Rösta H0-tema på Höglandståg

Vilken period skall vi köra trafikspel? Du kan rösta på båda om du vill.

Omröstningen slutade 2021-09-08, 13:37

Epok V, period a: 1988-2001:
7
44%
Epok V, period b: 2001-2010:
9
56%
 
Antal röster: 16

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Rösta H0-tema på Höglandståg

Inlägg av StefanFjällemark »

Vi tänkte köra någotsånär modernt på Höglandståg i år. Det finns mycket dubbelspår och plats för hyfsat långa tåg. Vi tror många vill lufta sina HNOLL-vagnar och X2000-tåg.
Det finns två intressanta perioder:
  • 1988-2001:SJ dominerar långväga persontrafik och gods. Lok och personvagnar börjar målas i olika blå färgscheman. Lok typ Da, Hg, T21, T43, svetsade 40-talsvagnar och rälsbuss Y6 tas ur trafik. Postsortering ombord avvecklas 1996. All resgodshantering och hantering av expressgods upphör 2000. SJ upphör med kylvagnar, i stället används kylcontainrar. Mindre privata operatörer börjar köra gods. Länstrafiken kör regional persontrafik. Kustpilen börjar köra. Persontrafiken på många sidobanor tas över av länstrafiken och av privata tågoperatörer som BK-Tåg, BSM och Sydvästen. De nya operatörerna kör mest med begagnad SJ-material, dessutom importeras äldre Nohab-dieslar från Danmark. Länstrafikbolagen målar fordon i egna färger. Inlandsbanan ombildas som kommunägd privatbana 1993. SJ tar över TGOJ återstående persontrafik 1995, TGOJ fortsätter som godsoperatör, och övergår till ett blå/grönt färgschema under slutet av 1990-talet.
  • 2001-2010: Green Cargo bildas 2001 genom att godstrafiken bryts loss från SJ, loken målas efter hand i ett grönt färgschema. SJ:s Rc-lok och personvagnar börjar målas svarta. Vagnar ur sextiotalsgenerationen tas ur trafik hos SJ. TGOJ kör gods med brå/gröna lok. En ny generation godsoperatörer tar över, t.ex. Hector Rail, CargoNet och DB Schenker Rail. Dessa investerar i nya lok (t.ex. 185, 142, och EG) och vagnar av ett flertal typer. Begagnade TMZ köps också in. Veolia börjar köra persontåg Stockholm-Malmö 2009.
Källa: Svensk MJ-Wiki.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Rösta H0-tema på Höglandståg

Inlägg av StefanFjällemark »

Var inte oroliga och häng inte upp er för mycket på förebildens trafik. Perioden indikerar mer vilka lok och vagnar som är lämpliga. Och vagnlaster körs ju fortfarande 2021.

Eftersom jag gör trafikspelet så kommer det att bli växling, både på stationer med godskunder och på rangerbangårdarna. "Heltågen" kan bestå av två halva tågsätt som vart och ett går i olika omlopp, vilket innebär rangering. Kom ihåg Grimslöv förra året, då jag gjorde så, och det var utmanande nog för att få rätt tågsätt till rätt plats. Persontågen kan ha vagnar som skall kopplas till eller av under väg. Vissa tåg går endast vissa veckodagar. Så oavsett vilken period ni väljer så blir det utmanande nog.

Men som vid alla andra träffar med godstrafik: Det förutsätter att stationsägarna har fraktsedlar för trafik TILL sin egen station och att deltagarna har med sig godsvagnar så det räcker.
hakang skrev: 2021-08-09, 20:32 Jag antar att det inte blir mycket till trafikspel då? Heltåg från magasin till magasin?
z750asn skrev: 2021-08-10, 08:59 Svårt val , ingen av tidsperioderna tillhör mitt område.
Håller med Håkan att jag tycker det blir för mycket helt och för lite rangering i trafikspelen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Höglandståg 2021 (arrangeras av NJ-Modell)"