Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av LLJ »

Rent generellt, klarar vi att uppfylla restriktionerna när det gäller avstånd mellan personer vid en modulkörning?
Att placera stolar på visst avstånd på restaurang och vid kultur evenemang är ganska enkelt, men att en förare skall kunna följa sitt tåg utan att komma för nära andra förare och stationspersonal längs banan vid en modulkörning kan bli svårare att få till.

Jag är den förste att tycka det är synd att behöva ställa in träffar, men samtidigt vill jag inte vara den som bär ansvaret att en massa personer blir smittade på en träff.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

Nästan alla regler gäller allmänna sammankomster eller offentliga tillställningar. För privata sammankomster är reglerna färre. Det mesta är rekommendationer.

Våra träffar är privata och slutna arrangemang.
En tydlig skillnad är ju att träffarrangören vet vem som kommer och har namn och adress till alla, vilket inte alltid är fallet vid offentliga tillställningar.

Man ska såklart följa regler men därutöver tycker jag att både arrangör och deltagare borde kunna bestämma den grad av risk som man kan acceptera. Snarare än att avblåsa träffen redan nu så är det rimligare att avvakta läget några veckor innan.

Jag tillhör dem som tror risken troligen är större att dö i trafiken på väg till Grimslöv än av smitta på Grimslöv nu när nästan alla kommer att ha fått sin 3:e spruta innan Grimslöv. Jag utgår från att den som ändå är orolig bär munskydd, de förkylda stannar hemma och vi kan ta hand om varandra på ett sätt så att glädjen med träffar kan fortsätta så länge vi följer regler för privata och slutna sammankomster.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av LLJ »

@fs_toni: Nu talar jag om träffar i allmänhet, inte Grimslöv 2022. Grimslöv 2022 låter jag dess arrangörer ta hand om enligt tidigare information.

/Lars
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

fs_toni skrev: 2021-12-23, 22:03 Nästan alla regler gäller allmänna sammankomster eller offentliga tillställningar. För privata sammankomster är reglerna färre. Det mesta är rekommendationer.

Våra träffar är privata och slutna arrangemang.
En tydlig skillnad är ju att träffarrangören vet vem som kommer och har namn och adress till alla, vilket inte alltid är fallet vid offentliga tillställningar.

Man ska såklart följa regler men därutöver tycker jag att både arrangör och deltagare borde kunna bestämma den grad av risk som man kan acceptera. Snarare än att avblåsa träffen redan nu så är det rimligare att avvakta läget några veckor innan.

Jag tillhör dem som tror risken troligen är större att dö i trafiken på väg till Grimslöv än av smitta på Grimslöv nu när nästan alla kommer att ha fått sin 3:e spruta innan Grimslöv. Jag utgår från att den som ändå är orolig bär munskydd, de förkylda stannar hemma och vi kan ta hand om varandra på ett sätt så att glädjen med träffar kan fortsätta så länge vi följer regler för privata och slutna sammankomster.
Fel så länge inbjudan legat ut till allmänheten/offentlig så alla kan se den så är det en offentligt tillställning. Inget privat och då räknas det efter dom reglerna. Skulle ni kört att privat så skulle träffansvarig bjudit in privat till träffen. Vi har hållt på sen pandemi började med detta inom Motorsporten/idrotten och strula vad som gäller.

Så träffansvarig är den som bär huvudansvaret om något händer.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2021-12-23, 22:03 Nästan alla regler gäller allmänna sammankomster eller offentliga tillställningar. För privata sammankomster är reglerna färre. Det mesta är rekommendationer.

Våra träffar är privata och slutna arrangemang.
En tydlig skillnad är ju att träffarrangören vet vem som kommer och har namn och adress till alla, vilket inte alltid är fallet vid offentliga tillställningar.

Man ska såklart följa regler men därutöver tycker jag att både arrangör och deltagare borde kunna bestämma den grad av risk som man kan acceptera. Snarare än att avblåsa träffen redan nu så är det rimligare att avvakta läget några veckor innan.

Jag tillhör dem som tror risken troligen är större att dö i trafiken på väg till Grimslöv än av smitta på Grimslöv nu när nästan alla kommer att ha fått sin 3:e spruta innan Grimslöv. Jag utgår från att den som ändå är orolig bär munskydd, de förkylda stannar hemma och vi kan ta hand om varandra på ett sätt så att glädjen med träffar kan fortsätta så länge vi följer regler för privata och slutna sammankomster.
Jag ser vad du skriver Toni, men hur ska vi kunna göra det rent praktiskt?

Du ger en del antagande, exempelvis att de flesta väljer att vaccinera sig och följer regler & rekommendationer.

Bara för att vi har en lista på deltagarna gör ju inte det att alla är vaccinerade eller tycker det är viktigt att följa rekommendationerna. Du skriver att var och en ska kunna värdera risken, håller med, men hur ska vi/jag kunna bedöma vilken risk jag utsätter mig för genom att delta i Grimslöv?


Jag skriver mitt resonemang igen.
- Hur ställer sig Svenskt Modulforum till krav på vaccinationsbevis? Utan vaccinationsbevis så är ju Grimslövsträffen rent krasst att se som en allmän sammankomst. "Privat sammankomst" bygger ju på att var och en i det privata sammanhanget kan kontrollera och själv värdera de andras vaccination- och sjukdomsstatus. Om inte krav ställs på vaccinationsbevis eller negativt PCR-test blir det svårt att klassa träffen som en "privat sammankomst".
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

God Jul Alexander och alla andra MJ-vänner!

Så här tänker jag om dina frågor Alexander:
Träffarrangören sätter regler och rekommendationer och krav för den enskilda träffen. Utifrån det får den som överväger att deltaga värdera risken.

