Bentford Slip
Postat: 2021-10-08, 23:50
Här följer en redovisning av hur jag har byggt skjutbordet Bentford Slip (Bfs).
Tanken med Bfs är att den ska ersätta en rad växlar för att medge rangering mellan flera spår på kort sträcka. Det ska också kunna fungera som fordonsmagasin.
Den totala längden på modullådan är 52 cm, skjutbordet är ca 45 cm och max fordonslängd inom modulen (mot stoppbockarna) är 50 cm. Lådans djup är 60 cm och har i gaveln med spåranslutningarna skruvhål enligt FREMO-standard.
Modullådan är plan, den saknar alltså landskapsprofil. Lådans höjd är 107 mm och har en 10 mm nedsänkt yta där ramen runt om är 30 mm.
Jag har utgått från att anslutande spår ska vara 7,3 mm höga, inklusive syllarna (motsvarar Peco c124 bullhead). Det betyder att hela skjutbordskonstruktionen är 17,3 mm hög.
Tre anslutande spår finns, som ligger med 100 mm delning, vilket skulle passa den dubbelspårsstandard som har diskuterats. Min modul Bentford Wharf kommer i ena gaveln att ha tre anslutande spår i samma lägen.
I den nedsänkta ytan ligger tre 3D-printade skenor som bär upp själva skjutbordet. Skjutbordet har fyra spår, också de med 100 mm delning. Det hade nog gått att klämma in fem spår, men då hade det bara gått att köra in på ett spår i taget.
Spåren på Bfs, såväl de fasta som de på skjutbordet, valde jag att bygga med hjälp av Peco c100 H0-spår och 3D-printade rälsbäddar. Anledningarna är två:
- för att hålla ner bygghöjden,
- för att prova konstruktionstekniken till kommande gatu- och hamnspår.
Alla spår är konstant spänningssatta. Jag funderade ett tag på att använda släpkontakter, kanske kommer det senare, men nu har jag sladdar som löper med under skjutbordet.
(Fortsättning följer i kommande inlägg.)
Tanken med Bfs är att den ska ersätta en rad växlar för att medge rangering mellan flera spår på kort sträcka. Det ska också kunna fungera som fordonsmagasin.
Den totala längden på modullådan är 52 cm, skjutbordet är ca 45 cm och max fordonslängd inom modulen (mot stoppbockarna) är 50 cm. Lådans djup är 60 cm och har i gaveln med spåranslutningarna skruvhål enligt FREMO-standard.
Modullådan är plan, den saknar alltså landskapsprofil. Lådans höjd är 107 mm och har en 10 mm nedsänkt yta där ramen runt om är 30 mm.
Jag har utgått från att anslutande spår ska vara 7,3 mm höga, inklusive syllarna (motsvarar Peco c124 bullhead). Det betyder att hela skjutbordskonstruktionen är 17,3 mm hög.
Tre anslutande spår finns, som ligger med 100 mm delning, vilket skulle passa den dubbelspårsstandard som har diskuterats. Min modul Bentford Wharf kommer i ena gaveln att ha tre anslutande spår i samma lägen.
I den nedsänkta ytan ligger tre 3D-printade skenor som bär upp själva skjutbordet. Skjutbordet har fyra spår, också de med 100 mm delning. Det hade nog gått att klämma in fem spår, men då hade det bara gått att köra in på ett spår i taget.
Spåren på Bfs, såväl de fasta som de på skjutbordet, valde jag att bygga med hjälp av Peco c100 H0-spår och 3D-printade rälsbäddar. Anledningarna är två:
- för att hålla ner bygghöjden,
- för att prova konstruktionstekniken till kommande gatu- och hamnspår.
Alla spår är konstant spänningssatta. Jag funderade ett tag på att använda släpkontakter, kanske kommer det senare, men nu har jag sladdar som löper med under skjutbordet.
(Fortsättning följer i kommande inlägg.)