Fler rekommendationer?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Fler rekommendationer?

Inlägg av UBJ »

Jag sitter och skissar på en station och funderar tex på avstånd mellan spår i både normalspår och smalspår 0e.
Jag kollade runt lite på nollan.nu men hittar inga rekommendationer där kring det.
Tex så skulle jag vilja veta hur tätt man bör lägga stickspår för att få en vettig balans mellan åtkomst och utrymme.
Kunde vara bra med någon rekommendation även när det gäller spår med plattform emellan även om det förstås är stor skillnad mellan olika stationer. Men något minimimått som ser vettigt ut.

Visst, jag kan ta fram fordon och mäta och skissa upp det hela på papper, men kanske onödigt att alla som bygger måste göra så?
Sedan så har jag inga smalspårsfordon i 0e ännu så där behöver jag ha tag på bredden på fordonen åtminstone.

En Lenz normalspårig godsvagn är ca 70 mm bred mellan fotstegen i mitten, borde räcka med 80 mm eller finns det bredare normalspåriga fordon?
Om man sedan tänker att man ska ha minst 4 cm fritt mellan vagnarna, knappt 2 meter i 1/1, så blir cc-avstånd 12 cm.
Verkar det vettigt?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fler rekommendationer?

Inlägg av LLJ »

Absolut minsta c-c för normalspår, om man använder Peco slanka växlar, är 100 mm. Detta för att uppfylla FREMO normen med minst 350 mm rakspår mellan två kurvor åt olika riktning (S-kurva). Detta krav är bra att uppfylla då det rent praktiskt blir problem med längre fordon annars.
100 mm ger en väldigt smal plattform så allt bredare än så är bra.

När det gäller Oe, så har FREMO frittrumsprofil i sin norm har jag för mig.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Fler rekommendationer?

Inlägg av UBJ »

Fremo 0e är väl tyskt, är dina amerikanska grejer bredare?
Finns det någon amerikansk norm för 0n30?
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Fler rekommendationer?

Inlägg av Robban »

UBJ skrev: 2022-01-08, 15:08 Finns det någon amerikansk norm för 0n30?
Norm å norm.
Jag köpte ju Charlies 0n30 moduler för många år sedan.
De ligger i lokalen så det är bara att kolla och måtta om du vill.

Robban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fler rekommendationer?

Inlägg av LLJ »

Sedan finns även Svensk O-16.5 mm norm (Oe).
Tänk på att i kurvor krävs det mer plats. Inte fel att följa någon befintlig norm så att minsta kurvradie, spåravstånd mm redan är klart.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"