Sida 1 av 2

Säker indikering

Postat: 2020-12-13, 18:41
av JanFrelin
Är det någon som har några idéer hur man skulle kunna bygga en säker spårindikering? Jag började fundera på ett automatiserat tågmagasin.

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-13, 18:47
av LLJ
Definiera säker. Skall "tappade" vagnar upptäckas t.ex.?
Är uppställningsspåren raka med växelgata i var ände eller i kurva?

/Lars

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-15, 22:03
av JanFrelin
Helst ska den fungera även om det bara står vagnar på spåren. Tanken är att slippa ha en tkl för tågmagasinet, vilken konfiguration det blir beror lite på vilken indikering som är möjlig.

Kanske ska tillägga att det mest är ett tankeexperiment än så länge.

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-15, 23:27
av LLJ
Med raka spår så kan man t.ex. använda en laser/IR-diod som lyser längs spåret med en mottagare i andra änden. Bryts ljusstrålen är spåret blockerat.
Kan kräva lite montagefiness så att ett ankommande/avgående tåg inte bryter ljuset för annat spår.

/Lars

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-16, 21:24
av JanFrelin
Frågan är bara hur man monterar dioderna utan att köra på dem...

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-16, 21:40
av Johnny

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-16, 21:43
av JohanDahlberg
För vagnar borde det fungera bra med grafitlack målad på hjulaxlarna så att resistansen hamnar
mellan 2kohm och 14kohm.
Då fungerar normala "lokdetektorer", alltså att man ser om det går 1mA ström eller mer till respektive spårblock.
Jag har gjort det på större delen av mina vagnar, men inte provat detekteringsdelen särskilt noga än.
Att det i allmänhet fungerar är dock klart.
Metoden beskrivs i detalj i Hp1 nr1 2020.

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-17, 19:13
av JanFrelin
JohanDahlberg skrev: 2020-12-16, 21:43 För vagnar borde det fungera bra med grafitlack målad på hjulaxlarna så att resistansen hamnar
mellan 2kohm och 14kohm.
Då fungerar normala "lokdetektorer", alltså att man ser om det går 1mA ström eller mer till respektive spårblock.
Jag har gjort det på större delen av mina vagnar, men inte provat detekteringsdelen särskilt noga än.
Att det i allmänhet fungerar är dock klart.
Metoden beskrivs i detalj i Hp1 nr1 2020.
För mina egna vagnar absolut, men jag vill helst ha en lösning som funkar på en "allmän modulträff" där man inte ställer ytterligare krav på den rullande materielen.

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-17, 19:22
av JanFrelin
Det är nog nåt sånt som krävs. Jag tror att Lars idé om avkänning längs spåren är lösningen, sen måste man hitta på något sätt för tågen att ta sig förbi sensor eller diod.

Re: Säker indikering

Postat: 2020-12-17, 21:50
av GöranA
Jag har en variant med ir-diod + 2st fototransistorer, är ju egentligen samma princip som laserdiod fast troligen mycket billigare.
Använder det till att detektera passage och då även riktning.

https://youtu.be/MhVW_i7zzj8

Vad som kan vara problem om man vill veta om ett spår är upptaget är att den bara detekterar just precis där strålen går.
Behöver man veta om det finns "en tappad vagn" längs ett spår är det tämligen värdelöst.