Tillbyggnad till lastplats
Postat: 2021-07-29, 13:14
Hej
Jag har ju varit med på några körningar i MMM med min 3R modul som utgör en lastplats för containrar, flis och liknande. Jag funderar på att göra en mindre tillbyggnad till denna.
Den befintliga modulen ligger i MMM modulbiblioteket som "Tomas J Lilla Folkesta". Bifogar en skiss på denna. Det finns också en 80*40 cm modul med rakspår som kan sättas till höger eller vänster om lastplats-modulen.
Nu till den nya sektionen. Jag har gjort en 120*48 cm låda av samma format som de två befintliga 120 cm sektionerna för att kunna transporteras tillsammans med dem. Först tänkte jag att jag skulle lägga denna i rad med de andra modulerna. Men eftersom den befintliga lastplatsen redan kräver en del växling passar den inte så bra på huvudlinjen, utan bäst som industrispår. Jag funderar nu på att bygga den nya sektionen som en förgrening från huvudspåret som ett industrispår och samtidigt lägga någon typ av lastplats/lagerbyggnad även på denna. Det känns roligare även om en mindre modifiering av själva lådan jag redan byggt krävs. Annars vill jag helst inte göra några betydande ombyggnationer på den befintliga "Lilla Folkesta"-modulen.
Jag har gjort två förslag på hur den nya sektionen skulle kunna se ut. Minimiradien på båda är R2 dvs ca 430 mm. Detta ska vad jag förstå vara ok på sidospår enligt MMM 3R normen. Kurvan från huvudspåret är 60 grader. De ytterligare moduler som jag skissat in på huvudlinjen är bara för att illustrera hur det skulle kunna gå att planera banan.
Förslag 1:
Förslag 2:
En begränsning med båda förslagen är att lokrundgång kräver att spår 2 är fritt. En annan begränsning är att det bara går att köra in till lastplatserna från ett håll på huvudlinjen. Jag tänker att det då blir nödvändigt att det ligger en modul med station eller någon slags bangård i den riktningen så att det där går att göra rundgång dels för att komma från rätt håll och dels i de fall det är nödvändigt att backa till eller från modulen (om man väljer att använda spår 2 som lastspår).
I förslag 1 går det att inom modulen få till ett tillräckligt långt utdragsspår för att växla in containervagnarna till terminalen. I förslag 2 ligger alla lastplatser åt samma håll och behovet av rundgång borde då vara mindre.
Blir den här utformningen lätt eller svårt att planera in i en bana på en modulträff? Det finns kanske helt andra utformningar som är bättre? Eller ska jag helt strunta i idén att göra tillbyggnaden som en förgrening och satsa på att lägga modulen på rad med de andra som jag tänkte först?
/Tomas
Jag har ju varit med på några körningar i MMM med min 3R modul som utgör en lastplats för containrar, flis och liknande. Jag funderar på att göra en mindre tillbyggnad till denna.
Den befintliga modulen ligger i MMM modulbiblioteket som "Tomas J Lilla Folkesta". Bifogar en skiss på denna. Det finns också en 80*40 cm modul med rakspår som kan sättas till höger eller vänster om lastplats-modulen.
Nu till den nya sektionen. Jag har gjort en 120*48 cm låda av samma format som de två befintliga 120 cm sektionerna för att kunna transporteras tillsammans med dem. Först tänkte jag att jag skulle lägga denna i rad med de andra modulerna. Men eftersom den befintliga lastplatsen redan kräver en del växling passar den inte så bra på huvudlinjen, utan bäst som industrispår. Jag funderar nu på att bygga den nya sektionen som en förgrening från huvudspåret som ett industrispår och samtidigt lägga någon typ av lastplats/lagerbyggnad även på denna. Det känns roligare även om en mindre modifiering av själva lådan jag redan byggt krävs. Annars vill jag helst inte göra några betydande ombyggnationer på den befintliga "Lilla Folkesta"-modulen.
Jag har gjort två förslag på hur den nya sektionen skulle kunna se ut. Minimiradien på båda är R2 dvs ca 430 mm. Detta ska vad jag förstå vara ok på sidospår enligt MMM 3R normen. Kurvan från huvudspåret är 60 grader. De ytterligare moduler som jag skissat in på huvudlinjen är bara för att illustrera hur det skulle kunna gå att planera banan.
Förslag 1:
Förslag 2:
En begränsning med båda förslagen är att lokrundgång kräver att spår 2 är fritt. En annan begränsning är att det bara går att köra in till lastplatserna från ett håll på huvudlinjen. Jag tänker att det då blir nödvändigt att det ligger en modul med station eller någon slags bangård i den riktningen så att det där går att göra rundgång dels för att komma från rätt håll och dels i de fall det är nödvändigt att backa till eller från modulen (om man väljer att använda spår 2 som lastspår).
I förslag 1 går det att inom modulen få till ett tillräckligt långt utdragsspår för att växla in containervagnarna till terminalen. I förslag 2 ligger alla lastplatser åt samma håll och behovet av rundgång borde då vara mindre.
Blir den här utformningen lätt eller svårt att planera in i en bana på en modulträff? Det finns kanske helt andra utformningar som är bättre? Eller ska jag helt strunta i idén att göra tillbyggnaden som en förgrening och satsa på att lägga modulen på rad med de andra som jag tänkte först?
/Tomas