Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

daniel skrev: 2021-12-25, 19:46 Jag tror det är lämpligt att avsluta diskussionen. Vi har olika syn på risker och rekommendationer. Arrangörerna får ta ställning till vad de anser är lämpligt och deltagare får ta ställning till vad de anser är lämpligt.
Varför ska vi avsluta diskussionen Daniel? Lars som startade tråden ville som jag förstod saken reda ut enligt rubriken om och hur träffar kan arrangeras enligt de restriktioner som råder? Med vissa avvikande personliga exempel (också från undertecknad), så är det väl precis det som tråden handlat om? Det borde vara en viktig fråga för alla föreningar i modul-Sverige att diskutera och dela information om? Speciellt när tolkningar av regler och definitioner verkar vara olika.

Sen håller nog därutöver de flesta med om förhoppningsvis din sista mening så länge regler följs. (Men just därför viktigt att reda ut regler.)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av daniel »

Hej Toni,

Jag har skickat ett PM till dig.

Men önskar ni fortsätta diskussionen så kommer jag låta den fortgå tills vidare.

Med vänlig hälsning
Daniel
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

AndreasSigfridsson skrev: 2021-12-25, 19:12
Hur ska du komma runt reglern med sittplats vid mer än 20 inomhus?

Är ju skitsamma om tkl och lokföraren står ifrån varandra i hallen
Problemet blir ju när ni äter ihop eller hur ska ni lösa det? Ni bor ihop?

Och reglerna räknas efter vad polisen/länsstyrelsen i kronoberg säger gäller för kronoberg tex för grimslöv inte vad dom säger i din region.
Vi har fått åka tävling kronoberg när dom fick nej i Skånes län tex.
Så det får respektive träffansvarig som får ta att med respektive polisdestrikt/länsstyrelse vad som gäller för sin region.

Vi fick en SM tävling på halsen så jag har jobbat med vad som gäller och det är inte så enkelt. Och ja vi hade stängda tävlingar där vi låste in oss...
Det är många olika frågor samtidigt här. Du har rätt i att det inte är enkelt. Den första och viktigaste frågan är dock fortfarande om våra träffar är allmän eller privat sammankomst. Privat sammankomst gör det enklare att uppfylla alla regler. Reglerna för allmän sammankomst och offentlig tillställning passar hursomhelst dåligt in på mj-träffar alldeles oavsett. Covid-Regler för t ex en marknad hade i så fall passat vad vi pysslar med bättre. T ex kan vi ju inte sitta ner på en avgränsad yta under hela träffen. Däremot precis som en marknad går folk runt mellan olika punkter och ibland ut/in ur lokalen. Så jag tycker personligen att även om polisen bedömer mj-träff som privat sammankomst så kan det vara klokt för en träffarrangör att se på regler o rekommendationer för hur man ordnar en marknad smittsäkert.

Ja du har rätt i att det kan bli så att olika polisdistrikt gör olika bedömningar i frågan om privat/allmän sammankomst. Men förhoppningsvis svarar de samma. Jag har redan ställt frågan till 3 olika polisdistrikt - ett av dem är Kronoberg. Så vi får se vad de svarar.

Äta ihop: på serveringsställen gäller inte den tillfälliga covid-19-lagen. Serveringsställen styrs av lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen. Det är serveringsstället som är ansvarig. Dessa regler gäller för t ex matsalen på Grimslöv - även för skolans elever. Det kommer gälla samma regler för oss som är gäster där (såvida man inte hyr hela restaurangen och själv tar över matlagningen och serveringen. Endast då är hela ansvaret träffarrangörens).

Sova ihop: här är det allmänna covid regler som gäller för hotellverksamhet - det är Grimslövs folkhögskola i det exemplet som är uthyrare och ansvarig menar jag och som bestämmer villkoren för att hyra ut, inte arrangören av träffen i idrottshallen.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

fs_toni skrev: 2021-12-26, 20:12
AndreasSigfridsson skrev: 2021-12-25, 19:12
Hur ska du komma runt reglern med sittplats vid mer än 20 inomhus?

Är ju skitsamma om tkl och lokföraren står ifrån varandra i hallen
Problemet blir ju när ni äter ihop eller hur ska ni lösa det? Ni bor ihop?

Och reglerna räknas efter vad polisen/länsstyrelsen i kronoberg säger gäller för kronoberg tex för grimslöv inte vad dom säger i din region.
Vi har fått åka tävling kronoberg när dom fick nej i Skånes län tex.
Så det får respektive träffansvarig som får ta att med respektive polisdestrikt/länsstyrelse vad som gäller för sin region.

Vi fick en SM tävling på halsen så jag har jobbat med vad som gäller och det är inte så enkelt. Och ja vi hade stängda tävlingar där vi låste in oss...
Det är många olika frågor samtidigt här. Du har rätt i att det inte är enkelt. Den första och viktigaste frågan är dock fortfarande om våra träffar är allmän eller privat sammankomst. Privat sammankomst gör det enklare att uppfylla alla regler. Reglerna för allmän sammankomst och offentlig tillställning passar hursomhelst dåligt in på mj-träffar alldeles oavsett. Covid-Regler för t ex en marknad hade i så fall passat vad vi pysslar med bättre. T ex kan vi ju inte sitta ner på en avgränsad yta under hela träffen. Däremot precis som en marknad går folk runt mellan olika punkter och ibland ut/in ur lokalen. Så jag tycker personligen att även om polisen bedömer mj-träff som privat sammankomst så kan det vara klokt för en träffarrangör att se på regler o rekommendationer för hur man ordnar en marknad smittsäkert.

