Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Allmäna diskussioner och information
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StaffanWiman »

Jag uppfattar det i den nuvarande situationen som normalt folkvett.
Rekommendationer/regler är olika från olika håll och förändras ständigt.
/Staffan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

Från FHM just nu: Privata sammankomster. Sänkt tak till 20 personer avseende uthyrning av lokaler.

Min uppmaning till arrangörerna av Grimslöv 2022 är att förebyggande kontakta folkhögskolan med förslaget att ännu avvakta att restriktionerna förhoppningsvis lättar fram till månadsskiftet februari/mars.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av UBJ »

Omikron har ju ritat om den här kartan rejält.
Jag har varit mycket på jobbet under dom här två åren och hållit distans till mina arbetskamrater och andra.
Undvikit det mesta av sociala kontakter i övrigt.
Det har funkat, jag har inte haft Covid.

Men nu verkar det mesta peka på att Omikron är betydligt smittsammare så nu funderar jag på hur kul det blir att sitta i Grimslöv med en massa moduler, 40 mil att köra och rejält sjuk.
Sedan kan jag mycket väl bli sjuk innan Grimslöv och med en genomgången Omikron och 3 sprutor så ändras ju läget för mig personligen. Det är knepigt det här.

Som sagt, stort tack till er som försöker genomföra modulkörningar i dessa tider och ni har min fulla förståelse för om ni väljer att ställa in redan nu. Jag tycker inte att vi ¨vanliga¨ deltagare ska lägga någon press på arrangörerna, låt den gruppen avgöra detta och ta dom beslut som dom tycker är bäst.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av hakang »

Bland det klokaste jag läst i ämnet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... demokratin
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StaffanWiman »

Taket 20 personer gäller väl bara om man inte har krav på vaccinationsbevis, vilket vi väl bör ha.
Förövrigt är det rätt långt till vår. Finns det något tänkt datum, när man måste bestämma om man ska köra eller ställa in?
Kan man tänka sig någon typ av begränsad version som alternativ lösning?
/Staffan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

StaffanWiman skrev: 2022-01-10, 23:04 Taket 20 personer gäller väl bara om man inte har krav på vaccinationsbevis, vilket vi väl bör ha.
FHM restriktioner riktar sig till den som HYR UT - inte till den som hyr och ordnar träff.

D v s i exemplet Grimslöv så är det bara en tidsfråga innan Folkhögskolan kan riskera få kalla fötter och avboka från sin sida (såvida inte arrangören tar en dialog om att vänta och se snarast…)
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av UBJ »

AB:s reporter missar en sak, problemet med en sjukvård som ständigt försetts i onormalt läge pga av Covid är något som politiker gärna håller tyst om.
Covid kommer nog kräva fler liv i förtida död i cancer än i själva sjukdomen.
Diagnostiserad cancer har sjunkit rejält under pandemin, låter det bra?
Det är det inte, för cancern är bara inte diagnostiserad, den finns där likafullt, bara det att den inte behandlas.

Så att i 2-4 veckor inte kunna samlas i tusental och protestera mot restriktionerna tycker jag är en fullt proportionell inskränkning av mina rättigheter.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av Henrik Maude »

Nu gäller väl diskussionen främst den kommande träffen I Grimslöv. Och där förmodar jag att arrangören har en pågående diskussion inom arrangörsgruppen samt vid behov med Folkhögskolan för att se över möjligheten att genomföra träffen.
Och att arrangören kommer med information till anmälda när så är aktuellt och relevant.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StefanFjällemark »

Styrelsen i Svenskt Modulforum har planerat ett möte 15 februari, dvs. två veckor innan träffen. Då kommer vi att diskutera om förutsättningarna för att genomföra Grimslövsträffen har förändrats. Jag tycker inte det ger så mycket att spekulera om hur dagens restriktioner och rekommendationer kan påverka en träff som ligger mer än 7 veckor bort. Vi får jobba vidare på planeringen och hoppas på att vi kan genomföra träffen.

Vi kommer att ha en avstämning med folkhögskolan i samband med vårt styrelsemöte. Hur nära inpå själva träffen vi senast måste besluta att träffen behöver ställas in beror på de regler som gäller vid det datum som Grimslövs Folkhögskola senast kan avgöra om man kan hyra ut eller inte. Ett eventuellt beslut om att ställa in träffen kommer i så fall att mejlas till alla anmälda deltagare och meddelas här på forumet.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

StefanFjällemark skrev: 2022-01-11, 17:21 Styrelsen i Svenskt Modulforum har planerat ett möte 15 februari, dvs. två veckor innan träffen.

Vi kommer att ha en avstämning med folkhögskolan i samband med vårt styrelsemöte. Hur nära inpå själva träffen vi senast måste besluta att träffen behöver ställas in beror på de regler som gäller vid det datum som Grimslövs Folkhögskola senast kan avgöra om man kan hyra ut eller inte.
Det jag tänker är att även om arrangörerna till Grimslöv kan klara att ha is i magen fram till 15:e februari, så är det ju inte säkert att Grimslövs Folkhögskola är lika coola (speciellt eftersom FHM nu ålägger dem som uthyrare ansvaret att max hyra ut till 20 deltagare!)

Därav min uppmaning att ha en dialog med Folkhögskolan redan nu och (förhoppningsvis?) bekräfta till Folkhögskolan önskan att träffen ska få gå av stapeln och önskan att få ligga kvar med bokningen fram till 15:e februari och ta ett beslut först då ihop med Folkhögskolan efter de regler som då gäller.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"