Jag är nere på FREMOdern träff nu i Kolding och jag tänker då på hur mycket (negativa tyvärr) fördomar som finns angående körning med tema i nutid…

En av de vanligaste är just att man bara kör runt, runt med heltåg och utan växling. Det hade inte heller jag gillat kan jag säga…
Även i modern trafik förekommer vagnslaster men ännu mer används vagn/tåg-stammar. Det betyder att man snarare än att rangera 100 enskilda vagnar som ofta ger trafik-infarkt på bangården med åtföljande långa väntetider för de stackars godstågsförarna, så i nutida trafik växlar man snarare grupper av vagnar in och ut i speciella terminaler. Här i Kolding kommer vi t ex köra post, DHL, lax från Norge, öl från Danmark och livsmedel för Lidl m m från och till olika terminalspår. Allt försiggår på dubbel-spår. Sammantaget ger det mycket INTENSIV trafik med många tåg som rullar och bara minimal väntetid för lokförare samtidigt som de som sköter en terminal ändå har fullt upp med att växla in och ut hela tågstammar ur terminaler (och några få vagnslaster) OCH samtidigt släppa igenom passagerartåg.
Lägg till ovanstående en uppsjö av operatörer som kan ha olika ”kontrakt” och ”uppdrag” så borgar det hela för mycket kul och komplexitet som dessutom kan utvidgas än mer med olika lastbärare om man skulle vilja.
Den ”gamla” tidens trafik har såklart sin charm men precis som i verkligheten går numera mycket mer trafik och större på spåren vilket gör trafiken spännande om man har ett genomtänkt upplägg.
Ni som skulle vara intresserade av att börja bygga mer dubbelspårmoduler och t o m godsterminaler och liknande får gärna svara här i tråden så kanske vi kan få ihop en grupp i höst som hjälps åt med målet att om något år eller så kunna ordna en modern Epok 6 träff?