Ja du har rätt i att det kan bli så att olika polisdistrikt gör olika bedömningar i frågan om privat/allmän sammankomst. Men förhoppningsvis svarar de samma. Jag har redan ställt frågan till 3 olika polisdistrikt - ett av dem är Kronoberg. Så vi får se vad de svarar.

Äta ihop: på serveringsställen gäller inte den tillfälliga covid-19-lagen. Serveringsställen styrs av lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen. Det är serveringsstället som är ansvarig. Dessa regler gäller för t ex matsalen på Grimslöv - även för skolans elever. Det kommer gälla samma regler för oss som är gäster där (såvida man inte hyr hela restaurangen och själv tar över matlagningen och serveringen. Endast då är hela ansvaret träffarrangörens).

Sova ihop: här är det allmänna covid regler som gäller för hotellverksamhet - det är Grimslövs folkhögskola i det exemplet som är uthyrare och ansvarig menar jag och som bestämmer villkoren för att hyra ut, inte arrangören av träffen i idrottshallen.
Privat sammankomst=privat person arrangera
Allmän sammankomst=förening arrangera

Bra att du kolla med polisen i Kronoberg ställer ju inte alls till att för träffarrangören om dom med behöver kolla med dom.
Hoppas du lagt fram att det är en förening som arrangera och att folk från hela landet kommer.
Lägger man inte fram alla korten på bordet direkt så blir det problem. Det har flera arrangörer provat sista två åren inom olika grenar
Senast redigerad av 1 AndreasSigfridsson, redigerad totalt 2021 gånger.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av JanFrelin »

AndreasSigfridsson skrev: 2021-12-27, 06:56 Privat sammankomst=privat person arrangera
Allmän sammankomst=förening arrangera
Är du säker på det? Min uppfattning är att en förening också kan hålla en privat sammankomst, så länge inte allmänheten har tillträde. D.v.s. en publikträff kan vara en allmän sammankomst, men en trafikträff för medlemmar behöver inte vara det.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/t ... mmankomst/
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StaffanWiman »

Är det egentligen så stor idé att diskutera detta nu? Situationen, både beträffande regler och smittspridning har sannolikt förändrats en hel del fram till slutet av februari när det börjar bli dags att ta beslut.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

JanFrelin skrev: 2021-12-27, 16:58
AndreasSigfridsson skrev: 2021-12-27, 06:56 Privat sammankomst=privat person arrangera
Allmän sammankomst=förening arrangera
Är du säker på det? Min uppfattning är att en förening också kan hålla en privat sammankomst, så länge inte allmänheten har tillträde. D.v.s. en publikträff kan vara en allmän sammankomst, men en trafikträff för medlemmar behöver inte vara det.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/t ... mmankomst/
Det var dom beskeden vi fick när vi hade arrangemang av polis/länsstyrelse i Kronoberg.
Vi skulle blivit nekade men då det var SM gick det under elitidrott och vi fick ha att.
Olika destrik bedömer olika så det bästa för varje arrangör är och ringa till respektive polis/länsstyrelse och kolla vad som gäller.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av LLJ »

Grimslöv 2022 får väldigt fokus hela tiden.
Går det att ordna andra (mindre?) modulträffar med nu gällande restriktioner eller är "sammankomstformen" stoppad tillsvidare?

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

StaffanWiman skrev: 2021-12-27, 17:08 Är det egentligen så stor idé att diskutera detta nu? Situationen, både beträffande regler och smittspridning har sannolikt förändrats en hel del fram till slutet av februari när det börjar bli dags att ta beslut.
Om vi börjar diskutera och undersöka frågan ”fem i tolv” så tror jag inte chansen är stor att man hinner få besked från myndigheterna innan det är dags att ta beslut. Bättre att klargöra så snart som möjligt så vet alla potentiella träff-arrangörer och deltagare vad som gäller. (Också vad som ev fortsatt är otydligt) Då kan beslut tas mot bakgrund av större kunskap när det väl är dags.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

daniel skrev: 2021-12-22, 19:16 Vi har två lokaler. Den stora är på 900 m2, vilket ger 90 deltagare om vi har 10 m2 per person.

Den mindre lokalen är på 200 m2 vilket ger 20 deltagare om vi har 10 m2 per person.

Ritning på hallarna:
viewtopic.php?f=82&t=3692
Det jag kunnat läsa mig till enligt de nya Covid-lagarna är att ÄVEN OM våra interna MJ-träffar skulle klassas som ”privat sammankomst”, så är oavsett detta uthyraren av lokaler (exempelvis Grimslövs Folkhögskola) skyldig att å sin sida säkra att man inte hyr ut lokaler för privat sammankomst där det ska vistas fler än 50 personer!

Kontentan är att jag tror att arrangörerna av Grimslövsträffen bör vara tydliga gentemot Folkhögskolan att det i den stora lokalen inte kommer vistas fler än 50 personer. Vid otydlighet riskerar ni att Folkhögskolan inte vågar hyra ut!
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"