Nollan i Grimslöv 2023

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av GSJ »

Hej alla!
Vill sondera om det finns intresse att delta med moduler i nollan under Grimslöv Träffen den 2 - 5 mars 2023.
Vi har gott om utrymme att gå efter väggarna och lite till då N-RE moduler inte kommer att delta i Grimslöv 2023.

2022 var inte ett gott år för nollan representationen på Grimslöv, då det inte blev en bana. Jag själv deltog som en del av Charlottendal i HO-banan så jag blev lite förundrad att det ändå kom några nollan-entusiaster. De blev något förvånade att det inte fanns någon bana. En del fina modeller fanns att beskåda i alla fall.

Vi har bildat en planeringsgrupp där elansvarig, banansvarig och ansvarig från Modylsyd utsetts.
Digitalsystemet denna gång blir Loconet, extra körhandtag kommer att finnas för de som inte har eller möjlighet att köra trådlöst med mobilapp.

Själv kan jag bidra med med de moduler med förebild från Säröbanan, vilket är Särö Västerskog station 6500 mm, Munkekullen 90 graders kurva och Dilldal (mötesstation) 3600 mm.

Då modulkörning i skala nolla fortfarande är relativt nytt i Sverige och moduler finns i olika grader av färdigställande, så kommer vi denna gång ställa minimum-krav på de moduler som är tänkta att delta.
Alla spårlägen skall vara fast förankrade i banan och växlar skall ha polariserande hjärtstycken och kunna läggas om.
Eventuella förberedelser på modulerna skall vara gjorda innan modulträffen.

Jag tror vi kan bättre, mycket bättre!

//GSJ
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av LLJ »

Är intresserad att deltaga och under förutsättning att jag får hjälp med transport kan jag bidra med en förgreningsmodul, en kurva 45 grader, en raka 1 m och ev en duckunder på 1 m (ej byggd ännu).

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av UBJ »

Intresse finns.
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av GSJ »

Vi är fyra anmälda till nollan-delen av Grimslöv 2023.
Vilka moduler finns att tillgå för banan?
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av UBJ »

Enköpings hamn, räkna med fungerande växlar, troligen klart i oktober.
Eftersom jag lovat att bygga en lika lång station 0 och 0e så är det väl lika bra att sätta ihop den också till Grimslöv.
Då bli bilen full.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av LLJ »

En förgreningsmodul, en kurva 45 grader, en raka 1 m. Transport ordnad.

/Lars
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av GSJ »

Det är glädjande att det är moduler på gång.
Fungerande växlar är inte illa.
Lägger själv till Särö-Västerskog och Munkekullen 90 graders kurva. Har en 30 graders kurva till som kan funka i banan. Eventuellt kan Dilldal följa med om det finns plats.

/GSJ
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av GSJ »

Har fått in en del moduler till Grimslöv. Tänkte börja skissa på ett banförslag i helgen. Ser ut nu som vi får en "U"-formad bana.

/GSJ
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av daniel »

Victoria:
Min förgreningsmodul går att använda i Grimslöv som linjemodul (valfritt som kurva eller rakspår).

Vill ni ha en extra lastplast så går den nog att använda som förgrening också. Växeln funkar men hade lite tveksam funktion då den inte la om riktigt. Man får putta till växeltungorna.

Förgreningsmodulen är nog inte anmäld men jag kan se till att den följer med till Grimslöv. Meddela mig i så fall.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nollan i Grimslöv 2023

Inlägg av LLJ »

Blir nog mer än en U-formad bana eftersom min förgrening kommer med och förväntar att kunna använda den som förgrening och inte enbart som en raka eller kurva.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"