Lokadresskontroll på modulträffar

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu har jag varit i kodartagen efter att ha köpt en Locobuffer NG från https://digira.se. Den gör det enkelt att läsa och skriva på LocoNet från min dator.

Nu har jag gjort ett program som jag länge önskat mig själv för att bättre hålla koll på lokadresserna på en modulträff. Programmet stoppar lok från att kunna köra om adressen inte finns i listan över bokade adresser.

Jag kommunicerar över LocoNet och använder Z21 som LocoNet-master, och då fungerar det även för trådlösa körhandtag, appar och trådanslutna XpressNet-handtag. Så ingen kommer undan. Hoppas kunna använda detta på H0-banan på Höglandståg.

En annan finess är att applikationen publicerar alla LocoNet-meddelanden på det lokala nätverket i form av UDP-paket. Detta använder applikationen för sin interna kommunikation, men det finns inget som hindrar att andra applikationer lyssnar på och skriver till LocoNet över UDP.

Läs gärna mer om bakgrunden till varför jag anser att det behövs en sån här lösning. Koden är öppen källkod, och jag kommer snart att publicera versioner att ladda ner och köra på olika plattformar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Tompa
Inlägg: 2408
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av Tompa »

Tummeupp
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av LLJ »

Låter intressant.

Sätts farten till 0 för ett lok vars adress inte är bokad eller hur funkar det i praktiken?

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2022-06-16, 13:48 Låter intressant.

Sätts farten till 0 för ett lok vars adress inte är bokad eller hur funkar det i praktiken?

/Lars
Från länken:
The application monitors the LocoNet bus and updates its own cache of slots.

When a message for a slot is received for the first time, the application request a complete slot read.
It then checks if the address used has an address reservation by a person.
If not, it sends set speed zero for that slot when throttle speed is above 1; the loco cannot be driven.

The application actually does more:

Publish all LocoNet messages as UDP-packets on the local network.
Forwards LocoNet messages broadcasted on UDP to LocoNet. These two functions uses two different IP ports.
The UDP functionality is actually used for the internal communication in the application.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av AlexanderEhn »

Kanske behövs på H0-träffar, svårt att se behovet inom N-Re.

Tack Stefan för att du utvecklar vår hobby!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2022-06-16, 22:22 Tack Stefan för att du utvecklar vår hobby!
Tack, Alexander!
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av StefanFjällemark »

På ett antal H0-träffar i både Sverige och Danmark har jag upplevt att obokade adresser används, trots att detta kommunicerats både innan och under träffen i fråga. Även om risken för adresskollisioner är rätt liten, handlar det om ansvar för vad som händer om det skulle inträffa.

Min applikation skyddar inte mot att två helt oberoende lok med samma adress sätts på spåret. LocoNet skyddar dock mot att två körhandtag kan ha samma lokadress, så på träffar som endast använder LocoNet minskar risken för adresskollisioner. Men XpressNet har inte denna egenskap, här kan hur många som helst råka ställa in samma lokadress, i varje fall när man använder Z21. Det är en av anledningarna till att jag helst vill att vi använder endast FRED-körhandtag, åtminstone under trafikspelskörning.

Poängen är att veta vem som äger respektive adress. Om ägarens lok skadas för att någon annan börjar köra ett lok med samma adress på en annan del av banan, och detta orsakar skada på adressägarens lok, så skulle jag hävda att adressknyckaren är skyldig att ersätta skadan.

Allt detta måste tydligt kommuniceras både innan och under träffen i syfte att uppnå en förståelse varför man inte bara kan slänga upp sitt lok och köra.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av PeterAlsén »

StefanFjällemark skrev: 2022-06-18, 20:34 På ett antal H0-träffar i både Sverige och Danmark har jag upplevt att obokade adresser används, trots att detta kommunicerats både innan och under träffen i fråga. Även om risken för adresskollisioner är rätt liten, handlar det om ansvar för vad som händer om det skulle inträffa.

Min applikation skyddar inte mot att två helt oberoende lok med samma adress sätts på spåret. LocoNet skyddar dock mot att två körhandtag kan ha samma lokadress, så på träffar som endast använder LocoNet minskar risken för adresskollisioner. Men XpressNet har inte denna egenskap, här kan hur många som helst råka ställa in samma lokadress, i varje fall när man använder Z21. Det är en av anledningarna till att jag helst vill att vi använder endast FRED-körhandtag, åtminstone under trafikspelskörning.

Poängen är att veta vem som äger respektive adress. Om ägarens lok skadas för att någon annan börjar köra ett lok med samma adress på en annan del av banan, och detta orsakar skada på adressägarens lok, så skulle jag hävda att adressknyckaren är skyldig att ersätta skadan.

Allt detta måste tydligt kommuniceras både innan och under träffen i syfte att uppnå en förståelse varför man inte bara kan slänga upp sitt lok och köra.
Bra tänkt, inte dumt alls
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lokadresskontroll på modulträffar

Inlägg av LLJ »

En annan fördel med FRED-handtag är att det inte går att "stjäla" en adress från ett sådant handtag, vilket det t.ex. gör med UT4.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"