Övergångskurva / transition curve

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av ArneL »

I normen definieras Modul som:
”Del av modelljärnväg som via standardiserat gränssnitt kan kopplas till vilken annan modul som helst byggd enligt samma standard. Moduler som är längre än ca: 1200-1400 mm byggs oftast i flera sektioner för att underlätta transporter.”

Att Modulgrupp skulle minska förvirringen/öka förståelsen håller jag inte med om. Snarare tvärt om. Använd redan fastställda begrepp så sprids denna förståelse, anser jag.

Jag kommer inte på rak arm på att andra moduler än just stationer idag är uppdelade i flera sektioner, men jag har inte följt byggandet de senaste åren. De kommande moderna dubbelspårsmodulerna, särskilt då långa, svepande kurvor, blir ju ett gyllene tillfälle att verkligen sprida förståelsen för Moduler uppdelade i Sektioner med interna, onormerade gavlar.
-----------------
/Arne Larsson
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av fs_toni »

Jag ser framför mig när jag står med en ny medlem intill en bana och pekar längs med skarvarna:
- ”Där har du en modul, men nej det där är INTE en modul, det är istället en sektion, och de där tre skarvarna utgör ihop en modul, fast de där tre efterföljande är tre moduler.”

Att försöka lära ut skillnaden mellan äpple och äpplen och säga att vissa äpplen inte är äpplen utan ETT äpple.

När vi skapar ett tillägg till MMM-normen som vi nu gör, så betyder det att vi tar oss friheten att i vissa avseenden utvidga kraven, definitioner och rekommendationer. Modulgrupp är ett begrepp som vi sett förtydligar något som specifikt är i fokus och som är specifikt uppmuntrat i MMModern normen, nämligen byggandet av linjemoduler i form av flera sektioner. Det har fram tills nu varit extremt ovanligt. Man kan ha olika åsikt om behovet av ordet modulgrupp. Men vi tycker oss som sagt se ett förklaringsvärde främst för nya modulrallare.

Däremot ska vi se över en gång till noga hur vi förklarar begreppet modulgrupp så att vi inte i onödan kommer i konflikt med MMM’s huvud-norm sin definition. Där har ni båda Arne och Lasse uppmärksammat något som vi tar till oss.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av SethSwede »

En idé för återanvändning av andra moduler.Övergång från dubbelspår modul till 2 enkelspårsmoduler:
D0ED8D52-5B2D-4A67-ADA6-AD9C3BB87DF8.jpeg
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej allesammans. Det här med begrepp är svårt, och man skall akta sig för att införa nya begrepp som nästa är samma som tidigare terminologi.

När det gäller moduler så kan man definera det så här:
  • Om det finns standardiserade ändprofiler, så är det en modul, då banplaneraren kan använda den som en pusselbit och kan placera den där det är lämpligt.
  • En variant på ovanstående är om det är olika standard på ändprofilen i ändarna, som det t.ex är på en övergångsmodul mellan MMM-2R och FREMO. Fortfarande är biten EN modul.
  • Om modulen består av flera sektioner, behöver de interna modulskarvarna inte följa någon standard, men modulens yttre ändprofiner skall följa standard.
Så en MODUL kan bestå av en eller flera SEKTIONER (eller MODULSEKTIONER). När man planerar en bana, så sker detta alltid modulvis, så om modulen har en eller flera sektioner är totalt ointressant. Det enda skälet till att dela upp en lång modul i sektioner, är för att ägaren skall kunna få plats med modulen under transport. Så den ende som behöver veta något om sektioner är ägaren.

Om ägaren kan kombinera sina sektioner på olika sätt, innebär det att modulen har VARIANTER, dvs det finns mer än en ritning på modulen, och banplaneraren kan då välja en av dessa varianter (ofta i överenskommelse med ägaren).

För all praktisk planering av banor finns enbart MODULER, samt i några sällsynta fall MODULER med VARIANTER. Termen ‘Modulgrupp’ är bara förvillande och har ingen praktisk betydelse. En mer komplett terminologi finns här.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av ArneL »

Ett exempel på en modul med varianter är stationen Saltskog, som består av sex sektioner och kan konfigureras på minst fyra olika sätt. Dessa varianter finns alla definierade i modulbiblioteket. (Men det finns ytterligare några varianter, mindre önskvärda, som inte är dokumenterade.)
-----------------
/Arne Larsson
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av fs_toni »

Hur skiljer man då med ETT ord mellan en linjemodul som består av en sektion, och en modul som består av många sektioner? Det saknas idag ett sådant ord som tydligt skiljer.

