Övergångskurva / transition curve

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Övergångskurva / transition curve

Inlägg av FranzHennies »

Hej,

hoppas "övergångskurva" är rätt begrepp på Svenska för en "transition curve" (t.ex. enligt NEM 113).

På en hemmabana med typisk snäva radier på 500mm eller så gör det stor skillnad i att få en naturlig rörelse.

Jag undrar hur man ska tänka när det gäller kurvmoduler. En kurvmodul på t.ex. 30 grader kan ju vara hela kurvan eller bara delar av den. Om varje modul har övergångskurvor från rak till radie skulle det ser konstig ut. Men om man inte gör det får man nog den där lilla sidohoppen i början. Finns det folk som bygger specifik övergångsmoduler från rak till radie?

Sen är det kanske inget problem om man har en minimal radie på 2000mm iaf...
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av JanFrelin »

Det blir svårt att ha en riktig spline-kurva som modul, då passar den ju bara in åt ett håll. Däremot kan man ju pussla ihop kurvor av bitar med olika radier.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av daniel »

I stora lokaler som Grimslöv, 40 x 20 meter, är det önskvärt med stora radier på kurvorna. Utvecklingen går mot kurvor med 2 - 3 meters radie. Om det då finns en variation av kurvmoduler kan du ha t ex 10 grader 3000 mm radie -> 30 grader 1500 mm radie -> 10 grader 3000 mm radie.

Banplanerarna önskar en variation av kurvor, även udda kurvradier som 5 grader, 10 grader eller 22 grader. Att lägga en bana är som att lägga ett pussel, att få alla bitarna att passa ihop på ett bra sätt i lokalen, och då underlättar det banplaneringen om det finns variation på kurvorna.

Däremot bör man nog undvika att ha övergångskurvor på moduler.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av fs_toni »

Nja, jag håller bara delvis med övriga skribenter.
När vi nu börjar bygga och definiera rekommendationer inom MMM för dubbelspår för moderna tåg, så är en av rekommendationerna att bygga så kallade modulgrupper. Detta är en grupp av moduler som har endast den "första" och den "sista" modulens gavel som krav att följa MMM standard. Alla övriga moduler har endast så kallade internskarvar, företrädesvis sammankopplade med styrstift.

I en sådan modulgrupp kan mycket väl första/sista modulen vara en spline kurva som leder in till en tajtare radie i mittenbitarna.
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av ArneL »

fs_toni skrev: 2022-10-30, 19:59 Nja, jag håller bara delvis med övriga skribenter.
När vi nu börjar bygga och definiera rekommendationer inom MMM för dubbelspår för moderna tåg, så är en av rekommendationerna att bygga så kallade modulgrupper. Detta är en grupp av moduler som har endast den "första" och den "sista" modulens gavel som krav att följa MMM standard. Alla övriga moduler har endast så kallade internskarvar, företrädesvis sammankopplade med styrstift.

I en sådan modulgrupp kan mycket väl första/sista modulen vara en spline kurva som leder in till en tajtare radie i mittenbitarna.
I detta fall talar vi om EN modul bestående av flera sektioner, på samma sätt som de flesta stationer utgör en modul.

Modulbegreppet innebär att båda (alla) gavlarna för genomgående spår ska kunna kopplas till annan valfri modul byggd enligt samma standard. Begreppet modulgrupp tillför inget nytt.
-----------------
/Arne Larsson
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av fs_toni »

ArneL skrev: 2022-10-31, 08:08 Begreppet modulgrupp tillför inget nytt.
Jag är av avvikande åsikt - och det är därför jag börjat förespråka och använda begreppet.
Ett exempel är ju t ex frågeställaren i denna tråd där man kan säga att för en modul = 1 låda, så låter sig inte detta göras, men för en modulgrupp (flera lådor) så kan man både ha en transition OCH t ex bygga in en förebildsenlig lutning i kurvan.

Då är det ju bra att ha ett ord som förklarar skillnaden vad vi menar.
Många (framförallt nya modul-rallare) förknippar ordet modul med en (1) "låda" med spår över. Tanken är inte självklar eller uppenbar att en "modul" faktiskt kan vara ett antal olika "lådor" (sektioner) - och att dessa sektioner sinsemellan inte alls måste ha MMM-gavlar eller MMM spårläge.

Ordet "sektion" får tyvärr inte det förklaringsvärdet tycker jag. Dessutom används ordet sektion även i andra sammanhang, om andra saker (t ex körström/boosters mm). Ordet modulgrupp verkar däremot inte vara taget och vanligen användas i annat sammanhang i vår hobby.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av LLJ »

Utan att ha dubbelkollat så har jag bestämt för mig att Arne:s definition av modul står i modulnormen.
Att en modul kan bestå av en eller flera sektioner, som kan ha interna skarvar, det har gällt så länge som jag hållit på med moduler, vilket är ganska länge vid det här laget.

/Lars
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av ArneL »

LLJ skrev: 2022-10-31, 11:53 Utan att ha dubbelkollat så har jag bestämt för mig att Arne:s definition av modul står i modulnormen.
Att en modul kan bestå av en eller flera sektioner, som kan ha interna skarvar, det har gällt så länge som jag hållit på med moduler, vilket är ganska länge vid det här laget.

/Lars
Det stämmer. I MMM-normens ordlista finns båda begreppen definierade:
- Modul som kan delas i sektioner
- Sektion som en del av en modul.

När jag läser eller hör Modulgrupp tänker jag spontant på en samling Moduler som landskapsmässigt (eller på annat sätt) hänger ihop. Men eftersom de är moduler ska de också gå att kombinera fritt med andra moduler, även om landskapet "blir lidande" på det.
-----------------
/Arne Larsson
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av StaffanWiman »

En modul som består av flera sektioner är ju nästan alltid en station eller kanske en bro eller tunnel. Om man nu bygger en modul som i flera sektioner bildar till exempel en nittiograderskurva är ju det något så sällsynt och specifikt, att man kanske trots det borde beteckna den på något speciellt sätt. Modul i flera sektioner?
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av Tompa »

När det gäller Moduler och Sektioner så har både Arne och Lars rätt i att det redan är definierat. Men faktum kvarstår, som Toni beskriver, upplever också jag att de som är nya inte riktigt greppar detta. Därför definierar vi i MMModern-normen att Modulgrupp är just en sektionerad modul där internskarvarna gjorts extra noggrant och med styrstift för att få riktigt bra spår att köra på och utan krav på normens gavelspec.
I just denna tråden kan det ju vara relevant. Franz kanske även vill banka kurvan och då är väll en modulgrupp ett ypperligt byggsätt.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"