Lok, vagnar och mycket mer...
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Apropå dekoder i SW1200, den som letar han finner (ibland) N-scale-DCC
- RobertKlarén
- Inlägg: 1523
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Hej
Jag tyckte rubriken passade för detta lilla inlägg
Ett litet något jag plockade upp under vår resa till USA. Nu kan vi köra tunga extratåg.
/Robert
Stolt ägare
Jag tyckte rubriken passade för detta lilla inlägg
Ett litet något jag plockade upp under vår resa till USA. Nu kan vi köra tunga extratåg.
/Robert
Stolt ägare
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Trevligt!, jag gratulerar till tillökningen i lokparken. Vad är det för tillverkare?RobertKlarén skrev:Hej
Jag tyckte rubriken passade för detta lilla inlägg
Ett litet något jag plockade upp under vår resa till USA. Nu kan vi köra tunga extratåg.
/Robert
Stolt ägare
- RobertKlarén
- Inlägg: 1523
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Tack för gratulationerna. Dom är av märket Intermountain och köptes av Model Train Stuff eller MB Klein som det också kallas.
http://www.modeltrainstuff.com/Intermou ... 103-09.htm
Det är dock lite mycket luft mellan delarna så jag funderar på att byta till kortare koppel, jag antar att det är möjligt.?
http://www.modeltrainstuff.com/Intermou ... 103-09.htm
Det är dock lite mycket luft mellan delarna så jag funderar på att byta till kortare koppel, jag antar att det är möjligt.?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Möjligt är det, det fanns ett koppel som hette "Unimate" men det är hemskt att få fatt i numera... Det fanns på Walthers för något år sedan (eller två...) men nu verkar det vara borta.
Det är ett fast koppel som blir så tätt att takåsarna på F-loken nästan möts... Har det på några F3-maskiner, skitsnyggt men verkar som sagt numera utgånget...
Det finns ju skruvar, jag skulle köra med någon sorts fast dragstång tror jag... Jobbigt att hantera men det går nog att lösa. Jag känner inte till något koppel som ger tätare koppling, vet någon så är även jag intresserad.
/Anders
Det är ett fast koppel som blir så tätt att takåsarna på F-loken nästan möts... Har det på några F3-maskiner, skitsnyggt men verkar som sagt numera utgånget...
Det finns ju skruvar, jag skulle köra med någon sorts fast dragstång tror jag... Jobbigt att hantera men det går nog att lösa. Jag känner inte till något koppel som ger tätare koppling, vet någon så är även jag intresserad.
/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
- RobertKlarén
- Inlägg: 1523
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Dirk Warwel tipsade om Red Caboose "I use Red Caboose couplers between the Intermountain F-Units. It gets the units really close together". Jag har Googlat men inte funnit.kasoe skrev:Möjligt är det, det fanns ett koppel som hette "Unimate" men det är hemskt att få fatt i numera... Det fanns på Walthers för något år sedan (eller två...) men nu verkar det vara borta.
Det är ett fast koppel som blir så tätt att takåsarna på F-loken nästan möts... Har det på några F3-maskiner, skitsnyggt men verkar som sagt numera utgånget...
Det finns ju skruvar, jag skulle köra med någon sorts fast dragstång tror jag... Jobbigt att hantera men det går nog att lösa. Jag känner inte till något koppel som ger tätare koppling, vet någon så är även jag intresserad.
/Anders
Det är ju några i AmN-gänget som har ABBA eller i alla fall ABA eller i minsta fall AA; hur har ni löst problemet?
//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Det är samma koppel som jag nämnde, Unimate, tillverkas numera av Red Caboose:
http://www.walthers.com/exec/productinfo/629-51060
Och jag har ett ABA set och använder dessa koppel där (med annat fäste), blir kalasbra, men som sagt, de är slut hos de flesta...
Hälsar,
Anders Ö
PS. Red Caboose ligger i NY...
http://www.walthers.com/exec/productinfo/629-51060
Och jag har ett ABA set och använder dessa koppel där (med annat fäste), blir kalasbra, men som sagt, de är slut hos de flesta...
Hälsar,
Anders Ö
PS. Red Caboose ligger i NY...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Har Kato-koppel på ett A-A set.
Ser plastiga och lite sladdriga ut men fungerar perfekt och kopplar sällan loss.
Det är Semi-automatic inte Fully-automatic.
//per-olov
Ser plastiga och lite sladdriga ut men fungerar perfekt och kopplar sällan loss.
Det är Semi-automatic inte Fully-automatic.
//per-olov
- RobertKlarén
- Inlägg: 1523
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Ha, läste om just den firman men dom fick dåliga recensioner så jag gick inte dit. Hälsade på hos Gothham Model Trains och Trainworld (15 stationer med Subway); ingen av dom hade någon bra butik, Trainworld har förstås en massa på lager men accepterade inte kreditkort utan fotoID vilket låg på hotellet så därifrån fick jag gå utan last. Frank är dock en trevlig typ med vilken jag snackade tåg i ca 30 minuter (han pratade mest)kasoe skrev:
PS. Red Caboose ligger i NY...
Inte heller blev det någon bra train spotting, det är sällsynt med godståg på Manhattan och hustrun hade ringa intresse av en resa till New Jersey för att ställa sig vid en bangård under en halv dag.
Skitresa med andra ord.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Lok, vagnar och mycket mer...
Precis, just i mer eller mindre fasta lokkopplingar passar det ju perfekt, däremot är dom ju inte roliga att växla med, i bland får man ju nästan ta fram vinkelslipen för att dela på domltper skrev:Har Kato-koppel på ett A-A set.
Ser plastiga och lite sladdriga ut men fungerar perfekt och kopplar sällan loss.
Det är Semi-automatic inte Fully-automatic.
//per-olov