Smalspår i nollan?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Smalspår i nollan?

Inlägg av UBJ »

Hej

Tänkte börja skissa på några moduler för smalspår i nollan.
Vill minnas att någon rekommenderade 0e, dvs 16,5 mm spårvidd.
Kanske är det som är vanligast?
Det finns ju både spår och växlar från Peco och borde vara relativt enkelt att få till rullande med samma spårvidd som H0.

Tänker att 0e kan vara något för den som vill prova att bygga lite i nollskalan.
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av GöranA »

Jag har skaffat lite smalspår från Peco och lite rullande material.
Pecos växlar och flexräls är rätt billiga, faktiskt.
Min plan är att även ha smalspår på mina 0-moduler, och det ska även gå att koppla vidare.
Flexibilitet är ledordet :D
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av LLJ »

Se denna tråd för länkar till två modulnormer för smalspår i 0:an

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av LLJ »

Bachmann har en hel del rullande om man gillar amerikanskt i 016.5 (0e).

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av kasoe »

Allt hänger på om du har tänkt att bygga svenskt eller inte, om det är svenskt så har jag stött och blött denna fråga i många år och efter att ha tagit ett beslut att köra 0e så hamnade jag i stället på att köra den svenska normen On3s efter insikten att den var ändå den vanligaste bland de jag kände till som höll på med samma sak.

De allra flesta jag känner till som kör svensk 891 i nollan kör på 0n3s, det finns någon enstaka som kör 0n3 (NMRA standarden) och någon på 0e, kanske två, övervägande är det 0n3s. Notera att de flesta antal jag anger här är ensiffriga, jag känner nästyan inte (till) >10 personer som kör svensk 891 i nollan... ;)

Sen finns en hel del som har US prylar i nollan som kör 0e, säkerligen en hel del som har lite gammalt Magic-Train och kör 0e.
Men jämför med H0 och de som kör H0e och de som kör H0n3, lite samma där tror jag. Det finns väl modulnormer och flertalet anläggningar som följer H0n3, man kan förledas att tro att det är den "gällande" spårvidden. Men sedan tror jag det både säljs och finns massor med H0e överallt, men det har inte riktigt fått samma genomslag när det gäller moduler och synlighet.

Det normförslag som finns för 0n3s som jag tror en del följer hittar du här: http://lokputsaren.nollan.nu/moduler.html

Men som sagt, räkna inte med att bli omkullsprungen om du aviserar en träff för 0n3s... ;)

Är du ute efter 2-fot, dvs 600, så är det lite svårare att peka på vad som gäller. Några köra "Hardcore" på 13.3 medan ungefär lika många kör (eller planerar) på 0n2 (NMRA) och 12.7 mm spårvidd. Sen finns lite varianter mellan 12-14 mm också... Dock har jag inte sett så mycket modulaktiviteter kring 2-foten.

TIll sist, det mesta av detta kretsar runt, eller hamnar förr eller senare på vad Tobbe Holmberg och gänget kring honom håller på med... ;) De bygger moduler och kör på 0n3s och 13.3 i ett "hiskeligt tempo" (beroende på vem man jämför med), sen bygger de nog inte efter någon direkt standard kanske, de bygger snarare modulariserade anläggningar...

Mina egna val är alltså 0n3s för 891 och 0n2 för 600, men från att ha gjort de valen till att bygga moduler är det lång väg. Idagsläget är jag inte sen säker på om jag någonsin kommer bygga några moduler för dessa skalor. Det hänger nog på om det kommer igång något eller inte. Men beslutet är dock så fastlagt att jag kommer inte gå tillbaka till 0e...

Inlägget var nog ingen hjälp, men lite som jag har tolkat läget kring smalspår i nollan och moduler sedan ett tag tillbaka.

Du har världens chans att etablera ett gäng kring 0e så jag tycker du ska välja det som du känner för och köra på det! Och med 0e tror jag du har bäst chans att få igång något lite bredare, även om det bara blir en handfull utövare. Allt som ger oss mer smalspår måste hyllas utan tveksamheter! :D

/Anders Ö - smalspårsfantast...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av hakang »

Jag tror att det är uppförsbacke för den som vill skapa stora evenemang för smalspår, generellt. Dels för att smalspåreriet är så fragmenterat, avseende såväl skala som förebild, dels för att den som vill köra svenskt är hänvisad till att bygga allt rullande själv. Det sista tror jag är den avgörande faktorn som hämmar tillväxten.

Så, för den som ser framför sig lite större modulträffar tror jag det finns två vägar, den ena är H0e med tysk/europeisk förebild (irrelevant för den här tråden), den andra (relevant...) är amerikanskt i 0e. Jag tror precis som Anders att det är där man ska satsa om man vill ha sällskap i sitt smalspårsrallande i nollan.

/Håkan
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av UBJ »

Jo, H0e har vi ju redan en liten modulbana i som jag hoppas att vi åter ska kunna börja trafikera.

Kollade på Bachmann och det kostar en slant, håller dom bättre kvalité i nollan jmf H0?

Kollade också på Peco, har både drivningar och metallbyggsatser till lok som har en trevlig prisnivå, någon som har erfarenhet av dom?

Jag tror att det blir ungefär som på nollkörningen i Grimslöv, där rullade amerikanskt, svenskt, tyskt, engelskt på moduler med svenskt landskap.
Ingen större ordning alltså men kul och häftigt var det, i nollan spelar lok och vagnar verkligen huvudrollen.
Och det rullande är ju enkelt att anpassa till vilken typ av körning man vill ha, bara att plocka av och på.

Kanske kan man få ihop två stationer, lite linje och en överföringsmöjlighet till normalspår så att man kan koppla ihop normalspåret och smalspåret.

Man behöver inte ha någon jättelängd när man kör smalspår tycker jag, tågen rör sig i ett behagligt tempo så att köra några meter tar en stund. :)
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av GöranA »

Nu är det väl som att svära i kyrkan men jag bryr mig inte så mycket om vad smalspåret har för "beteckning", jag bygger och kör.
Har ett större Bachmann diesellok och ett mindre på ingång, plus en låda med begagnade vagnar av olika fabrikat.
Ska fixa så alla koppel passar ihop.

UBJ, har du någon länk till Pecos drivningar?
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av kasoe »

Svära kommer du troligen att göra när du kommer till en eventuell träff, det är "beteckningen" som styr spårvidden så det har lite mer betydelse än bara en "beteckning"... ;)

Bachmann är lite kostsamt men det är för det mesta mycket bra prylar! Finns vissa äldre modeller som har problem med sprickande drev, typiskt Shay och Climax...

Pecos modeller är i mina ögon "klassiskt brittiska", det är ofta rätt enkla och rakt på men väl fungerande prylar. Ofta är brittiska prylar oerhört prisvärda!

"Blandningen" hänger ju på spårvidden, så hur den slutar återstår att se, som jag se, många av de som jag känner som bygger svenskt kör inte 0e... Men jag vet de som gör det också så... Bästa sättet att få vet är att prova... :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av LLJ »

Jag föredrar amerikanskt "On30" (O16.5 , Oe) och har lite liggandes från tiden då den svenska normen skapades.

Har aldrig förstått tjusningen med att bygga i en skala där det varken inte finns färdigt spår att köpa eller färdiga rullande fordon, dvs svenskt 891 i 0:an. Att behöva bygga precis allting tar för lång tid. Jag vill kunna köra :) .

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"