Storlek på växlar

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Daniel Rydell
Inlägg: 384
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Storlek på växlar

Inlägg av Daniel Rydell »

Hej, jag tänkte höra om ni minns vad ni lagt för storlek på växlar på era olika moduler? Särskilt intresserad är jag över växlarna i yard laddern på Pine Hill, men all info är av intresse. Jag skissar på både standard- och industrimoduler med Atlas. Jag vet att standarden föreskriver #7 ”in yards and towns”, men det blir väldigt långa sträckor. En ladder för att få tre spår i bredd (två växlar) får jag till 52,5 cm när jag ritar upp det i Anyrail, men med #5 klarar jag mig undan med en decimeter mindre.
Bilagor
atlasyardladder.jpg
atlasyardladder.jpg (85.31 KiB) Visad 1483 gånger
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Storlek på växlar

Inlägg av daniel »

Corleone har nog enbart #7 växlar.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Storlek på växlar

Inlägg av kasoe »

Jag tror det är en väl investerad decimeter... Skulle helt klart rekommendera att följa standarden...
På mina ännu endast planerade moduler så är det #7 som gäller, eller #10 om det går att få in...

Pine Hill har handbyggda växlar (Fast Tracks) om jag minns rätt, minns inte vinkeln, Perra kanske dyker upp här och kan informera... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Storlek på växlar

Inlägg av LLJ »

Youngburg har #7 i huvudspår och #5 på industrispår (stickspår).
Har fungerat utan problem.

/Lars
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1512
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Storlek på växlar

Inlägg av RobertKlarén »

Pine Hill har nog #6 då det är den version Fast Track har om man inte går på nästa steg som är #10. Övergångsväxeln på Corning liksom alla (nästan) växlar på hemmabanan är Fast Track #6.

Jag har använt PECO medium på Fairview.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Storlek på växlar

Inlägg av daniel »

Daniel Rydell skrev: 2022-03-22, 21:39 Hej, jag tänkte höra om ni minns vad ni lagt för storlek på växlar på era olika moduler? Särskilt intresserad är jag över växlarna i yard laddern på Pine Hill, men all info är av intresse. Jag skissar på både standard- och industrimoduler med Atlas.
Hur tänker du trafikera dessa växlar? Korta eller långa tåg? Loket först eller sist?

Jag har en minnesbild av att när jag kom med i americaN-gänget och ställde samma fråga fick jag svaret att #5 kunde ställa till problem i vissa situationer. Jag tror det framförallt gällde långa tåg med loket sist, dvs. att loket skjuter många vagnar framför sig.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Storlek på växlar

Inlägg av kasoe »

daniel skrev: 2022-03-25, 00:11 Jag har en minnesbild av att när jag kom med i americaN-gänget och ställde samma fråga fick jag svaret att #5 kunde ställa till problem i vissa situationer. Jag tror det framförallt gällde långa tåg med loket sist, dvs. att loket skjuter många vagnar framför sig.
Stämmer nog bra, jag har hört samma, går man ner till #5 så påstås det öka riskerna för urspårning, minns också att det var vid "påskjut".

Det öppnar ju för två alternativ, antingen utmanar man denna muntliga tradition och gör en serie empiriska experiment med ett brett urval av olika sorters lok och vagnar, riktningar och spårgeometrier med #5

eller...

Så gör man som många andra, man kör på #7 och slippe experimenten...

Det kan möjligen ses som ett ironiskt inlägg detta men jag har insett att många i hobbyn utmanas av att göra just sådana här empiriska undersökningar, bra eller dåligt lägger jag mig inte i men det finns som sagt många varianter av hobbyn... Själv är jag nog en #7-kille... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Daniel Rydell
Inlägg: 384
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Storlek på växlar

Inlägg av Daniel Rydell »

Tack för alla kloka synpunkter. Planering och fundering fortskrider.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Storlek på växlar

Inlägg av ErikKuiper »

Pine Hills växlar är samma storlek som Peco Medium, vilken nog är typ #6. Som andra har skrivit ovan så rekommenderar jag dig att undvika #5, speciellt på ställen där man ska trycka många vagnar. Sedan ser det också bättre ut med #7 än #5.
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"