Växel-styrning...

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Växel-styrning...

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Var hittar jag kopplingsschema för växelstyrning, analog, MTB MP1 använder jag, vill ha LEDs för att visa växellägen och vilken liten fast monterad trafo är gångbar, tacksam för hjälp med detta för mina första moduler...
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Växel-styrning...

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Jag har dom på mina moduler. Googla man mtb mp1 så får man upp beskrivningen https://www.mtb-model.com/pages/mp1.php?lang=en
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Växel-styrning...

Inlägg av AlexanderEhn »

RuneLjungströmmer skrev: 2022-06-18, 21:08 Tyvärr blev det fel i frågan, menar alltså inte själva styrningen utan mer hur och vad använder jag mig av vid flera växlar, helst ett enklare ställverk likt det i senaste MJ-Magasinet, någon som har tips eller foton på något att hänga på modulens långsida?
Jag har byggt ett ställverk med MTB-1'or, men har dåligt med bilder här och nu. Men länken Andreas delade är bra.

Enklaste formen av ett ställverk är egentligen ingen enheten där växlarna hänger ihop, eller "vet om varandra".
Generellt behöver du tre trådar till en motor, två minut och en plus, samt något att skicka antingen ström i höger eller vänster "plus-sladd". Så motor, vippbrytare och strömförsörjning till varje motor. Sen blir det ju ett ställverk om vippbrytarna sätts på samma ställe och positioneras systematiskt enligt en spårplan eller liknande.

Så det är vanskligt att få till ett kopplingsschema som är generellt.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Växel-styrning...

Inlägg av AlexanderEhn »

RuneLjungströmmer skrev: 2022-07-07, 05:54 Var hittar jag kopplingsschema för växelstyrning, analog, MTB MP1 använder jag, vill ha LEDs för att visa växellägen och vilken liten fast monterad trafo är gångbar, tacksam för hjälp med detta för mina första moduler...
Ska du ha LED, och inte har någon central växelstyrning med loconet eller liknande, så blir det till att koppla som vanlig elektronik och koppla rätt LED till rätt utgång på vippströmbrytaren.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Växel-styrning...

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Några ytterligare frågor,
- jag har MP1 vilka räcker till omläggning och LED för växelläget
- men om jag skall även använda hjärtstyckspolarisation, puh långt ord, vad behöver jag då, MP5 kanske?
- vad är vitsen med Loconet?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Växel-styrning...

Inlägg av daniel »

LocoNet är bra om du har många växlar på en station och vill ha styrning via ett ställverk. Då har du bara en kabel, loconet-kabeln, mellan modulerna för styrningen av alla växlarna.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Växel-styrning...

Inlägg av AlexanderEhn »

RuneLjungströmmer skrev: 2022-07-12, 18:09 Några ytterligare frågor,
- jag har MP1 vilka räcker till omläggning och LED för växelläget
- men om jag skall även använda hjärtstyckspolarisation, puh långt ord, vad behöver jag då, MP5 kanske?
- vad är vitsen med Loconet?
Jag har hjärtstyckspolaritetsstyrning på mina MP1’or.

Men inte LED…? Vet inte riktigt hur du har kopplat om du har det. Kanske går att använda polariteten på något smart sätt.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Växel-styrning...

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Det tar tid ibland vilket är en fördel ofta...
Nu har jag bestämt ödet för mina första två moduler, de får hamna utmed väggen i sovrummet för provkörning av 2Rälsfordon!
Skall se om jag hittar en z21 eller en billig Z21 nånstans, kanske någon här kan offerera?
Växelstyrningen blir förmodligen enkla med vipp-strömställare av MP1 + en LED i varje utgång, i SPM, för att indikera växelläget.
Var inne på ett bildställverk men känns just nu lite överkurs.
So Happy days, so far alltså!
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"