Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.

På vilket sätt ser du som aktiv att modulträffar i nollan ska arrangeras?

Omröstningen slutade 2021-07-30, 09:11

Försök vara med på andra träffar som arrangeras
0
Inga röster
Försök skapa en egen träff där vi bara kör och snackar nollan
5
38%
Spelar ingen större roll, bara något blir av
8
62%
 
Antal röster: 13

UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av UBJ »

Läser du inte omröstningen som fan läser bibeln?

Jag tolkar svaren som att 5 st helst vill ha en ren nollträff medans dom andra 6 gärna kommer på en sådan men också på någon annan typ av träff där nollan ingår. Så tänkte i alla fall jag när jag svarade.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

kasoe skrev: 2021-06-29, 14:21 Min egen vilja att ordna en träff har dock minskat, jag får flashbacks till Dream-track där man var tvungen att definiera en massa om "syfte och mening" kring träffen för att folk skulle "förstå" vad det egentligen var
/Anders Ö
Med namnet "Dream-track" var väl det inte så konstigt att folk inte visste vad det var för något? Så jag har lite svårt att förstå dina flashbacks utifrån det. Att det var en väldans massa jobb däremot det vet jag.

Om jag skall åka på en träff, oavsett skala, så vill jag veta i förväg vad som gäller för denna träffen så att jag kan avgöra om den är intressant för mig eller inte. Är det så konstigt?

När det sedan gäller 0:an så finns det inte så många träffar (ännu), så det är mer troligt att man åker på de få som anordnas.
Då moduler i 0:an generellt är större så kräver det mer för att få med moduler till en träff, dvs en träff bör sträcka sig över flera dagar för att det skall vara "lönt".

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

UBJ, nej, jag läser det som att de allra flesta är rätt nöjda med läget som det är idag men att 5 st helst ser en "ren" 0-träff (lägg nu inte för mycket i ordet "ren" jag valde här, det är inte det som är viktigt... ;) ), däribland jag själv.

Det finns en "ren" 0-träff i Lidingö (även om andra kör samtidigt) och fler kommer nog med tiden, jag vet att det händer saker i Skåne också men hur det utvecklas återstår att se.

Sen var det nog inte reaktionen på pollen som fick mig att tappa sugen riktigt, men jag noterar att intresset finns så får vi se... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

Vad är det som måste förklaras med "Modulträff för flera skalor"? Jag kan kontra med samma fråga, är det så konstigt? ;)
Jag upplever att det var "en annan tid" när Dream-track hölls, det var inte riktigt samma utbud av träffar och tillgängliga moduler som idag.
Förutsättningarna var andra, men det är bara så som jag ser det, andra kan ha andra infallsvinklar... och har säkert också... :)

Om jag åker på en träff för nollan så räcker det, resten ordnar sig på plats... Är det trafikspel, fri körning eller bara "kika på modeller" så är det fortfarande nollan. Jag är inte så kinkig så jag känner jag måste välja det ena eller det andra, kanske det är ett problem jag inte har som andra värderar högre... Jag ser inte problemet som sagt, för mig är det snarare hur långt det är att resa och hur lång tid det är, för mig är det snarare en nackdel att det är flera dagar än bara en helg... Jag gör gärna dagsutflykter...

Men det är min personliga situation som avgör, jag har vissa "problem" som följer den situation med utmattningssyndrom som jag drabbats av och det gör att jag är lite extra känslig för vissa saker...

/Anders Ö
LLJ skrev: 2021-06-29, 23:39
kasoe skrev: 2021-06-29, 14:21 Min egen vilja att ordna en träff har dock minskat, jag får flashbacks till Dream-track där man var tvungen att definiera en massa om "syfte och mening" kring träffen för att folk skulle "förstå" vad det egentligen var
/Anders Ö
Med namnet "Dream-track" var väl det inte så konstigt att folk inte visste vad det var för något? Så jag har lite svårt att förstå dina flashbacks utifrån det. Att det var en väldans massa jobb däremot det vet jag.

Om jag skall åka på en träff, oavsett skala, så vill jag veta i förväg vad som gäller för denna träffen så att jag kan avgöra om den är intressant för mig eller inte. Är det så konstigt?

När det sedan gäller 0:an så finns det inte så många träffar (ännu), så det är mer troligt att man åker på de få som anordnas.
Då moduler i 0:an generellt är större så kräver det mer för att få med moduler till en träff, dvs en träff bör sträcka sig över flera dagar för att det skall vara "lönt".

/Lars
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

Då förstår jag dig bättre när det gäller flashbacks. Har nog inte insett vidden av de utmattninigssyndrom du drabbats av.

Att åka någonstans, ha med sig lite modeller och snacka 0:an över en dag funkar fint.
Men sätter man upp en bana, mer än ett par tre meter, så är det så mycket jobb så då vill åtminstone jag att banan får stå uppe mer än en dag.

/Lars
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av Tompa »

kasoe skrev: 2021-06-14, 08:31 ...
Den egentliga orsaken till min fråga var att jag funderade på om en tr4äff, någon tid på året, här i Jönköpings trakten (mitt emellan Stockholm och Skåne) skulle vara något att kika på. En träff som bara innehåller nollan (och därmed kanske kan vara lite mindre...)
/Anders
Jag gillar tanken med 0an träff i Jönköping/Huskvarna.
Sen tycker jag det är roligt med en träff för publik men vi har kanske inte vuxit 0an ännu till en mängd moduler så man kan behöva för att visa upp det.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

I Gauge0Guild så fanns i senaste Gazetten en artikel om en "uställningsbana" som en klubb hade byggt, lite så skulle vara kul att göra, få ihop en bana som går att "ställa ut" men också trafikera på egna körningar. Något sådant vore kul att få ihop... Om det är realistiskt eller inte vet jag inte... Gissar på "inte" om vi ska hålla oss här i de trakterna där jag bor... ;)

De platser där jag tror det kan bli träffar är väl i Stockholm och i Skåne, där finns flest utövare (dvs fler än två...) som kan stå bakom en träff.

Det löser sig, jag är inte orolig... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

En klubbana i modulform vore kul.
Rätt utformad kan en sådan både fungera som egen anläggningen eller vara del i en större modulanläggning.

Men som du skriver så är vi inte tillräckligt många intresserade i Jönköpingsområdet ännu.
Kan vi bli fler genom att ställa ut en enklare bana (3-4 m linje + hållplats) och köra en motorvagn fram och tillbaka?

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

Ska det funka med en "klubbana" eller "utställningsbana" i den formen så bör man inte vara för många som står bakom (däremot kan man vara många som jobbar med delarna av den!). Det tror jag, det gjordes ett försök där flear byggde var sina modul (eller några stycken) till en sådan bana i 0-16.5 inom Smalspårwsfrämjandet för många år sedan, jag vet inte om den blev klar...

Det som kanske är en bra start är något som du nämner, en station, lite linje och sen en uppställningsbangård (med landskap?) som går att sätta som en rundbana eller som Point-to-point, kanske tom som Out-and-back...

Vi får väl snacka om det vi som finns här, vi är väl 3 st som åtminstone är lite på gång... Borde kanske göra det i samband med att vi träffas och inte på forum...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

kasoe skrev: 2021-07-01, 08:26 Vi får väl snacka om det vi som finns här, vi är väl 3 st som åtminstone är lite på gång... Borde kanske göra det i samband med att vi träffas och inte på forum...

/Anders
Bra idé! Vi tre kan kanske träffas någon gång under sommaren och ta en fika?
/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"