Exempel: jag som trippelvaccinerad kommer bedöma risken som minimal för mig personligen oavsett träffregler eftersom min personliga tro är att det då är andra än jag (de ovaccinerade) som löper större risk att bli svårt sjuk. Och i och med att man har en lista på deltagarna så kan ev s k genombrotts-smitta som sprids göra att man blixtsnabbt kan informera deltagare även efter träffen så att de kan testa sig och i förekommande fall sätta sig i karantän.

Om någon kräver bevis på att samtliga träffdeltagare ska vara vaccinerade så är det ett annat exempel på riskvärdering.

Om någon därutöver kräver nytaget PCR/antigen test inom 24h innan träff så är det ytterligare ett exempel på riskvärdering.

Om någon kräver att alla under hela träffen ska bära ansiktsmask av typen FFP2 så är det ännu ett exempel.

Om någon kräver 2 m ständigt avstånd mellan TKL och lokförare och mellan lokförare sinsemellan så är det ännu ett exempel på riskvärdering.

Min poäng är bara att jag tycker det är ok och respekterar att olika arrangörer och olika deltagare gör olika personliga riskvärdering - så länge samhällets regler följs som ett minimum. Resultatet blir att inte alla vill/kan/vågar åka på alla träffar. Det måste vi nog stå ut med i dessa tider. En del kommer ledsna på alltför strikta regler, en del kommer kräva extra strikta regler för att våga åka.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av AlexanderEhn »

God jul Toni!

Och tack för bra förklaringar. Jag håller med.


Låt oss hoppas att arrangörerna tar ansvaret och inför tillräckligt med kontroller och regler.

Men som Stefan har skrivit så är det ju svårt att redan nu säger vad som är tillräckliga åtgärder för första helgen i mars. Vi verkar få vänta till 17’e februari för att få kunna göra våra individuella riskbedömningar.

Kanske kan även vi i senare vaccinationsgrupper hinna få vår tredje spruta.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

AndreasSigfridsson skrev: 2021-12-24, 06:22
fs_toni skrev: 2021-12-23, 22:03 Våra träffar är privata och slutna arrangemang.
En tydlig skillnad är ju att träffarrangören vet vem som kommer och har namn och adress till alla, vilket inte alltid är fallet vid offentliga tillställningar.
Fel så länge inbjudan legat ut till allmänheten/offentlig så alla kan se den så är det en offentligt tillställning. Inget privat och då räknas det efter dom reglerna. Skulle ni kört att privat så skulle träffansvarig bjudit in privat till träffen. Vi har hållt på sen pandemi började med detta inom Motorsporten/idrotten och strula vad som gäller.

Så träffansvarig är den som bär huvudansvaret om något händer.
Det är inte alls självklart fel. Idrotten och sporten har inte självklart samma regler som föreningslivet i övrigt, speciellt med de regler vi har för stängda MJ-träffar. Hos polisen nämns specifikt att idrottsevenemang är offentlig tillställning. Stängda föreningsträffar nämns inte alls i definitionen. Se här under frågor och svar: https://polisen.se/tjanster-tillstand/t ... allningar/

Jag har ställt frågan till polisen så får vi se vad de svarar angående MJ-träffar utan publik. Jag återkommer här när jag fått svar.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

fs_toni skrev: 2021-12-25, 15:53
AndreasSigfridsson skrev: 2021-12-24, 06:22
fs_toni skrev: 2021-12-23, 22:03 Våra träffar är privata och slutna arrangemang.
En tydlig skillnad är ju att träffarrangören vet vem som kommer och har namn och adress till alla, vilket inte alltid är fallet vid offentliga tillställningar.
Fel så länge inbjudan legat ut till allmänheten/offentlig så alla kan se den så är det en offentligt tillställning. Inget privat och då räknas det efter dom reglerna. Skulle ni kört att privat så skulle träffansvarig bjudit in privat till träffen. Vi har hållt på sen pandemi började med detta inom Motorsporten/idrotten och strula vad som gäller.

Så träffansvarig är den som bär huvudansvaret om något händer.
Det är inte alls självklart fel. Idrotten och sporten har inte självklart samma regler som föreningslivet i övrigt, speciellt med de regler vi har för stängda MJ-träffar. Hos polisen nämns specifikt att idrottsevenemang är offentlig tillställning. Stängda föreningsträffar nämns inte alls i definitionen. Se här under frågor och svar: https://polisen.se/tjanster-tillstand/t ... allningar/

Jag har ställt frågan till polisen så får vi se vad de svarar angående MJ-träffar utan publik. Jag återkommer här när jag fått svar.
Hur ska du komma runt reglern med sittplats vid mer än 20 inomhus?

Är ju skitsamma om tkl och lokföraren står ifrån varandra i hallen
Problemet blir ju när ni äter ihop eller hur ska ni lösa det? Ni bor ihop?

Och reglerna räknas efter vad polisen/länsstyrelsen i kronoberg säger gäller för kronoberg tex för grimslöv inte vad dom säger i din region.
Vi har fått åka tävling kronoberg när dom fick nej i Skånes län tex.
Så det får respektive träffansvarig som får ta att med respektive polisdestrikt/länsstyrelse vad som gäller för sin region.

Vi fick en SM tävling på halsen så jag har jobbat med vad som gäller och det är inte så enkelt. Och ja vi hade stängda tävlingar där vi låste in oss...
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av daniel »

Jag tror det är lämpligt att avsluta diskussionen. Vi har olika syn på risker och rekommendationer. Arrangörerna får ta ställning till vad de anser är lämpligt och deltagare får ta ställning till vad de anser är lämpligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Webbmaster
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"