För "station" eller "lastplats" så används just dessa ord och då är det etablerat att det är vanligen fråga om sektioner. Jag vågar drista mig att t o m säga att nästan ingen referar till t ex stationer som "en modul" i dagligt tal, man ersätter ordet modul med station eller lastplats.

På samma sätt kan man förtydliga att en grupp linjemoduler/sektioner är just sektionerade genom att prata om modulgrupp.

Sen är det ju självklart så att den som inte vill använda eller tycker illa vara om ordet modulgrupp kan låta bli att använda begreppet. MMModern är en s k "special interest group" (SIG), precis som t ex SSM. Alla kan ha synpunkter och åsikter på en SIG, och på de normer och begrepp som används - och alla gillar inte allt, men det är de som tillhör (d v s de som vill bygga moduler och engagerar sig) i en SIG som ser de behov som finns och som närmast berörs och har nytta av användandet av begreppet modulgrupp. Och som skrevs ovan är allra viktigast att hjälpa nya modul-rallare att förstå skillnaden mellan modul och modul. Övriga blir knappast berörda och i externa sammanhang finns inte begreppet så risken för förvillande är minimal.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av UBJ »

Jag instämmer i att vi bör ta bort ordet modulgrupp ur dokumentet och ersätta det med modul bestående av sektioner.

Modulgrupp är inget bra ord.
MMM är en modulgrupp, tex.

Jag instämmer i att det är dumt att införa fler begrepp, som dessutom är förvirrande som ord betraktat.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av hakang »

UBJ skrev: 2022-11-01, 13:58 Jag instämmer i att vi bör ta bort ordet modulgrupp ur dokumentet och ersätta det med modul bestående av sektioner.

Modulgrupp är inget bra ord.
MMM är en modulgrupp, tex.

Jag instämmer i att det är dumt att införa fler begrepp, som dessutom är förvirrande som ord betraktat.
Jag instämmer i allt som UBJ säger, med huvudsakligen samma argument som Stefan F och ArneL redan anfört.

MMModern är i mina ögon en 'modulgrupp'. Och jag ser inget behov att kunna skilja mellan en modul som delas när den ska transporteras och en som inte delas.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av fs_toni »

hakang skrev: 2022-11-01, 14:09
UBJ skrev: 2022-11-01, 13:58 Jag instämmer i att vi bör ta bort ordet modulgrupp ur dokumentet och ersätta det med modul bestående av sektioner.

Modulgrupp är inget bra ord.
MMM är en modulgrupp, tex.

Jag instämmer i att det är dumt att införa fler begrepp, som dessutom är förvirrande som ord betraktat.
Jag instämmer i allt som UBJ säger, med huvudsakligen samma argument som Stefan F och ArneL redan anfört.

MMModern är i mina ögon en 'modulgrupp'. Och jag ser inget behov att kunna skilja mellan en modul som delas när den ska transporteras och en som inte delas.
Behovet finns. Att kunna beskriva det som avses (modulgrupp eller modul bestående av sektioner - eller annat ord) eftersom byggandet och konstruktion skiljer sig åt mellan sådan modul och modul som består av enbart en sektion. Ska man alltså diskutera t ex saker som bankning/lutning, internskarvars konstruktion, antal sektioner etc etc så behöver man ett smidigt sätt att tala om och referera till det som avses - och tydligt avgränsa det som avses en modul bestående av flera sektioner med internskarvar gentemot den normala en modul=en sektion. Att veta vad man talar om i bygg/konstruktions-sammanhang helt enkelt. Blir det växande intresse för MMModern samt därutöver nya medlemmar som inte är bekanta med detaljerna i terminologin så behöver man enkelt särskilja i såväl tal som skrift. Måhända kan man fundera över ett lämpligare ord - men behovet finns (om man inte ständigt ska förklara det med ett flertal ord det som annars kan sägas med ETT ord).
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av fs_toni »

Annars kanske "sektionerad modul"? Vad tror menigheten om den förkortningen?
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"