men moderna tåg.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av fs_toni »

Henrik Maude skrev: 2022-09-23, 17:45 Som jag skrev i den andra tråden så är jag intresserad av att köra modernt. Dock inte primärt med dubbelspår för egen del, men moderna tåg.
Det finns ju moderna enkelspår i nutid så inga problem. Men det vi saknar i MMM och generellt i modulsverige är ju moderna dubbelspår så därav uppropet. Tror att det hänger ihop med att ha modern träff.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"